Ja det är ju underbart, själv väntar jag bara på att skärmarna ska bli gula och Tesla vägrar laga som de bestämt sig för att göra nu.Remuz skrev:Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Dumpa Tesla?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Dumpa Tesla?
Fast det var ju precis det som TS öppnade för att göra (dvs. dumpa bilen och troligtvis skaffa något annat)..Remuz skrev:Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Re: Dumpa Tesla?
Japp, men det framgår inte om TS har en P eller ej.
Skärmen är gul på min, men ”vi väntar på verktyg” trots att jag fått lovat muntligen ett byte för många månader sedan
Skärmen är gul på min, men ”vi väntar på verktyg” trots att jag fått lovat muntligen ett byte för många månader sedan
P85D svart/svart med gratis SuC
Dumpa Tesla?
På vilket sätt blir det bättre att sitta kvar då menar du? Den lär ju inte direkt öka i värde.Remuz skrev:Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
Man blir bara arg och bitter om man sitter med något man egentligen inte vill ha. Been there done that.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dumpa Tesla?
Nu har ju TS köpt sin bil begagnad av en kompis så han borde inte förlora särskilt mycket på att sälja den igen.
Re: Dumpa Tesla?
taliz skrev:Säg det till Volvo...Verdi skrev:Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service.LarsL skrev:Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Jag skrev "moderna bilar".
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
UV verktyget har ju dessutom visat sig inte fungera helt och det erkänner Tesla också, det bara bleker det gula lite. Det gula kommer dessutom komma tillbaka i full effekt efter ett tag och då får du ingen hjälp alls, om du får UV behandling var noga med att de inte skriver ”Goodwill” istället för ”Warranty” på specen efter. De försöker tydligen få det att heta ”Goodwill” så kunden inte skall kunna klaga när det kommer tillbaka.Remuz skrev:Japp, men det framgår inte om TS har en P eller ej.
Skärmen är gul på min, men ”vi väntar på verktyg” trots att jag fått lovat muntligen ett byte för många månader sedan
Re: Dumpa Tesla?
LarsL skrev:De senaste åren har jag betalat ungefär så mycket varje år för min bil. Men nu har jag gjort det för sista gången!Verdi skrev:Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service. Tvivlar inte på att de dyraste servicen på en Mercedes kostar så mycket men knappast _varje_ service. Pappa har kört Mercedes i 20 år och han borde ha sagt nåt om det isf.LarsL skrev:Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Mercedes kräver väl service varje år för att deras rostskyddsgaranti ska gälla?
Nissan Leaf måste servas varje år för att deras batterigaranti ska gälla.
Tror det är få avgasbilar som har giltig motorgaranti utan krav på service.
Jag körde BMW de sista 10 åren innan jag skaffade Tesla. Alla servicepunkter har individuella intervall. Hade iofs en XC70 i ett par år. Stämmer nog som du säger att det var varje år. Hann väl serva den en gång iaf.
Re: Dumpa Tesla?
Remuz skrev:Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Påminn mig inte om det där. Hade precis lyckats förtränga det.
Nu gäller det bara att inte sumpa det garanterade återköpspriset. Är lite läskigt för jag får inte klara besked om vad som gäller service-mässigt. Nån sa att "bilen säger till själv" och nån annan sa "bilen säger INTE till själv".
Kollade runt lite och det här är vad som gäller tydligen:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
- Tesla rekommenderar att du byter ditt kupéluftfilter vartannat år.
- Om din Tesla är utrustad med HEPA-filter rekommenderar Tesla att du byter det vart tredje år.
- Tesla rekommenderar att bromsvätska testas avseende föroreningar vartannat år och byts ut vid behov.
- Tesla rekommenderar en luftkonditioneringsservice vart annat år för Model S, vart fjärde år för Model X och vart sjätte år för Model 3.
Kvar är då punkterna för "Däckrotation, balansering och hjulinställning" samt "Vintervård".
Det med däckrotation kan man väl säga löses av vinter/sommarhjulsbyten? Värre då med vintervård. "Tesla rekommenderar att man gör ren och smörjer alla bromsok var tolfte månad eller varje 20 000 km för bilar i regioner med kallt klimat."
Nu blir det väl att jag lämnar in bilen på EN service under leasingtiden. Till våren tänkte jag. Är ungefär halvvägs in i min leasing.
