Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Enligt en undersökning om antal fel per 10 000 bilar hamnar Kina-tillverkade Model 3 som överlägsen vinnare, att jämföra med USA-tillverkade (visserligen då alla deras modeller) som hamnade överlägset sist. Då bör det finnas hopp om bra kvalitet även från Tysktillverkade bilar redan från start då de verkar ha lärt sig av misstagen och gjort rätt redan från början.
https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/
https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Utan att ha något på fötterna, me jag tror byggkvaliten kommer vara bättre i Berlin. (Bättre än kina?)
Jag skulle hellre därmed vänta några månader/halvår på att gf berlin står klar och få en eu model y framför en usa model y. (obs givetvis inte den första bilen från linan, det hade varit vansinne)
Jag skulle hellre därmed vänta några månader/halvår på att gf berlin står klar och få en eu model y framför en usa model y. (obs givetvis inte den första bilen från linan, det hade varit vansinne)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det är sagt så men med Tesla kan man inte vara säker på någonting. Skulle inte förvåna mig om det plötsligt kommer en båt med Y till våren.Fredrik j skrev:Men model y är väl inte aktuellt från us till Sverige?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Detta skulle förvåna mig stort. Att bygga ett lager med delar för Europa-versionen i USA, ställa om tillverkningen för dessa, se till att dessa kan skickas till Europa bara för att få hit några få Model Y några få månader innan Giga Berlin ser jag inte som sannolikt. Det lär inte heller finnas någon brist på efterfrågan i USA på Model Y. Tanken är ju att de ska bygga ytterligare en fabrik för Model Y i USA och den lär inte vara klar innan Giga Berlin.kikat skrev:Det är sagt så men med Tesla kan man inte vara säker på någonting. Skulle inte förvåna mig om det plötsligt kommer en båt med Y till våren.Fredrik j skrev:Men model y är väl inte aktuellt från us till Sverige?
Utställningsexemplar är en annan sak. De tog t.ex. hit en amerikansk Model X halvåret innan leverans av X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Behovet av pålning för gjuteri etc har minskats från 15.000 till först 1100, och nu 500-550, som ett svar på oron för skador på grundvatten, kostar några € miljoner extra
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
8 Giga pressar ska Berlin fabriken ha.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... kisha/amp/Elon Musk stated that Giga Berlin would have a world-class paint facility, offering new colors that would change with the curvature of the vehicles produced at the facility.
Tesla has partnered with Geico Taikisha for Giga Berlin’s paint shop, and the first machines have arrived on site. Tesla plans to improve its paint quality at Giga Berlin dramatically, and the electric carmaker has recruited Geico Taikisha’s automated machines to help solve the lengthy issues that the company has had with its automotive coatings.
@gigafactory_4 spotted several large machines with Geico Taikisha labels on Twitter. The devices, which are fully automated for efficiency and quality reasons, will aim to revolutionize the way Tesla paints its vehicles at the European production plant.
Tesla will likely use the company’s “Smart Paintshop,” based on the fact that the banner displays the logo for that solution.
The Smart Paintshop uses a series of computer-generated designs, along with 4D modeling, to create a high-quality paint application while reducing energy usage.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Hur stor blir Berlin fabriken egentligen?
Nu krävs det tydligen 100ha till och 40 000 anställda på sikt?
Nu krävs det tydligen 100ha till och 40 000 anställda på sikt?
https://www.electrive.net/2020/09/17/gr ... 00-hektar/Grünheide: Tesla ansöker om att rensa ytterligare 100 hektar.
Tesla har lämnat in en ansökan till delstaten Brandenburg om att rensa ytterligare 100 hektar skog på sin plats i Grünheide. Dessutom har byggplanerna för den amerikanska elbilstillverkaren för sin senaste Gigafactory i den amerikanska delstaten Texas nu offentliggjorts.
Först till Grünheide: Tesla har redan rensat 90 hektar skog där. Nu, som meddelat, kommer ytterligare 100 hektar att följa. Företaget har nu lämnat in en förhandsansökan om detta. Detta har nu bekräftats av avdelningskontrollavdelningen i Brandenburgs miljöministerium. Det är fortfarande oklart om en miljöbedömning också kommer att ske under ansökningsgranskningen. Detta skulle försvåra förfarandet. Ursprungligen planerade Tesla att rensa endast hälften av sin 300 hektar stora plats. I juni presenterade företaget dock reviderade planer enligt vilka det rensade området skulle täcka drygt 190 hektar.
