Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.Svenssons skrev:Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Kanske bara mer förutsägbart pris, inte nu som det är beroende av dollarkursen.Svenssons skrev:Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Gigafactory 4 (Europa)
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?EnTraktor skrev:I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.Jerker skrev:Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag vet inte. Det jag har hört är ju att tyska industriarbetare är bland världens högst betalda.Henrik Torphammar skrev:Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.Jerker skrev:Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det har pratats mycket om elbilar ska kräva så mycket färre arbetare och hur många jobb som kommer att försvinna i ex Tyskland pga detta:EnTraktor skrev:Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1J115L
OBS att ovanstående förutsätter att 25% av bilarna som säljs 2030 är elbilar, 15% hybrider och 60% bensin/dieselbilar. Tror att de flesta här tror/hoppas att det ska vara närmare 100% elbilar 2030, åtminstone i Tyskland/Europa.
Så det är nog inte bara Tesla fabriker utan elbilar rent allmänt. I teorin i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Gigafactory 4 (Europa)
EnTraktor skrev:Elon Musk's privatjet landade i Berlin för ganska exakt 2h sedan. Kom ihåg var ni läste det först
Oerhört imponerande!
Lite förvånande att den inte hamnade nära Kiel/Hamburg/Bremen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att få ner tiden från det att material köps in till det att kunden betalar. När jag var på Scania på 90-talet jobbade vi mycket med detta. Mycket pengar var det då.Laban skrev:Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.Svenssons skrev:Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
På tal om löner så är det bättre att betala höga löner till personal som kan bygga många bra bilar på kort tid, än låga löner till personal som bygger få och sunkiga bilar.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.
Detta på världens största bilmarknad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jo, så är det, och det beror på att olika stater har olika momssatser.ChristerSjo skrev:Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.Zalman3 skrev:Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.
Detta på världens största bilmarknad.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tesla kommer att få kompetens från hela världen.zyax skrev:Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.Zalman3 skrev:Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.
Detta på världens största bilmarknad.
IT från USA, traditionell bilbyggande från Tyskland och svinbillig tillverkning i Kina.
Få konkurrenter är stora på alla dessa marknader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ligger inte Polen i Europa?EnTraktor skrev:I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Skämt och sido, Tesla har väll som policy att bilarna skall kosta lika mycket innan skatt och transport var de än säljer bilarna eller har man börjat tumma på den regeln? Övriga biltillverkare sätter ju priset efter marknadens köpkraft.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Är dom? Mer än andra?EnTraktor skrev:Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
När jag väljer Polen kan jag välja en Tesla 3 från 39.500 euro.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Inga problem att byta land, bara att klicka på flaggan uppe till höger och välja land.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Som sagt så är ju priserna i USA utan moms och de i Sverige med 25% moms. Andra skillnader är att vi i Sverige har vagnskadegaranti inbakat. Det som kan leda till lägre pris är tull och frakt. Dock kan tillverkningskostnaden vara lite högre så det kanske väger upp?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu har lite mer information läckt ut i tysk media, det verkar som att Tesla planerar ha fyra olika byggnader för bilproduktion och det står att Tesla tänker producera Model 3, Model Y och kommande modeller.
Vad tror ni detta kan bli för modeller?
Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/
Vad tror ni detta kan bli för modeller?
Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?
https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Passar ju bäst i Europa liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension