Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Ny film över Berlin fabriken.

Snarare över Giga Texas...

Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:



They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »


The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av chaffis75 »

Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Sandy Munro nämnde det i någon av hans videos.
Obs! Han äger inga aktier i Tesla eller någon batteri fabrik poängterade han i senaste videon också.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Du har rätt tekniken finns innan.
Men ingen har pressat hela bakdelen som en enhet tidigare inom bilindustrin.
När det gäller aluminiumlegeringen så kanske det krävs något speciellt i den när det är så stora detaljer.
Därav deras patent kanske.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Remuz »

Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
aluminium.PNG
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Remuz skrev:
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten? :D
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp. :D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Ja precis,jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt.
Själva pressarna från Idra kan ju vilket företag som helst köpa.
Idra blir säkert glada ju mer de säljer.
De första 6000tons pressarna har Tesla köpt till MY.
Idra ska nu tillverka de första någonsin 8000tons pressarna som de redan ha sålt till någon köpare som de ej vill nämna.
En del misstänker att det är till cybertrucken men det vet man ju inte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av hakon18 »

Zalman3 skrev:
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png
Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av wheels »

Måste säga att det är imponerande att lyckas med det. Undrar hur många delar pressverktyget består av
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av tor-ake »

Det finns en artikel på Wikipedia om pressverktyget https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Press

Gällande krockdeformation - det är ju inte jättelätt att byta deformerad plåt heller. Nu för tiden brukar man inte ens försöka rikta bilar, man skrotar dem direkt om de är deformerade i bärande delar. Förr i tiden höll man på med riktbänkar och grejer, men en modern bilkaross har så komplicerad geometri att den inte går att dra ut till samma form som den var innan. Återstår att montera bort drivlina, hjulupphängningar m.m, sätta karossen i en jigg, skära upp alla svetsskarvar och lägga i ny plåt. Det görs inte på "vanliga" bilar längre, mig veterligt. Tror inte ens plåtarna finns att köpa lösa, man får köpa en hel kaross.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Så vitt jag påminner mig var problemet med gjutning av aluminium i stora komponenter den påföljande härdningen. Vid härdningen behåller inte gjutdelen sin form, den blir "warped". Elon förklarade i någon video jag omöjligt kan hitta igen, att man behövde hitta ett sätt att eliminera behovet av ett "high temperature" härdningssteg och det lyckades man med genom att skapa en ny aluminiumlegering som inte kräver härdning efter gjutning.

Mao, processen är bara möjlig om man har rätt legering, som de alltså har patent på.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av chaffis75 »

Känns man man gör en ny modell y i Texas och Berlin, den som tillverkas idag verkar vara något tillfälligt som ska fasas ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av 12man »

hakon18 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Bilagan Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png finns inte längre
Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.
Biten skulle väga 130kg, ser stor ut, tror cybertruck
Giga-Berlin-front-cast-comparison-1024x599.png
Tesla-structural-battery-pack.jpg
Verkar vara vänstra halvan av ovan
Tesla-Model-Y-vs-Model-3-underbody.jpg
Mindre rundare
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av StefL »

Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.

https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar