FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
nek0

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev:
Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla för med FSD-beta. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Men för det krävs det att bilarna lärt sig att undvika utryckningsfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... ning-igang
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
spacecoin skrev:
Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla för med FSD-beta. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Men för det krävs det att bilarna lärt sig att undvika utryckningsfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... ning-igang
Ja. Nu tycker till och med jag att man fokuserar väldigt mycket på Tesla, men NHTSA har ju liksom sovit i 5-6 år medan ADAS har förflyttat sig från L2 till L2+ (där bilen har en mer aktiv roll med t ex automatiska filbyten - och föraren förväntas hoppa in som en ninja och fixa allt när/om det går fel). FSD-betan är ett extremfall av detta, och det är väl på grund av detta och allmän marknadsföring och namngivning av funktioner som Tesla är mest i skott-gluggen.

Men nu händer det i alla fall grejer, oavsett vad man tycker om det. Det ska bli intressant att följa vad som händer. Jag tror att den enda anledningen till att Tesla fokuserar på förarövervakning nu är påtryckningar som denna: https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/I ... 84913P.pdf som gick i väg till Tesla igår.

Syftet med ADAS är ju att göra bilen mer säker. Det innefattar att inte köra in i stillastående bilar, oavsett om det är förarens ansvar rent legalt. Det tror jag de flesta är överens om.

Det är bra att man går till botten med olyckorna, både för Tesla och för konsumenter. Transparens är bra! Och kan bilarna bli säkrare vinner alla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nära nu att version 10 kommer.
Screenshot_20210902-041851_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här är den bästa intervjun och resonemang jag hört om Tesla, Elon och autonoma bilar (och mycket annat) på väldigt väldigt länge, kanske någonsin:

Man kan börja på 55:30 om man inte är intresserad av historia och allmän datorvetenskap.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Här är den bästa intervjun och resonemang jag hört om Tesla, Elon och autonoma bilar (och mycket annat) på väldigt väldigt länge, kanske någonsin:

Man kan börja på 55:30 om man inte är intresserad av historia och allmän datorvetenskap.
Ja är man arg på Elon Musk och skeptisk till autonom teknologi så blir man säkert alldeles till sig av Rodney Brooks. Han har varit arg på Elon länge och när de nu konkurrerar om samma talanger kommer det bara bli värre.

Jag lyssnade lite och hans analys och invändningar mot autonom teknologi är gammaldags och rätt korkade. Lex fick hålla sig för att inte säga rakt ut hur idiotiskt den där anektdoten om Cruise var. Men det är inte Rodney Brooks område alls så det är förståeligt om han är dåligt insatt.

Rodney Brooks har varit pionjär inom kommersialisering av enklare robotik och när det gäller det är det intressant att lyssna till honom. Men hans åsikter om annat tillför inte något.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ja är man arg på Elon Musk och skeptisk till autonom teknologi så blir man säkert alldeles till sig av Rodney Brooks. Han har varit arg på Elon länge och när de nu konkurrerar om samma talanger kommer det bara bli värre.

Jag lyssnade lite och hans analys och invändningar mot autonom teknologi är gammaldags och rätt korkade. Lex fick hålla sig för att inte säga rakt ut hur idiotiskt den där anektdoten om Cruise var. Men det är inte Rodney Brooks område alls så det är förståeligt om han är dåligt insatt.

Rodney Brooks har varit pionjär inom kommersialisering av enklare robotik och när det gäller det är det intressant att lyssna till honom. Men hans åsikter om annat tillför inte något.
Jag tycker uppriktigt att det är riktigt tråkigt med din ton. Det finns ingen anledning att vara dryg och använda härskarteknik som att t ex förminska folk och deras kompetens.

Det är två intelligenta personer, med god insikt i AI och autonomi som diskuterar, så tycker jag du kan ta dig tid att skriva någon konkret kritik om sakinnehållet om du ska kommentera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tycker uppriktigt att det är riktigt tråkigt med din ton. Det finns ingen anledning att vara dryg och använda härskarteknik som att t ex förminska folk och deras kompetens.

