Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Markytan som anges i artikeln är ~1/10 av Berlin GF, tror att det då är frågan om en anläggning liknande den i Tilburg för att sätta ihop kits för uk marknaden och kanske non_eu Europa
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Även bilar för Nordamerika byggdes där, även om dessa slutmonterades i USA, så om man inte räknar prototyper och liknande så behöver man inte ens specificera "europeiska".Svenssons skrev:Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Känns som att t.ex. Indien borde ligga bättre till rent geografiskt för de högerstyrda bilarna.bylund skrev:
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and ... _right.svg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gigafactory 4 (Europa)
Många västerländska(inkl BMW och Mercedes) och japanska biltillverkare har ju etablerat sig i Thailand annars. Störst i Sydostasien.
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... productionTesla Giga Berlin Model Y Plant Scheduled For Completion In Under A Year.
Tesla will present new blueprints for Giga Berlin's Model Y plant to ensure that production will start on schedule in less than a year, said Joerg Steinbach, the Minister of Economy in Brandenburg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://alltomelbil.se/ryktet-tesla-sik ... -i-europa/
Enligt flera källor så var Elon Musk i veckan på tjänsteresa. I onsdags landade hans privatjet i England där han letar efter mark för att bygga en Teslafabrik.
Uppgifterna bekräftas ytterligare av Property Week, en brittisk branschtidning för fastighetsbranschen. Tidningen uppger att brittiska myndigheter är på jakt efter en markyta på 371 000 kvadratmeter som ska användas för forskning, utveckling och tillverkning av elbilar.
Tidningen uppger att Elon Musk är involverad i dialogerna med myndigheter. Myndigheterna letar efter mark i sydvästra England i grevskapet Somerset.
Om Tesla bygger en fabrik i England blir det Teslas andra fabrik i Europa efter Berlinfabriken som ska stå klar nästa år. Elon Musk har tidigare övervägt Storbritannien som en knutpunkt för Tesla i Europa, men den gången föll valet på Tyskland på grund av Brexit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://cleantechnica.com/2020/06/08/ru ... this-year/May Open For Business This Year.
CleanTechnica contributor Paul Fosse says there is a joke circulating on the internet that goes like this: One German citizen asks, “Do you think Tesla can build Giga Berlin as fast as they did Giga Shanghai?” The second German citizen replies, “I guess they could if they slow down!” Apparently, some people in Germany are bragging they are three months ahead of where the Chinese were at this time last year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ligger det bara en uns av sanning i detta skulle jag bli sjukt imponerad. De har ju revolutionerat inte bara fordonsmarknaden, så varför inte även fabriksbyggandet.
Men för att inte bli alltför besviken tror jag fortfarande på leverans av min Model Y till nästa höst
Men för att inte bli alltför besviken tror jag fortfarande på leverans av min Model Y till nästa höst
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Teknikens Värld är grundskeptiska till Tesla.chaffis75 skrev:Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jo absolut, har också kännt av de..Zalman3 skrev:Teknikens Värld är grundskeptiska till Tesla.chaffis75 skrev:Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
Sen om de bygger lite mindre först har väl inte så stor betydelse de viktiga är väl att de kommer tillverkning i Europa. Om efterfrågan ökar så lät de väl bygga ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Gigafactory 4 (Europa)
FUD eller missuppfattning.
Tesla har inte minskat på fabrikens planerade tillverkningsvolym. Det står fortfarande 500,000 i dokumentet. "100,000 eller mer" är fabrikskategorin de ansöker. Inget har förändrats.
Gamla dokumentet: Nya:
Tesla har inte minskat på fabrikens planerade tillverkningsvolym. Det står fortfarande 500,000 i dokumentet. "100,000 eller mer" är fabrikskategorin de ansöker. Inget har förändrats.
Gamla dokumentet: Nya:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tack för infon Tibor!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ja, Grünheide om man ska va petigBjelke skrev:Berlin?
höll mig till ämnet för en gångs skull, och rendering
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
hmmm. Jag ser en vattenskapelse fram för entren, men ser även ett poolområde ovanför med gräsyta och vad som ser ut so solstolar. (är kanske bra väder där för poolparty).
Ser dock bara en liten plätt med vad som verkar vara gästparkering, men var skall arbetarna parkera eller skall de ta sig dit på annat sätt? (Parkeringen i nevada är enorm)
Ser dock bara en liten plätt med vad som verkar vara gästparkering, men var skall arbetarna parkera eller skall de ta sig dit på annat sätt? (Parkeringen i nevada är enorm)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Rendering är lite beskuren, finns också en pendeltågsstation (S-bahn) c:a 1500meter bort i Erkner
Från @tobilindh twitter, officiell handling
Från @tobilindh twitter, officiell handling
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Då skall alltså ca 2-3000 arbetare ta sig 1 km till fabriken från pendeltåget. antar att det blir någon transferbuss (ser ingen gångväg) och antar att det är autobahn vi ser med bilar som susar förbi.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Borde väl vara A10 vi ser.Mickep skrev:Då skall alltså ca 2-3000 arbetare ta sig 1 km till fabriken från pendeltåget. antar att det blir någon transferbuss (ser ingen gångväg) och antar att det är autobahn vi ser med bilar som susar förbi.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Finns planer,
skenor:
RE1 stannar för närvarande varje halvtimme i Erkner och varje timme i Fangschleuse, stationen närmast den planerade anläggningen. Om det är upp till medlemmarna i styrgruppen kommer den snart att köras var 20: e minut. Dessutom ska det kontrolleras om S-Bahn, som för närvarande vänder i Erkner, kan fortsätta till fangschleuse i framtiden. Stationen där ska också flyttas närmare anläggningen. Nivåövergången med hinder bredvid stationen ska ersättas av en bro, eftersom de ytterligare tågen annars skulle kunna bygga upp för mycket trafik vid spärrarna. Slutligen bör regiontåget 35 från Bad Saarow inte längre bara åka till Fürstenwalde, utan vidare till Tesla.
https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... echen.html
RE1 är tåg mellan Frankfurt(Oder) - Berlin - Biederitz(Magdeburg)
skenor:
RE1 stannar för närvarande varje halvtimme i Erkner och varje timme i Fangschleuse, stationen närmast den planerade anläggningen. Om det är upp till medlemmarna i styrgruppen kommer den snart att köras var 20: e minut. Dessutom ska det kontrolleras om S-Bahn, som för närvarande vänder i Erkner, kan fortsätta till fangschleuse i framtiden. Stationen där ska också flyttas närmare anläggningen. Nivåövergången med hinder bredvid stationen ska ersättas av en bro, eftersom de ytterligare tågen annars skulle kunna bygga upp för mycket trafik vid spärrarna. Slutligen bör regiontåget 35 från Bad Saarow inte längre bara åka till Fürstenwalde, utan vidare till Tesla.
https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... echen.html
RE1 är tåg mellan Frankfurt(Oder) - Berlin - Biederitz(Magdeburg)
ms 76132 "Eleamore"