Jordad skrev:spacecoin skrev:[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.
Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.
Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.
Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.
Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Jag tycker du lyssnar lite märkligt och tar saker ur sitt kontext.
Han säger "Here is my point: It's a replay of the same movie. When did the first autonomous car go over 55 mph for over ten miles. 1987. When do you think coast-to-coast will be done like Elon says he's going to do? 1995. What I see happening again is someone sees a demo and over-generalises and says "we're almost there". We've been working on this for 35 years.
Sedan pratar Lex om hur fantastiskt AP1 var. Och hur förvånad han blev när Tesla övergav MobilEye och aldrig trodde som komma "ikapp". Och hur imponerad han är av AK:s/Teslas approach. Vidare säger Lex att han inte tror på full autonomi (med vision only) i närtid. Lex är förvånad över hur långt man ändå kommit med vision only.
Rodney säger att han också är imponerad, men att det inte kommer att funka mer bara kameror. Han tror att man behöver bli mycket bättre än människor annars kommer det att bli ramaskri. Även fast 35k dör i USA varje år kan inte autonoma bilar döda mer än 10 om året utan att det blir backlash. Det är för många end-cases. Man behöver anpassa miljön. Sedan tåg-antedoten som ett exempel på detta. Något likande måste hända med bilarnas miljö säger han. Anpassningar som t ex egna filer.
Lex: How hard is the driving problem? With vision alone I used to believe 3-4 decades. (implicit att han tror mindre nu).
Lex ber Rodney gissa när man får Robotaxi SF (de enklare delarna). Rodney tror "relatively soon". Lex säger "fun to ride" and "cheap" som viktiga faktorer, inte bara teknik.
Osv osv. Men han pratar om sin Merca i en minut, så han har ju ingen aning om vad han pratar om.