Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Tesla Plans Production Start In Giga Berlin Early November. (2).pdf
Ursäkta om jag stör genom att återgå till trådens ämne
De två linorna som talas om här är antagligen borta redan innan de blev påbörjade. Elon vill ha en enda lina och det betyder antagligen 4680 och inget annat. Marcel Jost som var ansvarig för Giga Berlin och idén med två linor arbetar inte längre på Tesla: https://www.businessinsider.de/wirtscha ... eworfen-c/
Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Tesla Plans Production Start In Giga Berlin Early November. (2).pdf
Ursäkta om jag stör genom att återgå till trådens ämne
De två linorna som talas om här är antagligen borta redan innan de blev påbörjade. Elon vill ha en enda lina och det betyder antagligen 4680 och inget annat. Marcel Jost som var ansvarig för Giga Berlin och idén med två linor arbetar inte längre på Tesla: https://www.businessinsider.de/wirtscha ... eworfen-c/
Det finns säkert något positivt att säga om det också, vänta bara!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man var nog tvungen att ta ett beslut någon gång och då visste man nog fortfarande inte hur
det skulle rulla på med 4680 helt enkelt… så därför körde man på dom gamla ett tag…
Ett beslut som man dessutom redan var förberedd på (man visste att det skulle kunna bli svårt
med dom nya).
Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Screenshot_20210909-001359_Chrome.jpg
Ursäkta, men det låter rent uselt.
Jag tror inte det stämmer heller, grafen slutar iofs 2019Q4, men enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada idag på typ 95%, vilket låter mer rimligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Screenshot_20210909-001359_Chrome.jpg
Ursäkta, men det låter rent uselt.
Det skulle kunna vara en selekteringsnivå som låter denna låga andel passera. Andra celler är säkert fullt dugliga och kan användas till annat än deras top-grade på celler.
Om det inte är så så tror jag inte på siffrorna. Att var femte cell skulle kasseras är orimligt på 2170-produktionen.
Liknande kan man tänka på 4680-linan. De celler som faller ut kan säkert användas, men inte till grade A-produkter.
Titta på halvledarindustrin.
Där är lägre yield helt normalt, och man hanterar det på så vis att man säljer de med sämre funktion till ett lägre pris.
Tex så disablar man en/flera trasiga cores på CPU eller GPU, och lanserar det som en annan modell.
Beroende på hur/om cellerna fungerar kan man kanske tex sälja dem till lagringsprodukter istället.
Titta på halvledarindustrin.
Där är lägre yield helt normalt, och man hanterar det på så vis att man säljer de med sämre funktion till ett lägre pris.
Tex så disablar man en/flera trasiga cores på CPU eller GPU, och lanserar det som en annan modell.
Beroende på hur/om cellerna fungerar kan man kanske tex sälja dem till lagringsprodukter istället.
Men över tid så brukar man få allt bättre yeild.
Så CPUer märks i olika nivåer, trots att nästan alla klarar högsta nivån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension