Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Peter Andersson »

Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422
Grymt! Tidigare än vad jag hade väntat mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »


Tesla vill starta Giga Berlin i juli.


Enligt Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach bör statens slutgiltiga godkännande av Tesla Gigafactory i Grünheide nära Berlin finnas tillgängligt på mindre än tre veckor inkludera allt fram till slutet av första kvartalet. Nya uttalanden från Axel Vogel, hans ministerkollega från miljöavdelningen, tyder emellertid på att tillståndet för immissionskontroll kommer att ta lång tid.

"Leveranser inte innan godkännande"
Det officiella datumet för produktionsstart i Giga Berlin anges i ansökningshandlingarna juli 2021 . Tesla själv har ännu inte skakat offentligt, men ekonomiminister Steinbach sa i februari att han inte var säker på om förseningar på cirka två månader som hittills har uppstått fortfarande kan kompenseras. Senare blev det känt att Tesla nämnde i maj som den planerade start av prototypproduktion av modell Y till logistikpartner och juli eller augusti för start av serieproduktion.

Tesla själv har gjort en "förklaring" att den kommer att kunna "låta bilar rulla av monteringsbandet", oförändrad från i juli, sade miljöminister Axel Vogel i en parlamentarisk kommitté. Tekniskt är det förmodligen också möjligt, förklarade han. Innan det måste emellertid godkännandeprocessen vara avslutad: "Inga bilar kommer att levereras från en icke godkänd fabrik," sade ministern tydligt. Först när godkännandet har getts kan ”något också produceras och säljas på nytt”.


https://teslamag.de/news/minister-tesla ... gung-34841
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av kenjon »

Inga bilar kan levereras, eller inga bilar kan produceras är ju två olika saker.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Bjelke »

Fy satan sicken pissig Google translate :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att på sikt så kan Berlin fabriken tillverka upp till 3 miljoner bilar per år.



Tesla får miljarder i stöd för att bygga en batterifabrik.
Herbert Diess talar om ”miljarder” som Tesla kommer att få för sin battericellanläggning nära Berlin. Detta skulle innebära att företaget skulle få en tredjedel av finansieringsbeloppet.
https://app.handelsblatt.com/unternehme ... ccReuh-ap4
Initially, the plant is expected to have 100GWh of annual production capacity but in the long run, the number is expected to grow to 250GWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210319-185942_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210409-230235_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Blir nog inte stora volymer av MY från Berlin fabriken i år.
Screenshot_20210417-195824_Chrome.jpg
Går det trögt med yeildsen för 4680 batterierna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Ny film över Berlin fabriken.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Ny film över Berlin fabriken.

Snarare över Giga Texas...

Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:



They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »


The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av chaffis75 »

Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Sandy Munro nämnde det i någon av hans videos.
Obs! Han äger inga aktier i Tesla eller någon batteri fabrik poängterade han i senaste videon också.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Du har rätt tekniken finns innan.
Men ingen har pressat hela bakdelen som en enhet tidigare inom bilindustrin.
När det gäller aluminiumlegeringen så kanske det krävs något speciellt i den när det är så stora detaljer.
Därav deras patent kanske.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Remuz »

Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
aluminium.PNG
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Remuz skrev:
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten? :D
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp. :D
Skriv svar