Alla vill jobba hos Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.

Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.

Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
Tror också på att vi kommer att få se konkurser inom 5 år bland fossilbilstillverkare.

Det blåser upp till en "perfekt storm" nu i bilbranschen.
1. Färre bilar säljs
2. Snabb övergång till elbilar
3. Självkörande bilar
4. Datorisering och uppkoppling av bilar
5. Tuffare avgaskrav
6. Konkurser bland underleverantörer
7. Brist på batterier
8. Extremt snabb teknikutveckling. Satsar man på fel häst är man borta.
9. Stordriftsfördelar blir ännu viktigare än tidigare( Tesla kör SAMMA elmotor i alla sina bilar, och även i lastbilen Tesla Semi, det har aldrig hänt förut)
10. Nya aktörer, som kineser kommer med billiga och bra produkter.
11. Beroendet av underleverantörer ökar. Tex Bolt har 50-60% av värdet från LG Chem. Elmotor, kraftelektronik, batteri, BMS, men även skärmar och datorer i kupén kommer från samma underleverantör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.

Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
Allt mera hysteriska rabatter ges nu på fossilbilar.
10-25% i rabatt kan ges om man slår till på en av dom sista fossilbilarna som säljs nu i Sverige.

Den som köper sista fossilbilen släcker lyset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av PoloPrinsen »

Många faktorer samverkar såklart, men en sak kan man inte bortse från hur man än vänder och vrider, det är ekonomin. Jag själv kommer inte köpa en ny bil igen om den inte går på el till 100%. Min plånbok är stängd så att säga för fossilbiltillverkarna. Om jag måste vänta ytterligare 5 år må så vara. Nån bensinare eller dieselbil blir det inte. HVO100 etc påverkar ej i mitt fall då jag är övertygad om att alla kommer inte att kunna köra på det oavsett ev hjälp. Lite som med vägtas, man går över ån efter vatten.

Att jag gärna skulle vilja ha en veteranbil gör ju inte saken bättre i deras ögon, speciellt inte iomed attt jag hoppas på att om ca 10 år så är batteripack stansardiserade mera och billigare per kwh. Så billiga så att tillomed motorbyte kan ske på veteranbilar utan för stor kostnad.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av PoloPrinsen »

nek0 skrev:
Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Några statskassor kommer nog isåfall bli mycket ansträngda om de skall hålla uppe sin bilindustri.
Fel av mig, hela fordonsindustrin är det eg vi pratar om, så inte bara bilar utan lastbilar, bussar, enteprenadmaskiner och lantbruksfordon är (i ungefär) samma sits.
Kanske blir lite som varvsdöden, vem vet?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Jag förstår att hela Sveriges bilflotta inte kommer att bytas ut inom en månad.
MEN.
1. Att köra på HVO100, RME, talldiesel mm är inte så miljövänligt. Visst, mindre CO2-utsläpp. Men partiklar, NOX, och över 10.000 olika, mer eller mindre cancerframkallande kolväten skapas vid förbränning, är inte alls bra.
2. Tycker därför att för NYA bilar inte alls ska gå på HVO100 och liknande, det kan man köra de gamla bilarna, som ännu inte är skrotade.
3. Dessutom är det helt orimligt att använda så jättemycket mera HVO100, Sverige använder redan en stor del av världsmarknaden.
4. Tycker att flyget och tyngre fordon kan få använda HVO100 och liknande ett litet tag till, eftersom det är svårare att köra dessa på el.
5. Det säljs ca 300.000 till 400.000 nya bilar varje år i Sverige. Det tar därför några år att byta ut 5 miljoner fossilbilar. Men om det bara säljs elbilar under 5 år, så är väldigt mycket vunnet, eftersom kanske 80% av transportarbetet görs av nyare bilar.
6. Vi kommer inte att behöva 5 miljoner bilar. De som bor i städer ska inte ha en egen bil. De kan vara med i en bilpool så de har tillgång till bil vid resan till fjällen.
Det är nu på gång samhällsplanerade nybyggnads områden, där de inflytande människorna får skriva under på att de inte ska ha egen bil, utan man får vara med i en bilpool. Och att allmänna kommunikationer är så utbyggt att det i normalfallet inte finns behov av en bil.
7. Du säger att Sverige och andra länder inte tillåter att bilindustrin kommer att försvinna. Den stora förändring vi nu står inför är av samma dignitet som paradigmskiftet från häst och vagn till fossilbil.
Jag oroas inte om jobb försvinner inom fossilindustrin. Jag oroas över hur vi ska få fram all arbetskraft inom en av Sveriges viktigaste industrier, batteriindustrin.
Redan pratas det om problem över hur Northvolt ska få fram de 10.000 personer bara i Skellefteå, 3000-4000 personer i fabriken, men även allt runt omkring.
Har pratat med Skellefteåbor och de tror att lönerna kommer att höjas rejält. För ska Northvolt få folk så måste de kanske ligga 20% högre i lön än andra i området för att för att folk alls ska byta jobb. Martinssons tex, en träindustri 4 mil från Skellefteå är rädda att tappa mycket personal, eftersom en stor del av personalen pendlar från Skellefteå.
8. Hur stor kan då batteriindustrin bli i Sverige? Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i orderstock.De ska bygga en fabrik nu i Skellefteå för 30-40 miljarder, och VW har beställt en liknande fabrik i Tyskland. Det pratas om att Northvolt har offererat 3 fabriker till.
9. Tesla själva pratar ju om att de har en Roadmap för att öka sin batteriproduktion från ca 28GWh årligen till 1000GWh årligen. Det är en ökning på ofattbara 36ggr! Hela världen skriker efter batterier! Nu när tex Australien tjänar 40 miljoner dollar första året på första batteri installationen från Tesla!
Hur mycket kan de tjäna om de använder solceller+ batterier storskaligt?
10. Tesla lanserade ju igår sitt Megapack på hela 3MWh per enhet!
11. För att citera en känd bil VD i Detroit. "Surviving is not mandatory". Det jag är rädd för är strutsmänniskorna, som inte vill förändra något, för fortsätter tex Volvo att bara tillverka häst och vagn, förlåt fossilbilar, så går de i graven.
Men ställer de snabbt om till eldrift, så kan de bli mycket framgångsrika.
12. Svensk batteriexport kan om 5-10 år vara större än exporten för Eriksson och Volvo TILLSAMMANS!
13. Och hade inte Tesla funnits, då hade inte Peter Karlsson jobbat för Tesla, och då hade heller inte Northvolt funnits, och då hade heller inte heller en av Sveriges största kommande exportindustrier funnits.
Så vi ska alla i Sverige vara mycket tacksamma till Tesla som bara genom sin blotta existens redan säkrat Svenska exportintäkter på +100 miljarder!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Jag förstår att hela Sveriges bilflotta inte kommer att bytas ut inom en månad.
MEN.
1. Att köra på HVO100, RME, talldiesel mm är inte så miljövänligt. Visst, mindre CO2-utsläpp. Men partiklar, NOX, och över 10.000 olika, mer eller mindre cancerframkallande kolväten skapas vid förbränning, är inte alls bra.
2. Tycker därför att för NYA bilar inte alls ska gå på HVO100 och liknande, det kan man köra de gamla bilarna, som ännu inte är skrotade.
3. Dessutom är det helt orimligt att använda så jättemycket mera HVO100, Sverige använder redan en stor del av världsmarknaden.
4. Tycker att flyget och tyngre fordon kan få använda HVO100 och liknande ett litet tag till, eftersom det är svårare att köra dessa på el.
5. Det säljs ca 300.000 till 400.000 nya bilar varje år i Sverige. Det tar därför några år att byta ut 5 miljoner fossilbilar. Men om det bara säljs elbilar under 5 år, så är väldigt mycket vunnet, eftersom kanske 80% av transportarbetet görs av nyare bilar.
6. Vi kommer inte att behöva 5 miljoner bilar. De som bor i städer ska inte ha en egen bil. De kan vara med i en bilpool så de har tillgång till bil vid resan till fjällen.
Det är nu på gång samhällsplanerade nybyggnads områden, där de inflytande människorna får skriva under på att de inte ska ha egen bil, utan man får vara med i en bilpool. Och att allmänna kommunikationer är så utbyggt att det i normalfallet inte finns behov av en bil.
7. Du säger att Sverige och andra länder inte tillåter att bilindustrin kommer att försvinna. Den stora förändring vi nu står inför är av samma dignitet som paradigmskiftet från häst och vagn till fossilbil.
Jag oroas inte om jobb försvinner inom fossilindustrin. Jag oroas över hur vi ska få fram all arbetskraft inom en av Sveriges viktigaste industrier, batteriindustrin.
Redan pratas det om problem över hur Northvolt ska få fram de 10.000 personer bara i Skellefteå, 3000-4000 personer i fabriken, men även allt runt omkring.
Har pratat med Skellefteåbor och de tror att lönerna kommer att höjas rejält. För ska Northvolt få folk så måste de kanske ligga 20% högre i lön än andra i området för att för att folk alls ska byta jobb. Martinssons tex, en träindustri 4 mil från Skellefteå är rädda att tappa mycket personal, eftersom en stor del av personalen pendlar från Skellefteå.
8. Hur stor kan då batteriindustrin bli i Sverige? Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i orderstock.De ska bygga en fabrik nu i Skellefteå för 30-40 miljarder, och VW har beställt en liknande fabrik i Tyskland. Det pratas om att Northvolt har offererat 3 fabriker till.
9. Tesla själva pratar ju om att de har en Roadmap för att öka sin batteriproduktion från ca 28GWh årligen till 1000GWh årligen. Det är en ökning på ofattbara 36ggr! Hela världen skriker efter batterier! Nu när tex Australien tjänar 40 miljoner dollar första året på första batteri installationen från Tesla!
Hur mycket kan de tjäna om de använder solceller+ batterier storskaligt?
10. Tesla lanserade ju igår sitt Megapack på hela 3MWh per enhet!
11. För att citera en känd bil VD i Detroit. "Surviving is not mandatory". Det jag är rädd för är strutsmänniskorna, som inte vill förändra något, för fortsätter tex Volvo att bara tillverka häst och vagn, förlåt fossilbilar, så går de i graven.
Men ställer de snabbt om till eldrift, så kan de bli mycket framgångsrika.
12. Svensk batteriexport kan om 5-10 år vara större än exporten för Eriksson och Volvo TILLSAMMANS!
Du verkar inte förstå vad jag kritiserar i dina inlägg . Bara tidsplan och inget annat. Allt du skriver håller jag med om förutom att det ska hända imorgon. Det kommer ta sin lilla tid. Elon bygger inte 36 Gigafactory på 1-2 år
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

"Du verkar inte förstå vad jag kritiserar dina inlägg . Bara tidsplan och inget annat. Alt du skriver håller jag med om förutom att det ska hända imorgon. Det kommer ta sin lilla tid. Elon bygger inte 36 Gigafactory på 1-2 år"

Har inte lovat att Elon bygger 36 Gigafactory på 1-2 år.
Men om vi konsumenter går in i bilaffären och skriver under på att vi inte kommer köpa en fossilbil.
Vi väntar tills det finns en elbil att köpa.
Då kommer det hända saker, jag lovar!

Problemet är att fossilbils tillverkarna bromsar allt de kan.
För det är alltid "nästa år" de kommer med en elbil.

Och 2020 exploderar antalet modeller av laddbara bilar.
Över 200 modeller finns att välja på 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

En sak som är säker är att det kommer att röras om i bilindustrigrytan riktigt ordentligt de närmaste åren. Exakt vad det kommer att innebära i praktiken kan naturligtvis ingen av oss förutse, men att stora förändringar kommer och att det kommer att ske snabbt kan vi nog vara överens om.

Nej, naturligtvis kommer inte hel bilparken att bytas ut över en natt, men att nybilsförsäljningen ganska snabbt kommer att tippa över till fördel för elbilar är jag rätt övertygad om. Det är bara att se hur fort utvecklingen går just nu. Med ett par års mellanrum så kommer det nya generationer av elbilar med större batteripack till lägre priser. Redan nu är vi och snuddar på konfigurationer på elbilar som gemene man tycker är helt OK och priserna ska bara ner en bit till så är det ingen tvekan för de flesta om att en elbil är det självklara valet vid nybilsköp. Och eftersom man då får en bil som har en mycket lägre totalkostnad är det det som kommer att bli avgörande för inställningen till elbilar i allmänhet. Se bara på Norge! Med deras subventioner så ligger prisbilden på elbilar ett par år före oss, så om 2-3 år kommer vi att passera 50% nybilsförsäljning av elbilar.