Enligt Teslamag-portalen finns det också en andra ny förskottsansökan. Det finns ingen specifik information om innehållet. Teslas chef för Giga-projektet, Evan Horetsky, meddelade förra veckan att det kan handla om produktionsteknik, säger rapporten.
Det är välkänt att Teslas byggprojekt för Gigafactory 4 i Grünheide hittills enbart har baserats på preliminära tillstånd som möjliggjorts av Federal Immission Control Act. Enligt Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach bör det slutgiltiga miljögodkännandet finnas tillgängligt i mitten av december 2020 . Från och med den 23 september ska de 406 invändningarna mot byggprojektet klargöras.
Förutom det beräknade datumet för miljögodkännandet kommenterade Steinbach också den förväntade sysselsättningen i den nya fabriken förra veckan. Ministern anser att det är möjligt att fabriken kan ha upp till 40 000 anställda de närmaste tio åren, beroende på marknadssituationen. Enligt den statliga regeringen finns kravprofilerna tillgängliga för de första 6 000 av de ursprungligen planerade 12 000 positionerna - både inom produktion och administration.
Under tiden cirkulerar också Teslas byggplaner för den nya amerikanska gigafabriken i Texas på Internet. De ger en syn på den planerade anläggningen, där framför allt Cybertruck, men också Model 3, Model Y och E-Truck Semi ska tillverkas. Den visuella likheten med den ursprungliga planen för Gigafactory 1 i Nevada (som ännu inte har slutförts) är slående. Enligt en mediarapport som publicerades förra veckan kunde testproduktionen av Cybertruck starta redan i maj 2021 i fabriken i Austin, vars konstruktion började långt efter Grünheide. Källan till detta uttalande är läckta skärmdumpar från en Tesla-presentation för staden Austin, som publicerades av portalen "Tesla Motors Club".
automobilwoche.de (clearingplaner),teslamag.de (produktionsteknik), teslarati.com , electrek.co (båda Texas)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Platsen för Giga Berlin är dubbelt så stor mot Fremont, ca 300 hektar. Räkna med att de kommer med tiden nyttja hela platsen, plan för fabriken finns ju.Zalman3 skrev:Hur stor blir Berlin fabriken egentligen?
Nu krävs det tydligen 100ha till och 40 000 anställda på sikt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Blir det ingen linje för Model S och X ?LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det kan nog komma med tiden men tror (och hoppas...) också att Cybertruck för Europa ligger före Europaversion av Model S/X.kikat skrev:Blir det ingen linje för Model S och X ?LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bild på storlekarna:
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag tror inte de kommer tillverka de bilarna i EU, åtminstone inte i den form de är nu. Men det finns ju 1/4 kvar av fabriken för en större plattform för bilar i S och X storlek.kikat skrev:Blir det ingen linje för Model S och X ?LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -escalades
Tesla Giga Berlin Seeking 8,000 Employees as Plant Construction Speed Escalates.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://teslamag.de/news/tesla-deutschl ... umen-30224
Personal för ny Tesla-personal Enligt Teslas representanter vid ett Gigafactory-besök på plats strax efter Musk-besöket kommer de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Från ovan länk
Nach offiziellen Angaben im Juli 2021 und nach aktuellen Aussagen von Gigafactory-Chef Evan Horetsky schon etwas früher soll die im Bau befindliche neue Tesla-Fabrik in Grünheide bei Berlin die ersten Model Y produzieren. Für die derzeit beantragte erste Phase des Projekts ist eine Kapazität von 500.000 Elektroautos pro Jahr vorgesehen.
Lite tidigare än juli..Enligt officiell information i juli 2021 och enligt nuvarande uttalanden från Gigafactory-chefen Evan Horetsky, lite tidigare bör den nya Tesla-fabriken under uppförande i Grünheide nära Berlin producera den första Model Y. En kapacitet på 500 000 elbilar per år planeras för den första fasen av projektet, som för närvarande söks.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Gigafactory 4 (Europa)
de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdawilfried skrev:de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Och jag som trodde det gick åt 1 anställd för varje 42 bilar. Folk som förbrukningsmaterial, alltså.wilfried skrev:de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställdaZalman3 skrev:...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7586
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Är glaset halvfullt eller halvtomt?Credde skrev:Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.