chaffis75 skrev:Dexter skrev:När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.