Snarare över Giga Texas...Zalman3 skrev:Ny film över Berlin fabriken.
Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:
Moderator: Redaktion
Snarare över Giga Texas...Zalman3 skrev:Ny film över Berlin fabriken.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months
The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..Dexter skrev:När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.chaffis75 skrev:Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..Dexter skrev:När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Du har rätt tekniken finns innan.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.martinot skrev:Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.Remuz skrev:Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
Ja precis,jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt.Fredrik j skrev:Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Zalman3 skrev:https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Så vitt jag påminner mig var problemet med gjutning av aluminium i stora komponenter den påföljande härdningen. Vid härdningen behåller inte gjutdelen sin form, den blir "warped". Elon förklarade i någon video jag omöjligt kan hitta igen, att man behövde hitta ett sätt att eliminera behovet av ett "high temperature" härdningssteg och det lyckades man med genom att skapa en ny aluminiumlegering som inte kräver härdning efter gjutning.Fredrik j skrev:Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
Biten skulle väga 130kg, ser stor ut, tror cybertruckhakon18 skrev:Zalman3 skrev:https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.