När jag väljer Polen kan jag välja en Tesla 3 från 39.500 euro.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Inga problem att byta land, bara att klicka på flaggan uppe till höger och välja land.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Som sagt så är ju priserna i USA utan moms och de i Sverige med 25% moms. Andra skillnader är att vi i Sverige har vagnskadegaranti inbakat. Det som kan leda till lägre pris är tull och frakt. Dock kan tillverkningskostnaden vara lite högre så det kanske väger upp?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu har lite mer information läckt ut i tysk media, det verkar som att Tesla planerar ha fyra olika byggnader för bilproduktion och det står att Tesla tänker producera Model 3, Model Y och kommande modeller.
Vad tror ni detta kan bli för modeller?
Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/
Vad tror ni detta kan bli för modeller?
Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Passar ju bäst i Europa liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Skulle ju kunna vara semi också eller den mindre cybertruck som ev. ska komma.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Level 5 självkörandeTeslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det går ju alltid att ångra sig ang det man sagt.Teslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bjelke skrev:Level 5 självkörandeTeslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.
Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Gigafactory 4 (Europa)
För mig krockar de inte alls. Dels kan det skilja i tid och dels i modell.Teslaspolen skrev:Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
En bil som ska konkurrera ut lokaltrafiken behöver ju vara billig...
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bomber och granater! Det finns en del att ta bort från platsen där Gigafactory 4 är tänkt att byggas.
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKBN1ZM2GR
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKBN1ZM2GR
- Seven U.S. bombs from World War Two have been found in the plot of land outside Berlin where electric car pioneer Tesla (TSLA.O) wants to build its first European factory, local authorities said on Thursday.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nej, de tänker leverera bilar direkt till Tesla Network.Fredrik j skrev:Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Dags att byta namn på tråden till Giga Berlin.
Tesla har ändrat namn på sina fabriker
Berlin, Shanghai,Nevada & New York
Tesla har ändrat namn på sina fabriker
Berlin, Shanghai,Nevada & New York
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bra med namnbyte, blir tydligare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det jobbar ganska många europeiska fordonskonstruktörer hos tesla. Man har kompetensbrist i usa där man fokuserat så hårt på att lägga ut jobbet till lågkostnadsländer att man tappat den lilla man hade.LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Troligtvis rätt investering. Vill dom flytta hem är ju Tesla i CVt en garanti för jobb hos vem som helst inom fordonsbranschen.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Du tror inte amerikanska elkonstruktörer är kapabla att förstå det själva? För övrigt har ju Model 3 dragkrok... Och ytterst är det ju Elon Musk som tar besluten. Vilken underställd "dum amerikan" skulle gå emot hans order och vägra tror du?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu har Tesla stött på problem, marken är inte så som tesla har trott utan de behöver tydligen förändra konstruktionen av grunden. Förutom att de i sig är ett problem så behöver de då även förändra sina tillstånd vilket betyder att de behöver söka om nytt tillstånd. Detta i sin tur betyder ju att allmänheten får än en chans att föra fram sina åsikter och i värsta fall påverka rättsprocessen.
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Gigafactory Berlin.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension