Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Fredrik j »

PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av taliz »

Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av PontusT »

Fredrik j skrev:
PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Smartast med nuvarande regler borde väl vara att behålla dem tills det gått 6 månader så att de själva får bonusen och kan dra av den från priset. Sen håller jag med om att reglerna är lite fyrkantiga, enklast vore väl om bonusen tillfaller den som äger bilen efter 6 månader oavsett antal tidigare ägare.
Model 3 Performance.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Fredrik j »

PontusT skrev:
Fredrik j skrev:
PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Smartast med nuvarande regler borde väl vara att behålla dem tills det gått 6 månader så att de själva får bonusen och kan dra av den från priset. Sen håller jag med om att reglerna är lite fyrkantiga, enklast vore väl om bonusen tillfaller den som äger bilen efter 6 månader oavsett antal tidigare ägare.
Nej, jag förstår inte riktigt vilket scenario man försöker stoppa med den där regeln att det bara är förste ägaren som kan få bonus. Kanske är det något EU-regelverk som förhindrar staten att lämna subventioner på begagnade bilar. Att man betalar ut först efter 6mån är ju enklare att förstå. Annars skulle ju man ju kunna regestrera ett stort antal bilar i sverige, mjöla ut bidraget och sen exportera vidare.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av HenrikC »

Det fungerar ju bra att köpa saker från Kina (Wish, Aliexpress och så vidare) utan några garantier. Tesla kanske ska kanske fokusera på att leverera nya bilar och ta bort garantier och ångerrätt utöver det som följer av lagen.

"Varsågod, här är din bil. Är det något fel på den är det ditt problem, inte vårt. Det här är första, sista och enda gången vi ses. Adjö."

Alla problemen som TS haft hade då löst sig: Inga beg bilar, inga miljöbonusar som försvunnit.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Fast, klart de måste förbereda sig för en anstormning. Om Tesla på åtta år, sålt 5500 bilar ungefär, model s och model x i Sverige. Och om det då på kort tid, 5-6 månader, ska ut nästan 3000 bilar till, klart organisationen måste växlas upp i tid, så den klarar det nya antalet fordon. Balansen måste finnas för att komma rätt så klart, mellan acceptabel nivå på service och merkostnad för tesla.

Givet innebär det initialt en merkostnad för tesla, men alternativet är att det blir som nu, alla, ok nästan alla, blir missnöjda.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Jeppe_E »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Erxon »

Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bylund »

Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Jag tänkte då mest föreslå sätt att lösa situationen för att slippa att göra ett sådan avdrag för att möta marknadsvärdet. Men de kan ju såklart göra vad de vill med bilarna, så länge de är tydliga med att man inte får bonusen som köpare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av PontusT »

Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Visst kan de sälja begagnade bilar utan bonus men då ska de inte läggas upp som ny lagerbil utan läggas in bland de begagnade. Jag hade tom med registreringsavgift i priset vilket de inte har på sina beggade bilar. De förklarade att de själva hade svårt att se om en bil var beggad eller ej i sina system, de kunde bara se milen och att det är därmed omöjligt för en kund att veta.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Jeppe_E »

PontusT skrev:
Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Visst kan de sälja begagnade bilar utan bonus men då ska de inte läggas upp som ny lagerbil utan läggas in bland de begagnade. Jag hade tom med registreringsavgift i priset vilket de inte har på sina beggade bilar. De förklarade att de själva hade svårt att se om en bil var beggad eller ej i sina system, de kunde bara se milen och att det är därmed omöjligt för en kund att veta.
Som vanligt är kunskapsnivån på topp hos Tesla. Vad är det som är så svårt med det? Vill ogärna vara elak, men allvarligt talat..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Här har dom prioriterat fel. Dels så borde dom inte driva flerfrontskrig (utveckla många olika modeller samtidigt och bygga både bil- och batterifabriker) och så borde dom lära sig att ta betalt (och hantera ekonomi öht).

Tex så gick mitt scrollhjul på ratten sönder (efter garantin) . 850:- för reservdelen (som bestod av båda sidors knappsatser och kablage) samt 500 för arbetet - MEN så kunde dom inte byta medan jag väntade, utan jag var tvungen att lämna bilen en hel dag. "...men självklart får du lånebil"

Det dom gör nu är att säkra konkursen när konkurrenter dyker upp.

De här erfarenheterna vi har nu sprider sig och det ryktet kommer bli svårt att bli av med.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Remuz »

Lämna bilen en hel dag gör ju att dom kan peta in småjobb medan don går och klurar på varför tex ic på en annan bil blinkar som en julgran :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av erbo73 »

Precis. Fram tills min leverans av nya bilen för knappt två veckor sedan var jag en oerhörd ambassadör för märket. Nu, inte så längre. Den fantastiska bilupplevelsen solkas av den oerhört usla eftermarknaden. Hade problem med gamla bilen också, men då gick det att maila samt få prata (svenska dessutom!) med någon inom serviceorganisationen. Snabbt och enkelt och med bra återkoppling! Sen släpptes Model 3 i Sverige....

Det skrämmande också är att i princip samtliga servicetider (och de är många) i Sverige upptas av garantiärenden (som bara kostar Tesla pengar) som en bättre kvalitetssäkring i flera led hade avhjälpt. Det är ju inte bara fabriken som fallerar att tillverka felfritt, sen kommer skeppningsledet och fuckar upp många bilar med lackskador, smuts och repor. Lägg bara liiite mer tid i dessa led och du slipper mångfalt mer problem i andra änden med besvikna, frustrerade kunder.

Ge tillbaka kunderna möjlighet att ringa/maila om service! För mig som bor 30 mil från SC vore det en bra början iaf. Visste ju från början vad jag gav mig in i men eftersom bilen i sig inte behöver servas (häpp!) såg jag det inte som något problem.... Glömde bort garantiärendena!

Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
Lämna bilen en hel dag gör ju att dom kan peta in småjobb medan don går och klurar på varför tex ic på en annan bil blinkar som en julgran :)
500:- täcker inte kostnaden för en lånebil... än mindre för arbetet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av kikat »

dstr skrev:
Tex så gick mitt scrollhjul på ratten sönder (efter garantin) . 850:- för reservdelen (som bestod av båda sidors knappsatser och kablage) samt 500 för arbetet - MEN så kunde dom inte byta medan jag väntade, utan jag var tvungen att lämna bilen en hel dag. "...men självklart får du lånebil"
Håller med om det är billig service när det bara kostar 1350kr men varför skulle de göra arbetet under tiden du väntar? Alla andra bilar jag haft så har jag fått lämna in bilen vid 7-8 på morgonen sen har den varit klar att hämta vid 16 i bästa fall, annars någon annan dag, eller så var den klar kl 12 och de glömt att ringa meddela det. Att de behåller den en hel dag betyder ju inte att de arbetar på den en hel dag. Jobbet tar väl en 30min som de trycker in när de har tid över under dagen.
Målsättningen för Tesla är att ha fler mobilservice-bilar ute som kan göra såna småjobb så de slipper låna ut lånebilar och inte behöva ta upp tid och plats på SC.
Verdi

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Nej men rimlig servicenivå måste de ha. Annars kommer ingen våga köpa deras bilar. Dåligt rykte sprider sig snabbt och stora delar av befolkningen var skeptisk till Tesla redan när de hade bra service.
Verdi

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Ja det bör man vara medveten om. Men köper man en bil som ligger under "nya bilar" hos Tesla så förväntar man sig nog att man ska få bonusen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Just så. Jag har varit utan Tesla nu i snart ett halvår. Och alla de dåliga minnen har börjat blekna allt eftersom tiden går. Det brukar ju vara så att man främst minns de bra sakerna, och det gäller kanske inte bara bilar man har ägt en gång i tiden. Dåliga minnen filterar hjärnan bort på nåt magiskt sätt.
Jag måste alltid påminna mig själv om hur jäkla jobbigt detta ändå var. Långt till SC, ständiga mer eller mindre jobbiga fel. Tjata eller leva med felen. Må dåligt av att ha en bil som aldrig är riktigt felfri, samtidigt som SC känns oändligt långt bort.
Det är verkligen synd att det ska vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bonath »

mati skrev:
erbo73 skrev:
Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Just så. Jag har varit utan Tesla nu i snart ett halvår. Och alla de dåliga minnen har börjat blekna allt eftersom tiden går. Det brukar ju vara så att man främst minns de bra sakerna, och det gäller kanske inte bara bilar man har ägt en gång i tiden. Dåliga minnen filterar hjärnan bort på nåt magiskt sätt.
Jag måste alltid påminna mig själv om hur jäkla jobbigt detta ändå var. Långt till SC, ständiga mer eller mindre jobbiga fel. Tjata eller leva med felen. Må dåligt av att ha en bil som aldrig är riktigt felfri, samtidigt som SC känns oändligt långt bort.
Det är verkligen synd att det ska vara så.
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
RickardB
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2019 21:26

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av RickardB »

Jag har också varit i denna sits i år. Det har varit helt lönlöst att få tag på en person via telefon eller Mail. Har inte spelat någon roll alls vem man har försökt med. Efter 3 månader med att försöka köpa en begagnad tesla via gav jag upp och kontaktade en bilmäklare istället. Det tog honom bara 1 vecka att ordna fram en bil jag ville ha och så var köpet klart. Helt otroligt dålig service på Tesla!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av erbo73 »

mati skrev:
bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
Och säkerligen har du under Audi-resans krok-gång kunnat ha kontakt med nån människa i stället för någon jäkla app.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
mati skrev:
bonath skrev:
osso får du en Audi utan dragkrok...
Helt otroligt.
Så är det. Maximal otur. Men tack och lov är Audin för övrigt helt felfri och utan anmärkning än så länge. Hade den dessutom krånglat så hade jag nog inte haft den kvar. Det där med kroken är illa nog. Men på något sätt känns ju detta inte olösbart ändå. En sketen krok kan jag ju värsta fall vem som helst skruva dit. Det är ju inte rocket science direkt.
Och säkerligen har du under Audi-resans krok-gång kunnat ha kontakt med nån människa i stället för någon jäkla app.
Jodå. Det har jag. Och ingen av varken säljarna eller service-folket har ens försökt att försvara Audis dåliga agerande. Tvärtom, de tycker minst lika illa om detta som jag själv. Men de kan ju inte gjuta en krok åt mig. Jag kan faktiskt förstå att de inte gärna vill sätta dit en tredjepartskrok, de föredrar originaldelar, men om det inte finns några alternativ så är jag säker på att de gör det till sist. Det är därför jag inte har gett upp hoppet än. Min säljare svarar till och med på mejl fast han har semester. Det är ju så man vill att det ska vara. Man vill känna att man är viktig som kund och att man tas på allvar. Och jag anser att det i sådana fall är en fördel att man har en återförsäljare som faktiskt bryr sig. Hade jag varit tvungen att ta sådana strider med Audi direkt så hade jag nog aldrig köpt bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar