Eftersom min förra x90 vibrerade hela tiden har min P aldrig i mina ägo nånsin varit på annan nivå än low.Svenssons skrev:Har du vibrationer även när du accelererar rakt fram och har fjädringen satt till low? Som jag uppfattar det då ska det åtgärdas om så är fallet, annars görs inget. Att göra en Ludicrous-start med fjädringen satt till High eller Very High rekommenderas inte, då lär det troligen vibrera direkt.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Dumpa Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Dumpa Tesla?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dumpa Tesla?
Det rådet fick jag också, och då hade jag ändå bara en vanlig 90D.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dumpa Tesla?
För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dumpa Tesla?
taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Min 100D från hösten 2018 känns inte riktigt lika direkt som min gamla 90D i låga hastigheter. Så jag tror de har gjort så för alla bilar. När jag var inne med min 90D för vibrationerna sa de att det skulle komma en mjukvarufix som skulle skona drivaxlarna lite. Exakt när den kom vet jag dock inte. Kan även vara total inbillning från min sida. Är dock inte tillstymmelse till vibration på min 100D efter 3400 mil. Dock kör jag always low och det är ytterst sällan jag trycker på fullt från låga hastigheter.
Re: Dumpa Tesla?
Ja icke P har nog en enklare fix, lite finjusteringar klagar nog inte många på.Verdi skrev:taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Min 100D från hösten 2018 känns inte riktigt lika direkt som min gamla 90D i låga hastigheter. Så jag tror de har gjort så för alla bilar. När jag var inne med min 90D för vibrationerna sa de att det skulle komma en mjukvarufix som skulle skona drivaxlarna lite. Exakt när den kom vet jag dock inte. Kan även vara total inbillning från min sida. Är dock inte tillstymmelse till vibration på min 100D efter 3400 mil. Dock kör jag always low och det är ytterst sällan jag trycker på fullt från låga hastigheter.
Problemet med P är ju att de säljs till stor del för att de levererar just det där rejäla klippet. Dvs de kan inte bara strypa dem hur som helst.
En balansgång för Tesla, antingen tappa image eller få byta mer delar... eller fortsätta optimera....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Re: Dumpa Tesla?
Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag. Sen har vi ju fallen där de uppenbarligen hittat problem med några batterier och löser det genom att sänka maxspänning i celler och alltså sänker kapaciteten i batteriet istället för att göra ett byte.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Re: Dumpa Tesla?
Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.OfarligTesla skrev:Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
Re: Dumpa Tesla?
Jag ska få det fixat när det finns permanent fix. I teslas fall är det troligen i höst Elon-time (så 2023 eller så). Gula randen skulle ge mig skärmbyte innan sommaren, men inte längre.OfarligTesla skrev:Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dumpa Tesla?
Serviceintervallen på en ny volvo är 3000mil/1år.taliz skrev:1600?! Var? Tom mekonomen ville ha 3500....Fredrik j skrev:Jag gjorde "mellanservice", dvs olja+filter på min s90 före semestern. Kostade 1600kr.taliz skrev:Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
Mellanservice ingår inte i serviceavtalet men jag tycker 3000mil är lite för långt för oljan.
Med "mellanservice" menade jag den årliga som inte är "stor".
Jag kör ca 3000mil på ett år och får då serva en gång per år. Dock tycker jag 3000 är lite långt och vill göra ett oljebyte halvvägs. Det var det som kostade 1600 inkl. uppdateringar.
Re: Dumpa Tesla?
Precis, inget nytt alls. I mitt fall är det t o m två år sedan, medan andra med samma bekymmer fick fortfarande nya drivaxlar vid den tiden. Men det var väl också redan då de började allt mer skylla ifrån sig i olika sammanhang. Bara nåt halvår tidigare bytte de en massa delar på min bil på löpande band utan att diskutera.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Dumpa Tesla?
Finns en fix nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
Re: Dumpa Tesla?
På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)OfarligTesla skrev:Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Fast om fixen är 100% eller inte bryr ju inte jag som kund mig om, det är tillverkaren som får problemet när de behöver byta igen och betala för det. Skillnaden här är ju att Tesla vägrar lösa problem förens de har en fixad del (och det tar massvis med år så man hinner sälja bilen innan de gjort det) eller att de försöker snika undan ansvar genom att kalla det för en ”one time only” goodwill reparation. Eller som när de upptäcker att de gjort en ”woopsie” med vissa batterier så begränsar de dem och försöker gömma det för ägarna.taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Så ja, jag litar ungefär lika mycket på att Tesla kommer ta ansvar över saker som går sönder som jag litar på VWs utsläppssiffror.
Re: Dumpa Tesla?
Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.OfarligTesla skrev:Fast om fixen är 100% eller inte bryr ju inte jag som kund mig om, det är tillverkaren som får problemet när de behöver byta igen och betala för det. Skillnaden här är ju att Tesla vägrar lösa problem förens de har en fixad del (och det tar massvis med år så man hinner sälja bilen innan de gjort det) eller att de försöker snika undan ansvar genom att kalla det för en ”one time only” goodwill reparation. Eller som när de upptäcker att de gjort en ”woopsie” med vissa batterier så begränsar de dem och försöker gömma det för ägarna.taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Så ja, jag litar ungefär lika mycket på att Tesla kommer ta ansvar över saker som går sönder som jag litar på VWs utsläppssiffror.
Det är alltid en balansgång som sagt. "Fixen" måste ju vara ekonomiskt försvarbar, och det gäller ju alla tillverkare.
Om kostnaden inte varit en faktor så borde rimligen alla dieselbilar som nu har EGR-problem kunnat få en permanent åtgärd istället för temporär, och de borde tas in innan de brinner upp.... Det är ju "bara" att införa mer avancerad(och rejält kostsam) rening. Men tillverkarna är då enligt dig "snikna" och "vägrar".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Ja, om de designar något dåligt får de helt enkelt ta den smällen. Antingen genom att temporärt lösa det flera gånger genom att sätta in den dåliga delen eller permanent en gång. Är felet direkt farligt får de ju lösa det så att faran försvinner.taliz skrev:Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.
Det är alltid en balansgång som sagt. "Fixen" måste ju vara ekonomiskt försvarbar, och det gäller ju alla tillverkare.
Om kostnaden inte varit en faktor så borde rimligen alla dieselbilar som nu har EGR-problem kunnat få en permanent åtgärd istället för temporär, och de borde tas in innan de brinner upp.... Det är ju "bara" att införa mer avancerad(och rejält kostsam) rening. Men tillverkarna är då enligt dig "snikna" och "vägrar".
Jag förstår inte hur du tycker att det är en okej lösning att kunden får stå med en trasig bil om företaget tycker det är för dyrt att laga den? Det är ju det som konsumentskyddet är till för, i de fall företagen försöker snika sig undan att ta ansvar för vad de sålt.
Dumpa Tesla?
Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.OfarligTesla skrev:Ja, om de designar något dåligt får de helt enkelt ta den smällen. Antingen genom att temporärt lösa det flera gånger genom att sätta in den dåliga delen eller permanent en gång. Är felet direkt farligt får de ju lösa det så att faran försvinner.taliz skrev:Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.
Det är alltid en balansgång som sagt. "Fixen" måste ju vara ekonomiskt försvarbar, och det gäller ju alla tillverkare.
Om kostnaden inte varit en faktor så borde rimligen alla dieselbilar som nu har EGR-problem kunnat få en permanent åtgärd istället för temporär, och de borde tas in innan de brinner upp.... Det är ju "bara" att införa mer avancerad(och rejält kostsam) rening. Men tillverkarna är då enligt dig "snikna" och "vägrar".
Jag förstår inte hur du tycker att det är en okej lösning att kunden får stå med en trasig bil om företaget tycker det är för dyrt att laga den? Det är ju det som konsumentskyddet är till för, i de fall företagen försöker snika sig undan att ta ansvar för vad de sålt.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Man får välja sina strider...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dumpa Tesla?
Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.taliz skrev:Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.
Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Re: Dumpa Tesla?
taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)OfarligTesla skrev:Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Jag förstår inte? Du har en vana av att dra upp din Volvos problem hela tiden och då är Volvo skitkassa (min och många, väldigt många andras fungerar utmärkt). Men när Tesla-ägare drar upp problem så är det inte fel på tesla, utan på att ägarna gnäller för mycket? Hur ska du ha det?
+ 22000 mil i XC60 utan några maskinella problem. Jag har säkert + 40000 mil i Volvobilar utan några större problem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Dumpa Tesla?
Jodå, på Teslaspråk heter det ju: Det är en egenskap hos bilenOfarligTesla skrev:Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.taliz skrev:Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.
Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Dumpa Tesla?
Var har jag sagt att Volvo är "skitkassa"? Ja min Volvo drabbades av i mitt tycke många problem, men det betyder inte att alla gör det och det har jag inte hävdat heller.Jeppe_E skrev:taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)OfarligTesla skrev:Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Jag förstår inte? Du har en vana av att dra upp din Volvos problem hela tiden och då är Volvo skitkassa (min och många, väldigt många andras fungerar utmärkt). Men när Tesla-ägare drar upp problem så är det inte fel på tesla, utan på att ägarna gnäller för mycket? Hur ska du ha det?
+ 22000 mil i XC60 utan några maskinella problem. Jag har säkert + 40000 mil i Volvobilar utan några större problem.
Jag tog upp det för att visa att det inte nödvändigtvis alltid är "svart eller vitt". Vad jag som kund anser vara "trasigt" behöver inte vara det enligt tillverkaren. Att det skulle vara något unikt för Tesla hävdar jag alltså är fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dumpa Tesla?
De kan ju hävda att det är normalt slitage. Precis som Volvo ansåg att det var normal oljeförbrukning.Jeppe_E skrev:Jodå, på Teslaspråk heter det ju: Det är en egenskap hos bilenOfarligTesla skrev:Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.taliz skrev:Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.
Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Man kan rimligen inte förvänta sig att en bil skall vara som ny i alla avseenden efter flera tusen mil.
Med det sagt tolkar jag det ändå som att de försöker åtgärda problem efter bästa förmåga. Det vore ju ren idioti annars, och korkade tror jag inte dom är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.