Intressantas är väl SC per ytenhet, måste ju vara det som beskriver hur enkelt det är att röra sig i landet. Naturligtvis skulle man kunna hävda att SC per väg sträcka också är relevant. Men det finns ju ställen med mycket väg där man ändå inte kommer någonstanns, stad tror jag det kallas.
Spridningen av SC över landets yta är nog så viktigt. Frågan är om det skulle kunna gå att göra en graf över hur stor del som inte är täckt om man räknar med att kunna köra 250 km tur och retur - (rimligt ur säkerhetssynpunkt).
Saknar SC i östra Götaland (Kristianstad, Kalmar o Valdemarsvik) och Svealands inland (Malung) och Norrlands inland - (Sveg).
När jag beställde min Tesla model S i maj 2014 hade jag ingen aning om i vilken takt SC skulle komma att byggas ut. Djupt imponerad över Teslas handlingskraft i omställningen till el som drivmedel. Men att man från någon gång i höst ska kunna sättta sig i bilen och köra ner till södra Spanien känns overkligt. Utan mackar fungerar inga bilar, inte ens Tesla.
Med tanke på S och Mp och deras vilja att beskatta el från lite större solenergianläggningar kan man undra hur lång tid det kommer att ta innan de upptäckt att det finns drivmedelsskatt att hämta från SC. Ett säkert sätt att kväva elbilen i sin linda.