Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.martinot skrev:Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.Remuz skrev:Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ja precis,jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt.Fredrik j skrev:Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
Själva pressarna från Idra kan ju vilket företag som helst köpa.
Idra blir säkert glada ju mer de säljer.
De första 6000tons pressarna har Tesla köpt till MY.
Idra ska nu tillverka de första någonsin 8000tons pressarna som de redan ha sålt till någon köpare som de ej vill nämna.
En del misstänker att det är till cybertrucken men det vet man ju inte.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Zalman3 skrev:https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Måste säga att det är imponerande att lyckas med det. Undrar hur många delar pressverktyget består av
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det finns en artikel på Wikipedia om pressverktyget https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Press
Gällande krockdeformation - det är ju inte jättelätt att byta deformerad plåt heller. Nu för tiden brukar man inte ens försöka rikta bilar, man skrotar dem direkt om de är deformerade i bärande delar. Förr i tiden höll man på med riktbänkar och grejer, men en modern bilkaross har så komplicerad geometri att den inte går att dra ut till samma form som den var innan. Återstår att montera bort drivlina, hjulupphängningar m.m, sätta karossen i en jigg, skära upp alla svetsskarvar och lägga i ny plåt. Det görs inte på "vanliga" bilar längre, mig veterligt. Tror inte ens plåtarna finns att köpa lösa, man får köpa en hel kaross.
Gällande krockdeformation - det är ju inte jättelätt att byta deformerad plåt heller. Nu för tiden brukar man inte ens försöka rikta bilar, man skrotar dem direkt om de är deformerade i bärande delar. Förr i tiden höll man på med riktbänkar och grejer, men en modern bilkaross har så komplicerad geometri att den inte går att dra ut till samma form som den var innan. Återstår att montera bort drivlina, hjulupphängningar m.m, sätta karossen i en jigg, skära upp alla svetsskarvar och lägga i ny plåt. Det görs inte på "vanliga" bilar längre, mig veterligt. Tror inte ens plåtarna finns att köpa lösa, man får köpa en hel kaross.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Så vitt jag påminner mig var problemet med gjutning av aluminium i stora komponenter den påföljande härdningen. Vid härdningen behåller inte gjutdelen sin form, den blir "warped". Elon förklarade i någon video jag omöjligt kan hitta igen, att man behövde hitta ett sätt att eliminera behovet av ett "high temperature" härdningssteg och det lyckades man med genom att skapa en ny aluminiumlegering som inte kräver härdning efter gjutning.Fredrik j skrev:Så det är materialet man har patent på? Inte processen?Dexter skrev:Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist.
Mao, processen är bara möjlig om man har rätt legering, som de alltså har patent på.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Känns man man gör en ny modell y i Texas och Berlin, den som tillverkas idag verkar vara något tillfälligt som ska fasas ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Biten skulle väga 130kg, ser stor ut, tror cybertruckhakon18 skrev:Zalman3 skrev:https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Verkar vara vänstra halvan av ovan
Mindre rundare
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.
https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Har undrat en sak rätt länge nu, "vem styr upp uppstyraren?"StefL skrev:Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.
https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Hopes to begin production end of the year...
https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... roduction/
Verkar vara förseningar.
https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... roduction/
Verkar vara förseningar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Gigafactory 4 (Europa)
thebishop skrev:Har undrat en sak rätt länge nu, "vem styr upp uppstyraren?"StefL skrev:Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.
https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Det kan man verkligen undra...
Sen är det här bara ett pr-trick med ett väldigt stort miljöavtryck då han flyger privatjet fram och tillbaka över Atlanten, det går inte att styra upp något genom att gå runt och heja på en massa personal i några timmar, ev. uppstyrning kunde lika gärna gjorts genom virtuella möten med berörda platschefer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Detta går ju att tolka både bull och bear, jag gissar bull
/fthGiga Berlin suppliers please accelerate!
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag gissar bear då det mer låter som ett sätt att haussa kursen, ville man kommunicera med underleverantörer så hade man kunnat göra det på ett annat(mer effektivt) sätt.fth skrev:Detta går ju att tolka både bull och bear, jag gissar bull
/fthGiga Berlin suppliers please accelerate!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det är ju iofs Elons "normala" sätt att kommunicerabacke skrev:Jag gissar bear då det mer låter som ett sätt att haussa kursen, ville man kommunicera med underleverantörer så hade man kunnat göra det på ett annat(mer effektivt) sätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ber någon att ge mig exakt datum för leveranser av MY MiB i Sverige. Börjar bli otroligt otålig nu och vill ha raka besked. Hit me.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
4:e februari 2022. Klockan 10.markuswesterberg skrev:Ber någon att ge mig exakt datum för leveranser av MY MiB i Sverige. Börjar bli otroligt otålig nu och vill ha raka besked. Hit me.
YLR 2022
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det datumet hade varit wunderbar då det är födelsedagen men har det kommit nån ny info när det börjar produceras LR Y MIB ?
Kommer väl säkert vara en tids inkörningsproblem på fabriken om det desutom är VW-einsatzgruppe spioner som pajar produktionen Så bäst är väl att köpa när gigan har rullat ett halvår..
Kommer väl säkert vara en tids inkörningsproblem på fabriken om det desutom är VW-einsatzgruppe spioner som pajar produktionen Så bäst är väl att köpa när gigan har rullat ett halvår..