Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Remuz »

Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
aluminium.PNG
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Remuz skrev:
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten? :D
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp. :D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Ja precis,jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt.
Själva pressarna från Idra kan ju vilket företag som helst köpa.
Idra blir säkert glada ju mer de säljer.
De första 6000tons pressarna har Tesla köpt till MY.
Idra ska nu tillverka de första någonsin 8000tons pressarna som de redan ha sålt till någon köpare som de ej vill nämna.
En del misstänker att det är till cybertrucken men det vet man ju inte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av hakon18 »

Zalman3 skrev:
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png
Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av wheels »

Måste säga att det är imponerande att lyckas med det. Undrar hur många delar pressverktyget består av
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av tor-ake »

Det finns en artikel på Wikipedia om pressverktyget https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Press

Gällande krockdeformation - det är ju inte jättelätt att byta deformerad plåt heller. Nu för tiden brukar man inte ens försöka rikta bilar, man skrotar dem direkt om de är deformerade i bärande delar. Förr i tiden höll man på med riktbänkar och grejer, men en modern bilkaross har så komplicerad geometri att den inte går att dra ut till samma form som den var innan. Återstår att montera bort drivlina, hjulupphängningar m.m, sätta karossen i en jigg, skära upp alla svetsskarvar och lägga i ny plåt. Det görs inte på "vanliga" bilar längre, mig veterligt. Tror inte ens plåtarna finns att köpa lösa, man får köpa en hel kaross.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Så vitt jag påminner mig var problemet med gjutning av aluminium i stora komponenter den påföljande härdningen. Vid härdningen behåller inte gjutdelen sin form, den blir "warped". Elon förklarade i någon video jag omöjligt kan hitta igen, att man behövde hitta ett sätt att eliminera behovet av ett "high temperature" härdningssteg och det lyckades man med genom att skapa en ny aluminiumlegering som inte kräver härdning efter gjutning.

Mao, processen är bara möjlig om man har rätt legering, som de alltså har patent på.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av chaffis75 »

Känns man man gör en ny modell y i Texas och Berlin, den som tillverkas idag verkar vara något tillfälligt som ska fasas ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av 12man »

hakon18 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Bilagan Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png finns inte längre
Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.
Biten skulle väga 130kg, ser stor ut, tror cybertruck
Giga-Berlin-front-cast-comparison-1024x599.png
Tesla-structural-battery-pack.jpg
Verkar vara vänstra halvan av ovan
Tesla-Model-Y-vs-Model-3-underbody.jpg
Mindre rundare
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av StefL »

Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.

https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av thebishop »

StefL skrev:
Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.

https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Har undrat en sak rätt länge nu, "vem styr upp uppstyraren?" :D :D
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Credde »

Hopes to begin production end of the year...
https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... roduction/

Verkar vara förseningar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av backe »

thebishop skrev:
StefL skrev:
Elon har tydligen flugit över till Berlin inatt för att styra upp bygget.

https://www.berliner-zeitung.de/news/na ... -li.159386
Har undrat en sak rätt länge nu, "vem styr upp uppstyraren?" :D :D

Det kan man verkligen undra...

Sen är det här bara ett pr-trick med ett väldigt stort miljöavtryck då han flyger privatjet fram och tillbaka över Atlanten, det går inte att styra upp något genom att gå runt och heja på en massa personal i några timmar, ev. uppstyrning kunde lika gärna gjorts genom virtuella möten med berörda platschefer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av fth »

Detta går ju att tolka både bull och bear, jag gissar bull :D
Giga Berlin suppliers please accelerate!
7D1D5AD0-57C5-48FD-B6C3-434022D14B0A.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av backe »

fth skrev:
Detta går ju att tolka både bull och bear, jag gissar bull :D
Giga Berlin suppliers please accelerate!
7D1D5AD0-57C5-48FD-B6C3-434022D14B0A.jpeg
/fth
Jag gissar bear då det mer låter som ett sätt att haussa kursen, ville man kommunicera med underleverantörer så hade man kunnat göra det på ett annat(mer effektivt) sätt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av fth »

backe skrev:
Jag gissar bear då det mer låter som ett sätt att haussa kursen, ville man kommunicera med underleverantörer så hade man kunnat göra det på ett annat(mer effektivt) sätt.
Det är ju iofs Elons "normala" sätt att kommunicera ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av markuswesterberg »

Ber någon att ge mig exakt datum för leveranser av MY MiB i Sverige. Börjar bli otroligt otålig nu och vill ha raka besked. Hit me. :P :P :P
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2021 20:58
Ort: Norrköping

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av FAberg »

markuswesterberg skrev:
Ber någon att ge mig exakt datum för leveranser av MY MiB i Sverige. Börjar bli otroligt otålig nu och vill ha raka besked. Hit me. :P :P :P
4:e februari 2022. Klockan 10.
MY LR med drag beställd mars -21
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Thed75 »

Det datumet hade varit wunderbar då det är födelsedagen men har det kommit nån ny info när det börjar produceras LR Y MIB ?
Kommer väl säkert vara en tids inkörningsproblem på fabriken om det desutom är VW-einsatzgruppe spioner som pajar produktionen :D Så bäst är väl att köpa när gigan har rullat ett halvår..
Skriv svar