nek0 skrev:Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Jag förstår att hela Sveriges bilflotta inte kommer att bytas ut inom en månad.
MEN.
1. Att köra på HVO100, RME, talldiesel mm är inte så miljövänligt. Visst, mindre CO2-utsläpp. Men partiklar, NOX, och över 10.000 olika, mer eller mindre cancerframkallande kolväten skapas vid förbränning, är inte alls bra.
2. Tycker därför att för NYA bilar inte alls ska gå på HVO100 och liknande, det kan man köra de gamla bilarna, som ännu inte är skrotade.
3. Dessutom är det helt orimligt att använda så jättemycket mera HVO100, Sverige använder redan en stor del av världsmarknaden.
4. Tycker att flyget och tyngre fordon kan få använda HVO100 och liknande ett litet tag till, eftersom det är svårare att köra dessa på el.
5. Det säljs ca 300.000 till 400.000 nya bilar varje år i Sverige. Det tar därför några år att byta ut 5 miljoner fossilbilar. Men om det bara säljs elbilar under 5 år, så är väldigt mycket vunnet, eftersom kanske 80% av transportarbetet görs av nyare bilar.
6. Vi kommer inte att behöva 5 miljoner bilar. De som bor i städer ska inte ha en egen bil. De kan vara med i en bilpool så de har tillgång till bil vid resan till fjällen.
Det är nu på gång samhällsplanerade nybyggnads områden, där de inflytande människorna får skriva under på att de inte ska ha egen bil, utan man får vara med i en bilpool. Och att allmänna kommunikationer är så utbyggt att det i normalfallet inte finns behov av en bil.
7. Du säger att Sverige och andra länder inte tillåter att bilindustrin kommer att försvinna. Den stora förändring vi nu står inför är av samma dignitet som paradigmskiftet från häst och vagn till fossilbil.
Jag oroas inte om jobb försvinner inom fossilindustrin. Jag oroas över hur vi ska få fram all arbetskraft inom en av Sveriges viktigaste industrier, batteriindustrin.
Redan pratas det om problem över hur Northvolt ska få fram de 10.000 personer bara i Skellefteå, 3000-4000 personer i fabriken, men även allt runt omkring.
Har pratat med Skellefteåbor och de tror att lönerna kommer att höjas rejält. För ska Northvolt få folk så måste de kanske ligga 20% högre i lön än andra i området för att för att folk alls ska byta jobb. Martinssons tex, en träindustri 4 mil från Skellefteå är rädda att tappa mycket personal, eftersom en stor del av personalen pendlar från Skellefteå.
8. Hur stor kan då batteriindustrin bli i Sverige? Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i orderstock.De ska bygga en fabrik nu i Skellefteå för 30-40 miljarder, och VW har beställt en liknande fabrik i Tyskland. Det pratas om att Northvolt har offererat 3 fabriker till.
9. Tesla själva pratar ju om att de har en Roadmap för att öka sin batteriproduktion från ca 28GWh årligen till 1000GWh årligen. Det är en ökning på ofattbara 36ggr! Hela världen skriker efter batterier! Nu när tex Australien tjänar 40 miljoner dollar första året på första batteri installationen från Tesla!
Hur mycket kan de tjäna om de använder solceller+ batterier storskaligt?
10. Tesla lanserade ju igår sitt Megapack på hela 3MWh per enhet!
11. För att citera en känd bil VD i Detroit. "Surviving is not mandatory". Det jag är rädd för är strutsmänniskorna, som inte vill förändra något, för fortsätter tex Volvo att bara tillverka häst och vagn, förlåt fossilbilar, så går de i graven.
Men ställer de snabbt om till eldrift, så kan de bli mycket framgångsrika.
12. Svensk batteriexport kan om 5-10 år vara större än exporten för Eriksson och Volvo TILLSAMMANS!
13. Och hade inte Tesla funnits, då hade inte Peter Karlsson jobbat för Tesla, och då hade heller inte Northvolt funnits, och då hade heller inte heller en av Sveriges största kommande exportindustrier funnits.
Så vi ska alla i Sverige vara mycket tacksamma till Tesla som bara genom sin blotta existens redan säkrat Svenska exportintäkter på +100 miljarder!