Det är två intelligenta personer, med god insikt i AI och autonomi som diskuterar, så tycker jag du kan ta dig tid att skriva någon konkret kritik om sakinnehållet om du ska kommentera.
Ursäkta om du tyckte tonen var tråkig men den var enligt mig rättvis i det här fallet. Du har även använt mycket tråkigare ton i nästan alla dina inlägg tidigare.

Den enda påtagliga detalj som han kommenterade var att han ansåg att kameror hade för dåligt dynamiskt omfång. Förutom det var det bara massa åsikter.

Ja det stämmer att kameror har begränsat dynamiskt omfång jämfört med oss människor. Men självkörande bilar har andra fördelar som vi saknar som tex överlägsen reaktionshastighet, fokus i alla riktningar samtidigt, bättre mörkerseende mm. Självkörande bilar kommer vara avsevärt sämre än oss på vissa saker och överlägsna på andra. Det är den nyanserade bilden som helt saknades från Rodney Brooks i den här intervjun.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:

Ursäkta om du tyckte tonen var tråkig men den var enligt mig rättvis i det här fallet. Du har även använt mycket tråkigare ton i nästan alla dina inlägg tidigare.

Den enda påtagliga detalj som han kommenterade var att han ansåg att kameror hade för dåligt dynamiskt omfång. Förutom det var det bara massa åsikter.

Ja det stämmer att kameror har begränsat dynamiskt omfång jämfört med oss människor. Men självkörande bilar har andra fördelar som vi saknar som tex överlägsen reaktionshastighet, fokus i alla riktningar samtidigt, bättre mörkerseende mm. Självkörande bilar kommer vara avsevärt sämre än oss på vissa saker och överlägsna på andra. Det är den nyanserade bilden som helt saknades från Rodney Brooks i den här intervjun.
Det är är din standard-taktik. Du avfärdar alla resonemang som "bara åsikter", eller hittar en detalj och hackar på den istället för att resonera kring andemening och de frågor som diskuterades.

När man frågar dig vad du tycker "är det ointressant"... Det är ruskigt destruktivt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det är är din standard-taktik. Du avfärdar alla resonemang som "bara åsikter", eller hittar en detalj och hackar på den istället för att resonera kring andemening och de frågor som diskuterades.

När man frågar dig vad du tycker "är det ointressant"... Det är ruskigt destruktivt.
Ja ursäkta om du kände att det var orättvist. Vilka detaljer kring självkörande bilar i intervjun var det jag missade?

Ps. Om man hela tiden bara länkar till intervjuer med människor som är negativt inställda till Elon Musk och okritiskt snackar upp konkurrenter till Tesla och samtidigt avfärdar allt Tesla gör på ett Teslaforum så får man nog tyvärr förvänta sig lite mothugg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:

Ja ursäkta om du kände att det var orättvist. Vilka detaljer kring självkörande bilar i intervjun var det jag missade?
Ännu en standard-taktik från dig: Att be den man argumenterar emot att lista allt innehåll som diskuteras istället för att lägga egen tid att lyssna/läsa/tänka.

Edit: Jag såg din edit nu (konstigt att den inte har en kommentar om att den är ändrad...).

Jag tar gärna motargument, så länge du klargör vad det är vad det konkret är du inte håller med om och talar om varför med väl underbyggda argument. Men det verkar du inte vara intresserad av?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Livesändning från VW om deras partnerskap med Argo (JV med Ford).

TLDW - Argo börjar testa i München på publika vägar inom några månader med ID.BUZZ. I och med det har man tester i åtta städet globalt. Produktionstrafik i München 2025.

Bilen:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

FSD beta 8.2 i Kiev

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Jag har undrat varför det tagit sådan lång tid innan detta hände. Helt vansinnigt ur ett säkerhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.

Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid. :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.

Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid. :)
Är det mig du svarar på? Jag sa inget av det där.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Jodå. Gjorde du visst.
Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.
Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)

Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MWall skrev:
renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Jodå. Gjorde du visst.

Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.

Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)
Jag sa:
Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
så du bara upprepade den delen med andra ord.
MWall skrev:
Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling". Jag försöker se olika aspekter av FSD "experimentet" i videon och du svarar med att klassera mig i "intresseklubben" och koppla ett antal åsikter till mig som du gissar att jag, som medlem i din påhittade "intresseklubb" borde ha uttryckt och som du då kan kritisera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:

Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.

Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.
Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:

viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
spacecoin skrev:
Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:

viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
spacecoin skrev:
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.
Du skrev det själv bäst:
renes skrev:
Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling".
Jag välkomnar en bra diskussion som detta.

Varför tyckte du Jordads sammanfattning var bra? Jordad avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument. Precis som du, gissar jag? Annars kan du väl utveckla Jordads kritik om vad som var så korkat som sades i intervjun, eller ovan av mig.

Ang "Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar"...

Det rör sig om persontransport, där båda applikationerna är tids- och säkerhets-kritiska: Beslut måste fattas snabbt och hela tiden annars kan det innebära dödsfall. Perongdörrarna är en säkerhetsåtgärd - vi kan kalla det att anpasssa miljön för det autonoma fordonet. Den största skillnaden är att tågen är "enkla" att lösa eftersom de inte behöver styras eller har folk i vägen (glasdörrar). Ändå vågar ingen ha förarlösa tunnelbanevagnar. Det var det som var min poäng.

Jag frågar dig, som jag frågar Jordad: När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

renes skrev:

Likartad uppfattning på Teslarati:

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... emo-video/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Vad var det som var bättre än du förväntat dig? Det är ju inte så att det är helt annorlunda i Kiev än i Kalifornien. Det finns vägmarkeringar och trafikljus, gångtrafikanter och sol och måne... Och har man tur klarar man 1-2 km utan intervention i stadsmiljö även i Kiev. Det är ju inte som att hela träningsdata-settet är unikt för USA.

När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.

Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.

Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.

Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.

Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.

Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.

Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.

Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.

Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Jag tycker du lyssnar lite märkligt och tar saker ur sitt kontext.

Han säger "Here is my point: It's a replay of the same movie. When did the first autonomous car go over 55 mph for over ten miles. 1987. When do you think coast-to-coast will be done like Elon says he's going to do? 1995. What I see happening again is someone sees a demo and over-generalises and says "we're almost there". We've been working on this for 35 years.

Sedan pratar Lex om hur fantastiskt AP1 var. Och hur förvånad han blev när Tesla övergav MobilEye och aldrig trodde som komma "ikapp". Och hur imponerad han är av AK:s/Teslas approach. Vidare säger Lex att han inte tror på full autonomi (med vision only) i närtid. Lex är förvånad över hur långt man ändå kommit med vision only.

Rodney säger att han också är imponerad, men att det inte kommer att funka mer bara kameror. Han tror att man behöver bli mycket bättre än människor annars kommer det att bli ramaskri. Även fast 35k dör i USA varje år kan inte autonoma bilar döda mer än 10 om året utan att det blir backlash. Det är för många end-cases. Man behöver anpassa miljön. Sedan tåg-antedoten som ett exempel på detta. Något likande måste hända med bilarnas miljö säger han. Anpassningar som t ex egna filer.

Lex: How hard is the driving problem? With vision alone I used to believe 3-4 decades. (implicit att han tror mindre nu).

Lex ber Rodney gissa när man får Robotaxi SF (de enklare delarna). Rodney tror "relatively soon". Lex säger "fun to ride" and "cheap" som viktiga faktorer, inte bara teknik.

Osv osv. Men han pratar om sin Merca i en minut, så han har ju ingen aning om vad han pratar om.
Skriv svar