Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av JonasH »

Elon sa väl på aktieägarmötet att Giga Berlin skulle få 4680-celler från fabriken i Fremont tills linan i Tyskland var klar om jag minns rätt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av hakon18 »

Jordad skrev:
hakon18 skrev:
Då var det återigen dags för en ofrivillig paus i bygget.
Tesla’s construction of its Gigafactory Berlin facility has been halted once more, this time reportedly over a security deposit that the electric car maker was reportedly unable to provide on time. The security deposit, which is worth €100 million ($120 million), is allotted for the potential demolition of the Giga Berlin site if the facility’s final permits end up being rejected.
[...]
Tesla has been granted an extension to file its security deposit for Gigafactory Berlin. The new deadline is set for January 4, 2021. Tesla has not issued a comment about the recent halt so far.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... m-deposit/
Har det verkligen blivit en ofrivillig paus? Det står ju att Tesla har fått en förlängning till 4e januari innan de måste betala. Hur kan de då ha tvingats pausa om de har flera veckor på sig innan pengarna måste in?
Ser ut som att det är installationen av maskinerna i lackeringsdelen (Paint Shop) och nedhuggningen av skogen som fått förbud att fortsätta tills pengarna är på plats. Vad som händer om de skulle missa även nästa deadline har jag inte lyckats hitta, men gissningsvis ett utökat stopp eller vite.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av 12man »

Nytt datum 15 januari
ms 76132 "Eleamore"
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Credde »

Tesla Gigafactory Berlin final permits poised to be issued in four weeks
https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... te-update/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Tesla Gigafactory Berlin final permits poised to be issued in four weeks
https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... te-update/
Nice! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av 12man »

hakon18 skrev:
Då var det återigen dags för en ofrivillig paus i bygget.
Tesla’s construction of its Gigafactory Berlin facility has been halted once more, this time reportedly over a security deposit that the electric car maker was reportedly unable to provide on time. The security deposit, which is worth €100 million ($120 million), is allotted for the potential demolition of the Giga Berlin site if the facility’s final permits end up being rejected.
[...]
Tesla has been granted an extension to file its security deposit for Gigafactory Berlin. The new deadline is set for January 4, 2021. Tesla has not issued a comment about the recent halt so far.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... m-deposit/
Blev löst till 15 jan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
hakon18 skrev:
Då var det återigen dags för en ofrivillig paus i bygget.
Tesla’s construction of its Gigafactory Berlin facility has been halted once more, this time reportedly over a security deposit that the electric car maker was reportedly unable to provide on time. The security deposit, which is worth €100 million ($120 million), is allotted for the potential demolition of the Giga Berlin site if the facility’s final permits end up being rejected.
[...]
Tesla has been granted an extension to file its security deposit for Gigafactory Berlin. The new deadline is set for January 4, 2021. Tesla has not issued a comment about the recent halt so far.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... m-deposit/
Blev löst till 15 jan
Du menar att det löstes, att Tesla betalade pengarna, den 15/1?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av 12man »

Ja det är fixat med

"beibringung einer patronatserklärung durch eine deutsche GmbH erbracht, verknüpft mit einer geldinlage in höhe von €100m"
Dessa tyska ord flyger högt över min kunskap,

Mati hjälp
ms 76132 "Eleamore"
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Credde »

12man skrev:
Ja det är fixat med

"beibringung einer patronatserklärung durch eine deutsche GmbH erbracht, verknüpft mit einer geldinlage in höhe von €100m"
Dessa tyska ord flyger högt över min kunskap,

Mati hjälp
Men min "basis" tyska så står det, att man har fått in en säkerhet i form av €100m i "cash" - och att det är via ett letter of comfort som det kallas på engelska. Mati kan nog bättre än mig 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Tesla får en bra slant i stöd för sin batteritillverkning i Tyskland.
Två tredjedelar av tyska pengar för Tesla?

Mot denna bakgrund låter den miljarddollar som Business Insider rapporterar ovanligt högt för enbart Teslas mobilplaner.
Dessa skulle stå för nästan två tredjedelar av den tyska finansieringen i den nya omgången, med bara cirka
600 miljoner euro kvar för de återstående elva tyska företagen i Eubatin.
Förutom BMW inkluderar dessa andra stora namn som leverantören Elring Klinger eller start-up Northvolt,
som planerar batterifabriker i Sverige och Tyskland med miljarder i kapital .
https://teslamag.de/news/fast-zwei-drit ... rung-33697
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Peter Andersson »

Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422
Grymt! Tidigare än vad jag hade väntat mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »


Tesla vill starta Giga Berlin i juli.


Enligt Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach bör statens slutgiltiga godkännande av Tesla Gigafactory i Grünheide nära Berlin finnas tillgängligt på mindre än tre veckor inkludera allt fram till slutet av första kvartalet. Nya uttalanden från Axel Vogel, hans ministerkollega från miljöavdelningen, tyder emellertid på att tillståndet för immissionskontroll kommer att ta lång tid.

"Leveranser inte innan godkännande"
Det officiella datumet för produktionsstart i Giga Berlin anges i ansökningshandlingarna juli 2021 . Tesla själv har ännu inte skakat offentligt, men ekonomiminister Steinbach sa i februari att han inte var säker på om förseningar på cirka två månader som hittills har uppstått fortfarande kan kompenseras. Senare blev det känt att Tesla nämnde i maj som den planerade start av prototypproduktion av modell Y till logistikpartner och juli eller augusti för start av serieproduktion.

Tesla själv har gjort en "förklaring" att den kommer att kunna "låta bilar rulla av monteringsbandet", oförändrad från i juli, sade miljöminister Axel Vogel i en parlamentarisk kommitté. Tekniskt är det förmodligen också möjligt, förklarade han. Innan det måste emellertid godkännandeprocessen vara avslutad: "Inga bilar kommer att levereras från en icke godkänd fabrik," sade ministern tydligt. Först när godkännandet har getts kan ”något också produceras och säljas på nytt”.


https://teslamag.de/news/minister-tesla ... gung-34841
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av kenjon »

Inga bilar kan levereras, eller inga bilar kan produceras är ju två olika saker.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Bjelke »

Fy satan sicken pissig Google translate :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att på sikt så kan Berlin fabriken tillverka upp till 3 miljoner bilar per år.



Tesla får miljarder i stöd för att bygga en batterifabrik.
Herbert Diess talar om ”miljarder” som Tesla kommer att få för sin battericellanläggning nära Berlin. Detta skulle innebära att företaget skulle få en tredjedel av finansieringsbeloppet.
https://app.handelsblatt.com/unternehme ... ccReuh-ap4
Initially, the plant is expected to have 100GWh of annual production capacity but in the long run, the number is expected to grow to 250GWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210319-185942_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210409-230235_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Blir nog inte stora volymer av MY från Berlin fabriken i år.
Screenshot_20210417-195824_Chrome.jpg
Går det trögt med yeildsen för 4680 batterierna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Ny film över Berlin fabriken.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Ny film över Berlin fabriken.

Snarare över Giga Texas...

Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:



They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »


The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av chaffis75 »

Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.
Skriv svar