Re: Dumpa Tesla?
Har du vibrationer även när du accelererar rakt fram och har fjädringen satt till low? Som jag uppfattar det då ska det åtgärdas om så är fallet, annars görs inget. Att göra en Ludicrous-start med fjädringen satt till High eller Very High rekommenderas inte, då lär det troligen vibrera direkt.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dumpa Tesla?
Eftersom min förra x90 vibrerade hela tiden har min P aldrig i mina ägo nånsin varit på annan nivå än low.Svenssons skrev:Har du vibrationer även när du accelererar rakt fram och har fjädringen satt till low? Som jag uppfattar det då ska det åtgärdas om så är fallet, annars görs inget. Att göra en Ludicrous-start med fjädringen satt till High eller Very High rekommenderas inte, då lär det troligen vibrera direkt.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dumpa Tesla?
Det rådet fick jag också, och då hade jag ändå bara en vanlig 90D.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dumpa Tesla?
För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dumpa Tesla?
taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Min 100D från hösten 2018 känns inte riktigt lika direkt som min gamla 90D i låga hastigheter. Så jag tror de har gjort så för alla bilar. När jag var inne med min 90D för vibrationerna sa de att det skulle komma en mjukvarufix som skulle skona drivaxlarna lite. Exakt när den kom vet jag dock inte. Kan även vara total inbillning från min sida. Är dock inte tillstymmelse till vibration på min 100D efter 3400 mil. Dock kör jag always low och det är ytterst sällan jag trycker på fullt från låga hastigheter.
Re: Dumpa Tesla?
Ja icke P har nog en enklare fix, lite finjusteringar klagar nog inte många på.Verdi skrev:taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Min 100D från hösten 2018 känns inte riktigt lika direkt som min gamla 90D i låga hastigheter. Så jag tror de har gjort så för alla bilar. När jag var inne med min 90D för vibrationerna sa de att det skulle komma en mjukvarufix som skulle skona drivaxlarna lite. Exakt när den kom vet jag dock inte. Kan även vara total inbillning från min sida. Är dock inte tillstymmelse till vibration på min 100D efter 3400 mil. Dock kör jag always low och det är ytterst sällan jag trycker på fullt från låga hastigheter.
Problemet med P är ju att de säljs till stor del för att de levererar just det där rejäla klippet. Dvs de kan inte bara strypa dem hur som helst.
En balansgång för Tesla, antingen tappa image eller få byta mer delar... eller fortsätta optimera....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Re: Dumpa Tesla?
Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag. Sen har vi ju fallen där de uppenbarligen hittat problem med några batterier och löser det genom att sänka maxspänning i celler och alltså sänker kapaciteten i batteriet istället för att göra ett byte.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Re: Dumpa Tesla?
Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.OfarligTesla skrev:Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
Re: Dumpa Tesla?
Jag ska få det fixat när det finns permanent fix. I teslas fall är det troligen i höst Elon-time (så 2023 eller så). Gula randen skulle ge mig skärmbyte innan sommaren, men inte längre.OfarligTesla skrev:Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dumpa Tesla?
Serviceintervallen på en ny volvo är 3000mil/1år.taliz skrev:1600?! Var? Tom mekonomen ville ha 3500....Fredrik j skrev:Jag gjorde "mellanservice", dvs olja+filter på min s90 före semestern. Kostade 1600kr.taliz skrev:Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
Mellanservice ingår inte i serviceavtalet men jag tycker 3000mil är lite för långt för oljan.
Med "mellanservice" menade jag den årliga som inte är "stor".
Jag kör ca 3000mil på ett år och får då serva en gång per år. Dock tycker jag 3000 är lite långt och vill göra ett oljebyte halvvägs. Det var det som kostade 1600 inkl. uppdateringar.
Re: Dumpa Tesla?
Precis, inget nytt alls. I mitt fall är det t o m två år sedan, medan andra med samma bekymmer fick fortfarande nya drivaxlar vid den tiden. Men det var väl också redan då de började allt mer skylla ifrån sig i olika sammanhang. Bara nåt halvår tidigare bytte de en massa delar på min bil på löpande band utan att diskutera.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Dumpa Tesla?
Finns en fix nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.