https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Grymt! Tidigare än vad jag hade väntat mig.Peter Andersson skrev:https://teslamag.de/news/logistiker-mod ... gust-34422Logistiker: Första modell Y från den tyska fabriken i Tesla i maj, serieproduktion i juli / augusti
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://teslamag.de/news/minister-tesla ... gung-34841
Tesla vill starta Giga Berlin i juli.
Enligt Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach bör statens slutgiltiga godkännande av Tesla Gigafactory i Grünheide nära Berlin finnas tillgängligt på mindre än tre veckor inkludera allt fram till slutet av första kvartalet. Nya uttalanden från Axel Vogel, hans ministerkollega från miljöavdelningen, tyder emellertid på att tillståndet för immissionskontroll kommer att ta lång tid.
"Leveranser inte innan godkännande"
Det officiella datumet för produktionsstart i Giga Berlin anges i ansökningshandlingarna juli 2021 . Tesla själv har ännu inte skakat offentligt, men ekonomiminister Steinbach sa i februari att han inte var säker på om förseningar på cirka två månader som hittills har uppstått fortfarande kan kompenseras. Senare blev det känt att Tesla nämnde i maj som den planerade start av prototypproduktion av modell Y till logistikpartner och juli eller augusti för start av serieproduktion.
Tesla själv har gjort en "förklaring" att den kommer att kunna "låta bilar rulla av monteringsbandet", oförändrad från i juli, sade miljöminister Axel Vogel i en parlamentarisk kommitté. Tekniskt är det förmodligen också möjligt, förklarade han. Innan det måste emellertid godkännandeprocessen vara avslutad: "Inga bilar kommer att levereras från en icke godkänd fabrik," sade ministern tydligt. Först när godkännandet har getts kan ”något också produceras och säljas på nytt”.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Inga bilar kan levereras, eller inga bilar kan produceras är ju två olika saker.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Fy satan sicken pissig Google translate
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu pratas det om att på sikt så kan Berlin fabriken tillverka upp till 3 miljoner bilar per år.
Tesla får miljarder i stöd för att bygga en batterifabrik.
Tesla får miljarder i stöd för att bygga en batterifabrik.
https://app.handelsblatt.com/unternehme ... ccReuh-ap4Herbert Diess talar om ”miljarder” som Tesla kommer att få för sin battericellanläggning nära Berlin. Detta skulle innebära att företaget skulle få en tredjedel av finansieringsbeloppet.
Initially, the plant is expected to have 100GWh of annual production capacity but in the long run, the number is expected to grow to 250GWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Blir nog inte stora volymer av MY från Berlin fabriken i år.
Går det trögt med yeildsen för 4680 batterierna?
Går det trögt med yeildsen för 4680 batterierna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ny film över Berlin fabriken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Snarare över Giga Texas...Zalman3 skrev:Ny film över Berlin fabriken.
Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months
The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..Dexter skrev:När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.chaffis75 skrev:Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..Dexter skrev:När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Sandy Munro nämnde det i någon av hans videos.
Obs! Han äger inga aktier i Tesla eller någon batteri fabrik poängterade han i senaste videon också.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Du har rätt tekniken finns innan.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Men ingen har pressat hela bakdelen som en enhet tidigare inom bilindustrin.
När det gäller aluminiumlegeringen så kanske det krävs något speciellt i den när det är så stora detaljer.
Därav deras patent kanske.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.martinot skrev:Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.Fredrik j skrev:Ok. Så du menar själva materialet.Dexter skrev:Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.Fredrik j skrev:Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?Dexter skrev:Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.Remuz skrev:Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp.