Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
Lämna bilen en hel dag gör ju att dom kan peta in småjobb medan don går och klurar på varför tex ic på en annan bil blinkar som en julgran :)
500:- täcker inte kostnaden för en lånebil... än mindre för arbetet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av kikat »

dstr skrev:
Tex så gick mitt scrollhjul på ratten sönder (efter garantin) . 850:- för reservdelen (som bestod av båda sidors knappsatser och kablage) samt 500 för arbetet - MEN så kunde dom inte byta medan jag väntade, utan jag var tvungen att lämna bilen en hel dag. "...men självklart får du lånebil"
Håller med om det är billig service när det bara kostar 1350kr men varför skulle de göra arbetet under tiden du väntar? Alla andra bilar jag haft så har jag fått lämna in bilen vid 7-8 på morgonen sen har den varit klar att hämta vid 16 i bästa fall, annars någon annan dag, eller så var den klar kl 12 och de glömt att ringa meddela det. Att de behåller den en hel dag betyder ju inte att de arbetar på den en hel dag. Jobbet tar väl en 30min som de trycker in när de har tid över under dagen.
Målsättningen för Tesla är att ha fler mobilservice-bilar ute som kan göra såna småjobb så de slipper låna ut lånebilar och inte behöva ta upp tid och plats på SC.
Verdi

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Nej men rimlig servicenivå måste de ha. Annars kommer ingen våga köpa deras bilar. Dåligt rykte sprider sig snabbt och stora delar av befolkningen var skeptisk till Tesla redan när de hade bra service.
Verdi

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Ja det bör man vara medveten om. Men köper man en bil som ligger under "nya bilar" hos Tesla så förväntar man sig nog att man ska få bonusen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Just så. Jag har varit utan Tesla nu i snart ett halvår. Och alla de dåliga minnen har börjat blekna allt eftersom tiden går. Det brukar ju vara så att man främst minns de bra sakerna, och det gäller kanske inte bara bilar man har ägt en gång i tiden. Dåliga minnen filterar hjärnan bort på nåt magiskt sätt.
Jag måste alltid påminna mig själv om hur jäkla jobbigt detta ändå var. Långt till SC, ständiga mer eller mindre jobbiga fel. Tjata eller leva med felen. Må dåligt av att ha en bil som aldrig är riktigt felfri, samtidigt som SC känns oändligt långt bort.
Det är verkligen synd att det ska vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bonath »

mati skrev:
erbo73 skrev:
Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Just så. Jag har varit utan Tesla nu i snart ett halvår. Och alla de dåliga minnen har börjat blekna allt eftersom tiden går. Det brukar ju vara så att man främst minns de bra sakerna, och det gäller kanske inte bara bilar man har ägt en gång i tiden. Dåliga minnen filterar hjärnan bort på nåt magiskt sätt.
Jag måste alltid påminna mig själv om hur jäkla jobbigt detta ändå var. Långt till SC, ständiga mer eller mindre jobbiga fel. Tjata eller leva med felen. Må dåligt av att ha en bil som aldrig är riktigt felfri, samtidigt som SC känns oändligt långt bort.
Det är verkligen synd att det ska vara så.
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
RickardB
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2019 21:26

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av RickardB »

Jag har också varit i denna sits i år. Det har varit helt lönlöst att få tag på en person via telefon eller Mail. Har inte spelat någon roll alls vem man har försökt med. Efter 3 månader med att försöka köpa en begagnad tesla via gav jag upp och kontaktade en bilmäklare istället. Det tog honom bara 1 vecka att ordna fram en bil jag ville ha och så var köpet klart. Helt otroligt dålig service på Tesla!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av erbo73 »

mati skrev:
bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
Och säkerligen har du under Audi-resans krok-gång kunnat ha kontakt med nån människa i stället för någon jäkla app.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
mati skrev:
bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
Och säkerligen har du under Audi-resans krok-gång kunnat ha kontakt med nån människa i stället för någon jäkla app.
Jodå. Det har jag. Och ingen av varken säljarna eller service-folket har ens försökt att försvara Audis dåliga agerande. Tvärtom, de tycker minst lika illa om detta som jag själv. Men de kan ju inte gjuta en krok åt mig. Jag kan faktiskt förstå att de inte gärna vill sätta dit en tredjepartskrok, de föredrar originaldelar, men om det inte finns några alternativ så är jag säker på att de gör det till sist. Det är därför jag inte har gett upp hoppet än. Min säljare svarar till och med på mejl fast han har semester. Det är ju så man vill att det ska vara. Man vill känna att man är viktig som kund och att man tas på allvar. Och jag anser att det i sådana fall är en fördel att man har en återförsäljare som faktiskt bryr sig. Hade jag varit tvungen att ta sådana strider med Audi direkt så hade jag nog aldrig köpt bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

kikat skrev:
dstr skrev:
Tex så gick mitt scrollhjul på ratten sönder (efter garantin) . 850:- för reservdelen (som bestod av båda sidors knappsatser och kablage) samt 500 för arbetet - MEN så kunde dom inte byta medan jag väntade, utan jag var tvungen att lämna bilen en hel dag. "...men självklart får du lånebil"
Håller med om det är billig service när det bara kostar 1350kr men varför skulle de göra arbetet under tiden du väntar? Alla andra bilar jag haft så har jag fått lämna in bilen vid 7-8 på morgonen sen har den varit klar att hämta vid 16 i bästa fall, annars någon annan dag, eller så var den klar kl 12 och de glömt att ringa meddela det. Att de behåller den en hel dag betyder ju inte att de arbetar på den en hel dag. Jobbet tar väl en 30min som de trycker in när de har tid över under dagen.
Målsättningen för Tesla är att ha fler mobilservice-bilar ute som kan göra såna småjobb så de slipper låna ut lånebilar och inte behöva ta upp tid och plats på SC.
.

Det verkar som du missar poängen.

500:- för 30 minuters arbete, samt administration, samt lånebil en hel dag.

Det är inget dom tjänar pengar på. Det är något dom gör en förlust på.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av taliz »

mati skrev:
erbo73 skrev:
Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Just så. Jag har varit utan Tesla nu i snart ett halvår. Och alla de dåliga minnen har börjat blekna allt eftersom tiden går. Det brukar ju vara så att man främst minns de bra sakerna, och det gäller kanske inte bara bilar man har ägt en gång i tiden. Dåliga minnen filterar hjärnan bort på nåt magiskt sätt.
Jag måste alltid påminna mig själv om hur jäkla jobbigt detta ändå var. Långt till SC, ständiga mer eller mindre jobbiga fel. Tjata eller leva med felen. Må dåligt av att ha en bil som aldrig är riktigt felfri, samtidigt som SC känns oändligt långt bort.
Det är verkligen synd att det ska vara så.
Ibland drar man en nitlott och får en strulig bil. Då är det bäst att byta innan man blir tokig.
Jag dumpade ju min Volvo till stor del pga att det ALLTID var ngt nytt fel. Var det inte EGR som korkade igen så var det varning om att fylla på olja, eller låg batterinivå, eller VOC ur funktion, eller partikelfilter som behövde brännas ur, eller oljud från framvagnen...
Hittills har min Model 3 funkat klockrent, men skulle den börja strula så mkt som Volvon ja då byter jag helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

Det låter som att du hade samma Volvo som jag hade. :lol: Jag bytte också bort den, jag orkade bara inte längre. Då tyckte jag det var jobbigt att bilen behövde uppsöka verkstad hela tiden. Men jag behövde i själva verket aldrig betala nånting, jag fick alltid en annan bil under tiden, och framförallt så behövde jag inte ens lämna och hämta den själv. Jag bytte bara bil med en som jobbade på Bilia och som svängde förbi mig på väg till och från jobbet. Det var service de luxe. De ansträngde sig verkligen att få det fixat.
Idag har jag nästan dåligt samvete att jag ändå bytte bort bilen. Att bilar kan krångla har jag egentligen inget problem med. Upp till en viss gräns såklart.
Det som är viktigt är att man får all den hjälp och service man behöver och att man inte behöver lägga en massa pengar och tid på att jaga folk och köra en massa mil till och från verkstaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av LarsL »

Är det inte så man gör? När bilar krånglar för mycket för ofta så byter man bil. Så har jag gjort i alla fall.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Remuz »

dstr skrev:
Remuz skrev:
Lämna bilen en hel dag gör ju att dom kan peta in småjobb medan don går och klurar på varför tex ic på en annan bil blinkar som en julgran :)
500:- täcker inte kostnaden för en lånebil... än mindre för arbetet.
Tror du missade smiley på slutet där :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Snap02 »

mati skrev:
erbo73 skrev:
mati skrev:
bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
Och säkerligen har du under Audi-resans krok-gång kunnat ha kontakt med nån människa i stället för någon jäkla app.
Jodå. Det har jag. Och ingen av varken säljarna eller service-folket har ens försökt att försvara Audis dåliga agerande. Tvärtom, de tycker minst lika illa om detta som jag själv. Men de kan ju inte gjuta en krok åt mig. Jag kan faktiskt förstå att de inte gärna vill sätta dit en tredjepartskrok, de föredrar originaldelar, men om det inte finns några alternativ så är jag säker på att de gör det till sist. Det är därför jag inte har gett upp hoppet än. Min säljare svarar till och med på mejl fast han har semester. Det är ju så man vill att det ska vara. Man vill känna att man är viktig som kund och att man tas på allvar. Och jag anser att det i sådana fall är en fördel att man har en återförsäljare som faktiskt bryr sig. Hade jag varit tvungen att ta sådana strider med Audi direkt så hade jag nog aldrig köpt bilen.
Kommer själv från Vw innan teslan, o känner flera som har Audi. Vw o Audi har knappast en väl fungerande service kedja dessutom är det ofta mycket strul med deras bilar. Jag gjorde mig av med min tiguan 240 r line efter knappa 2 år.

Alltid strul med service tider, fel dom aldrig hittade. Om du köpt en Toyota eller lexus hade du kunnat få en klart bättre service samt bil med mindre fel.

Hur bra var tex bmw service när jag körde BMW? Segeltorp o Solna var rena katastrofen, svindyrt o inga bra jobb utförda. Jag valde att åka till Uppsala o serva/laga bilen på novation bmw där.
Billigare samt mycket bättre.

Däremot säljaren på Vw var riktig bra, svarade på
Samtal/mail o gjorde sitt bästa men servicetider var alltid svårt att få.

Jag tror att tesla kanske är lite före dom andra, dels så säljer dom bilar bara via nätet o sedan vill dom flytta över allt via appen. Tar kanske lite tid att köra in allt men jag tror flera kommer komma efter.

Dom annonserar aldrig, dom andra nerlusar tv med reklam för sina bilar. Jag tror många som köper tesla köper en för dyr bil o är nojiga för det o letar fel överallt.
Skriv svar