Den dagen ansvariga politiker i kommunerna på allvar kommer att börja köpa elbilar så kommer och laddmöjligheter att förbättras, kanske liksom över en natt. När de som är satta att bestämma över sånt inser att de själva har svårt att ladda sin bil så kommer de att se till att innerstäderna svämmar över av laddplatser och alla lägenhetsboende får därmed helt andra förutsättningar att äga en elbil. Alla argument om att det inte är kommunernas eller statens sak att förse marknaden med laddplatser kommer att vändas till dess motsats bara det gynnar beslutsfattarna själva. ;)

Jag tror att Zalman3:s påstående om att nyare bilar körs mycket mer än äldre stämmer bra. Jag själv kör ofta en sträcka på E4:a och då slås jag av hur ofta jag ser en Tesla. Med tanke på hur liten andel av bilparken som är Teslor så är de helt klart överrepresenterade på E4! :)

Nu står många i startgroparna för att bygga batterifabriker. Om 5 år kommer marknaden att översvämmas av batterier och proppen kommer att gå ur marknaden för fossilbilar. Bara bäst för tillverkarna att förbereda sig på detta om de vill överleva.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Känner några som tänkt ge sig in i dels pakettransporter i stan, dels uthyrning av elbilar.
Båda har tänkt ge lägsta prisgaranti!
Kommer skapa rubriker, jag lovar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
En sak som är säker är att det kommer att röras om i bilindustrigrytan riktigt ordentligt de närmaste åren. Exakt vad det kommer att innebära i praktiken kan naturligtvis ingen av oss förutse, men att stora förändringar kommer och att det kommer att ske snabbt kan vi nog vara överens om.

Nej, naturligtvis kommer inte hel bilparken att bytas ut över en natt, men att nybilsförsäljningen ganska snabbt kommer att tippa över till fördel för elbilar är jag rätt övertygad om. Det är bara att se hur fort utvecklingen går just nu. Med ett par års mellanrum så kommer det nya generationer av elbilar med större batteripack till lägre priser. Redan nu är vi och snuddar på konfigurationer på elbilar som gemene man tycker är helt OK och priserna ska bara ner en bit till så är det ingen tvekan för de flesta om att en elbil är det självklara valet vid nybilsköp. Och eftersom man då får en bil som har en mycket lägre totalkostnad är det det som kommer att bli avgörande för inställningen till elbilar i allmänhet. Se bara på Norge! Med deras subventioner så ligger prisbilden på elbilar ett par år före oss, så om 2-3 år kommer vi att passera 50% nybilsförsäljning av elbilar.

Den dagen ansvariga politiker i kommunerna på allvar kommer att börja köpa elbilar så kommer och laddmöjligheter att förbättras, kanske liksom över en natt. När de som är satta att bestämma över sånt inser att de själva har svårt att ladda sin bil så kommer de att se till att innerstäderna svämmar över av laddplatser och alla lägenhetsboende får därmed helt andra förutsättningar att äga en elbil. Alla argument om att det inte är kommunernas eller statens sak att förse marknaden med laddplatser kommer att vändas till dess motsats bara det gynnar beslutsfattarna själva. ;)

Jag tror att Zalman3:s påstående om att nyare bilar körs mycket mer än äldre stämmer bra. Jag själv kör ofta en sträcka på E4:a och då slås jag av hur ofta jag ser en Tesla. Med tanke på hur liten andel av bilparken som är Teslor så är de helt klart överrepresenterade på E4! :)

Nu står många i startgroparna för att bygga batterifabriker. Om 5 år kommer marknaden att översvämmas av batterier och proppen kommer att gå ur marknaden för fossilbilar. Bara bäst för tillverkarna att förbereda sig på detta om de vill överleva.
Visst önskar vi det men att påstå som Zalman3 :"Och 1 januari 2020 slås spiken i kistan för fossila bilar.
Då blir det minst lika stor förändring som 1 juli 2018.

Pratade förra veckan med en bilsäljare i VAG stallet.
Han sa att man nu i Tyskland skulle dramatiskt höja förmånsvärde på bilar som inte utsläppsfritt kan köra minst 60km i verkligheten. Det får dramatiska konsekvenser."
Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

"Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever."

Att politiker skulle hjälpa Volvo att sälja fossilbilar är ännu dummare än de skattemedel som slösade bort på varvsindustrin.

De politiker jag känner vill hjälpa Volvo att helt ställa om till elbilar.

Glädjande är att alla Svenska bilföretag nu satsar på elbilar.
Nevs kommer äntligen nu igång med sin elbilsproduktion.
De samarbetar dessutom med Königgsegg om elektrifieringen.
Sonos elbilar kommer att tillverkas av Nevs.
Unitis elbilar kommer snart ut på marknaden.

Och Volvos elbilsteknik kommer även att användas av Polestar, Geely och Lynk&Co. Hoppas även London taxi får rena elbilar med Volvo teknik.

EDIT:
Men det är bråttom för Volvo att fram elbilar.
Vi pratar månader, inte år.
För i juli 2020, då säljs det hyfsat stora volymer av elbilar från
1. VW
2. SEAT
3. Skoda
4. Nissan
5. Opel
6. Audi
7. Peugeot
8. Renault
9. Kia
10. Hyundai
11. Mercedes
12. Fiat
13. Honda
14. Tesla
15. BMW
16. Jaguar
17. Smart Car

Och Tesla 3 var ju Sveriges näst mest sålda bil i mars.
Tesla Y kommer ge Volvos SUV bilar rejäl konkurrens 2021.

Skoda Vision kommer också ge Volvo huvudvärk.
Kan även tänka mig att MGs elsuv kan sälja bra i Sverige.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
"Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever."

Att politiker skulle hjälpa Volvo att sälja fossilbilar är ännu dummare än de skattemedel som slösade bort på varvsindustrin.

De politiker jag känner vill hjälpa Volvo att helt ställa om till elbilar.

Glädjande är att alla Svenska bilföretag nu satsar på elbilar.
Nevs kommer äntligen nu igång med sin elbilsproduktion.
De samarbetar dessutom med Königgsegg om elektrifieringen.
Sonos elbilar kommer att tillverkas av Nevs.
Unitis elbilar kommer snart ut på marknaden.

Och Volvos elbilsteknik kommer även att användas av Polestar, Geely och Lynk&Co. Hoppas även London taxi får rena elbilar med Volvo teknik.
Och vad är nu och snart i din värld?
Hur länge har vi läst om Sonos och Uniti? Har de ens äkta prototyper av sina bilar? Tyvärr tror jag inte längre på nu och snart när de gäller elbilar. Vi har ju e-Niro och Kuna. Var är de, de finns ju färdigt utvecklade men hur många tillverkas?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.

Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

"Och vad är nu och snart i din värld?"

Bilfabrikanter lovar ju att de kommer med elbilar i stora volymer 2020.
Stämmer inte detta så säljs det väldigt få bilar.

Väldigt många jag känner säger, nästa bil blir en elbil.

Och som tidigare nämnts i denna tråd så har förfrågan på laddbara bilar fördubblats på bara ett år hos tjänstebils köparna.

Och detta tror jag är en låg siffra, för de få fossilbils intresserade köparna, tror att de vill ha en fossilbil, tills de inser att det kan kanske kosta 12.000kr per år i bilskatt att köra en VW Tiguan!

Dessutom allt snack om att fossilbils tillverkarna kommer med Tesladödare är lögn.
När fossilbilstillverkarna kommer med elbilar, då dör försäljningen av motsvarande fossilbilar.

Vilket redan hänt(eller snart) för tex
Nissan (Pulsar död)
KIA (Soul fossilversion död)
Smart Car( fossilversion död)
VW(fossil up död)
Seat (Mii fossil död)
Skoda (Citigo fossil död)

Och i allt snabbare takt finns inte ens fossil versionen att köpa.
Kunden MÅSTE välja elbilsversionen!

"The number of electric car models on the European market will more than triple within the next three years, new analysisshows. After several years of timid growth, EU carmakers will be offering 214 electric models in 2021 – up from the 60 available at the end of 2018."

Och i nästan samma takt försvinner fossilbilsversionerna.
Har +200 fossila modeller försvunnit från marknaden 2021?
Hur många fossilbilstillverkare har gått i konkurs eller lämnar Europas bilmarknad 2021?

Och handen på hjärtat, vem vill vara den som köper Sveriges sista fossilbil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.

Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Håller med dig till 100% . Det kommer inte hända ett skit 1.1.2020 som Zalman3 påstår
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.

Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Håller med dig till 100% . Det kommer inte hända ett skit 1.1.2020 som Zalman3 påstår
Ett hack i kurvan kommer väl antagligen då lika som det det gjorde 1/7 2018 och det syftar väl på att man i Sverige då ska införa WLTP som norm för att mäta utsläppsnivåer. Men finns det inga elbilar att köpa så händer det knappast nåt, mer än att det finns färre fossilbilar att välja mellan och att kanske fler låter bli att köpa bil och inväntar sin Kona/e-Niro etc. som har 1-2 års leveranstid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Tycker att ni är lite pessimistiska.
Kan Norge köpa +50% elbilar 2019.
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?

Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.

Sen att man inte vill är en helt annan sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Zalman3 skrev:
Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.
Varför i hela fridens dar skulle lilla Sverigemarknaden kapa åt sig en så stor andel av världsproduktionen?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Tycker att ni är lite pessimistiska.
Kan Norge köpa +50% elbilar 2019.
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?

Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.

Sen att man inte vill är en helt annan sak.
Om vi ska ha 170000 elbilar då vill nog Tyskarna ha 1 700 000 elbilar för de är 10 gånger fler än oss sedan har vi andra européer som också vill ha elbilar. Om vi är pessimister eller det du som är överoptimist får vi se om några månader
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Mysman »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Enkelt. Det handlar om momsen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Leo »

Zalman3: håller oftast med i stort i ditt resonemang MEN tycker alldeles för ofta du uttalar dig för tvärsäkert OCH ofta helt upp åt väggarna då det gäller tidshorizonten.

Du refererar ofta till uttalanden som ”sanningar”. Uttalande som PARTISKA organisationer och företag gör för att PÅVERKA saker. Ska jag göra en jämförelse så är det som att tro att alla vallöften verkligen kommer att infrias efter valet...det är ofta rena ÖNSKEDRÖMMAR som vissa företag nämner. Finns många LOGISKA anledningar till att företag och organisationer gör just så medvetet. Ungefär på samma sätt som att politiker VET att deras vallöften med allra största sannolikhet INTE kommer att bli verklighet men det är ändå LOGISKT att politikerna ger vallöften som inte kommer att hålla.

Många uppgifter som kommenteras om kommande priser är ofta rena spekulationer eller bygger på missuppfattningar och misstolkningar av både uttalanden och hur det skiljer tex bilpriser mellan olika länder osv (olika skatter, olika utr, olika lagkrav)

De ”rabatter/priser” du ofta säger man kan få är inte alls den nivån ”gemene man” kan förvänta sig få. Bara för att vissa vinner på Lotto gör inte alla det.

Förändring går BÅDE snabbare än många tror OCH långsammare än många tror.

Det rullar idag ca 5milj personbilar på vägarna i Sverige. Ca 85000 av de är laddbara. Det säljs ca 200000-400000 bilar/år där vi senaste åren legat över 300000. Så det kommer att ta tid. Den FAKTISKA möjligheten att LEVERERA NYA laddbara elbilar är idag VÄLDIGT LÅG. Volymmässigt är det så även över de närmaste 2 åren oavsett vad man säger och vilka uttalanden man för/gjort.

Norges regelverk är sprungen ur ”stöttningstänk” för egen elbilstillverkning en gång i tiden. Där har elbilssiffrorna växt fram under en period av många år. Det ÄR helt enkelt INTE MÖJLIGT/REALISTISKT att tro att Sverige skulle kunna ha en 50% andel 2020. Det kommer helt enkelt inte att kunna ske. Finns helt enkelt inte den efterfrågan, på de nuvarande elbilsmodeller som finns till de priser de har. Dessutom man KAN definitivt INTE LEVERERA de volymer som skulle krävas, även om nybilsförsäljningen tvärdog. 1992 (lååååågkonjunktur och kris) tror jag det registrerade 125000 bilar i Sverige. Säg 50% av det katastrofåret så är det ändå 62500bilar. Vilka märken/bilmodeller menar du kan leverera 62500 ens ”laddbara” bilar år 2020 om vi dessutom får katastrofkris i Sverige och bara registrerar 125000 bilar totalt?

Så antingen tar nybilsförsäljningen tvärstopp (bilbranschen i princip går under då) eller så måste många kunder, kanske mot sin vilja (eller lockade med pengar/låga priser/eller?) nöja sig med att än en gång få en fossilbil levererad OM man måste få en bil nu. Tro mig både bilbranschen OCH politikerna vill inte slå ”tvärstopp”. Handlar både om egen överlevnad, arbetstillfällen, risk för lågkonjunktur osv.

Bilsweden har tex sagt att de TROR (observera nu att det är avsändare med en agenda) att 25% av nybilsregistreringarna 2020 kommer vara ”laddbara”. Funderar man lite kan man nog gissa att det i mycket handlar om ”pluginhybrider” av olika slag. Dvs på en 300000bils marknad är 75000 bilar ”laddbara”. Där kanske 2/3 är pluginhybrider. Dvs 25000 är rena elbilar. Redan det tror jag personligen är en överskattning. Ser inte riktigt hur det ska bli 25000st rena elbilar REGISTRERADE i Sverige nästa år. Då med tanke på volymerna på de typer av elbilar som aviserats OCH de leveranssvårigheter som ÄR och som tyvärr inte ser ut att lösa sig närmaste 2åren.

Önskan/efterfrågan finns, i vissa fall finns ”orderstocken” också. Men tror tyvärr inte det kommer kunna levereras i den utsträckningen.

Visst många kan vänta med ett bilbyte MEN många kan/vill inte vänta heller utan man väljer/måste välja att köpa av det som går att LEVERERA.

Realistiskt sett så är det ju knappt någon ”elbilskombi” aviserad som skulle passa våra vanligaste köpare i Sverige. 1 Dvs stor kombi, 2 räckvidd som KÖPARNA tycker räcker till, 3 prislapp som passar tjänstebilssegmenter <500”, 4 finns TILLGÄNGLIG för leverans, 5 funkar med företagens interna bilpolicy.

Politikerna i ALLA länder är beredd att gå väldigt långt för att skydda en hotad industri =arbetstillfällen =väljare osv. TYVÄRR mycket längre än de är beredda att gå för att SKYDDA MILJÖN.

Att tro att det snart kommer ”välla in” billiga Kinesiska bilar i Europa är nog inte realistiskt. För det första har det SEN LÄNGE redan funnits billiga Kinesiska bilar som trots det INTE har översvämmat Europa. (Vi har inte velat ha de av olika anledningar) För det andra kommer nog politikerna i Europa att börja agera ”protektionistiskt” om det är på väg att hända. (Bra/dåligt är en annan fråga)

Ett tips är att lägga in lite mer:

i bästa fall... kanske redan om...fortare än vi tror...vissa säger att...vissa har lyckats få ända upp till x-rabatt...vissa uttalanden tyder på...X har en ambition att...

så känns det som skrivs lite mer realistiskt och ödmjukt än alla tvärsäkra uttalanden om att ”Vargen kommer, Vargen kommer...” ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Zalman3 skrev:
Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.
Varför i hela fridens dar skulle lilla Sverigemarknaden kapa åt sig en så stor andel av världsproduktionen?
Våra politiker har ju sagt att Sverige ska gå om Norge och bli världens första fossilfria välfärdsland.
Och att det säljs 50% elbilar i Sverige 2020 räcker inte för att gå om Norge.
Centern lovar ju att jobba för 50.000kr i malus på bilar med stora utsläpp och 100.000kr i bidrag till elbilar.

"Klimatkrisen är mänsklighetens svåraste utmaning. Vi socialdemokrater vill ta oss an den uppgiften genom att modernisera Sverige. Vi presenterar nu förslag på vägen mot vårt mål att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland."
https://www.socialdemokraterna.se/aktue ... fardsland/

Intressant är också att det finns breda politiska majoriteter för att införa miljözon 3(helt utsläppsfritt) i våra Svenska städer.

Var på en paneldebatt i Umeå inför valet förra hösten.
6 av 9 partier stödde miljözon 3 i Umeå.

Och 8 av 9 partier vill snabbt sänka CO2-utsläppen.

Så det är en myt att politikerna inte vill göra nåt.
Tyvärr är det lite segare när det verkligen ska fattas beslut, då är det enkelt att bromsa lite.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Politikerna i ALLA länder är beredd att gå väldigt långt för att skydda en hotad industri =arbetstillfällen =väljare osv. TYVÄRR mycket längre än de är beredda att gå för att SKYDDA MILJÖN.
Spot on. Tyvärr.
Skriv svar