Sida 6 av 9

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 26 sep 2020 17:21
av renes
wilfried skrev:
Zalman3 skrev:
...de planerade 500 000 elbilarna initialt att kräva 12 000 anställda per år.
de planerade 500 000 elbilarna per år initialt att kräva 12 000 anställda
Och jag som trodde det gick åt 1 anställd för varje 42 bilar. Folk som förbrukningsmaterial, alltså.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 11 okt 2020 15:29
av Jerker
En ny video:


Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 12 okt 2020 09:22
av mikebike
Det ser ut att vara en del jobb kvar....

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 12 okt 2020 09:29
av Credde
mikebike skrev:
Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 12 okt 2020 10:31
av Larofo
Credde skrev:
mikebike skrev:
Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?
Är glaset halvfullt eller halvtomt? :D
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 15 okt 2020 16:35
av HelectriC
Hörde precis på tysk radio att byggandet av Giga Berlin har stoppat pga att det lokala vattenverket har stängt av vattnet. Tesla har fått påminnelser flera gånger att betala vattenräkningen, men har i sann Teslabetalningstradition struntat idet.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 15 okt 2020 17:57
av hakon18
HelectriC skrev:
Hörde precis på tysk radio att byggandet av Giga Berlin har stoppat pga att det lokala vattenverket har stängt av vattnet. Tesla har fått påminnelser flera gånger att betala vattenräkningen, men har i sann Teslabetalningstradition struntat idet.
https://electrek.co/2020/10/15/tesla-wa ... -pay-bill/

Electrek skriver om det också. Helt otroligt egentligen för ett sånt stort företag. Kommunikation och rutiner...

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 15 okt 2020 19:16
av martinot
Wasserrechnung missen! :mrgreen:

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 16 okt 2020 13:16
av Svenssons
Verkar som räkningen är betald eller så stoppades aldrig byggandet utan kanske endast vattnet:


Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 16 okt 2020 13:39
av Credde
Larofo skrev:
Credde skrev:
mikebike skrev:
Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?
Är glaset halvfullt eller halvtomt? :D
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.
I går var det väl halvtomt, när dom stängde för vattnet :mrgreen:

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 16 okt 2020 13:44
av Larofo
Credde skrev:
Larofo skrev:
Credde skrev:
mikebike skrev:
Det ser ut att vara en del jobb kvar....
Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?
Är glaset halvfullt eller halvtomt? :D
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.
I går var det väl halvtomt, när dom stängde för vattnet :mrgreen:
:D

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 19:08
av hakon18
Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ress-31-10

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 19:16
av Svenssons
hakon18 skrev:
Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ress-31-10
Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 19:34
av hakon18
Svenssons skrev:
hakon18 skrev:
Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun
Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ress-31-10
Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.
Ja, precis.
Någon som vet om alla tillstånd från myndigheterna är beviljade ännu? Mig veterligen har de hittills bara fått positiva förhandsbesked men saknar ännu alla formella godkännanden. Även om det verkar osannolikt vore det trist om det skulle sätta käppar i hjulet, om än bara under en begränsad tid.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 20:48
av mikebike
Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 20:54
av vigge50
mikebike skrev:
Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?
Sant men det är inte så att de väntar med installation av utrustning tills hela byggnaden är klar. Det har redan setts maskiner för den nya paintshop lyftas in i fabriken.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 nov 2020 21:16
av Svenssons
mikebike skrev:
Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?
De har sökt personal sedan i februari i alla fall. Gissar att en del personer som var med och startade upp Giga Shanghai är på plats eller kommer vara på plats snart i att utbilda de som ska jobba på Giga Berlin-Brandenburg. Maskiner har som sagt var redan börjat lyftas in i byggnaderna. Tror också att utbildning pågår både i USA och Kina för personer som senare ska jobba i Tyskland. Går det enligt samma hastighet som Giga Shanghai så är de viktigaste byggnaderna med utrustning på plats i januari. Därefter är det ett antal månader med jobb att få maskinerna att fungera som de ska.

https://www.tesla.com/sv_se/gigafactory-berlin

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 03 nov 2020 09:19
av Tomas L
Elon Musk @elonmusk Oct 7, 2020
Replying to @WholeMarsBlog

Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.
According to Musk, the European Model Y will use the 4680 cells, but not only that. It will also have the structural battery pack, the mega castings for the front and rear parts of the body, and also the innovative paint process Geico Taikisha offers.
However, that is not the most important part of the message. Musk also said Giga Berlin would test all these technologies, “which means significant production risk.” If they prove to be worth it, Fremont and Giga Shanghai will follow two years later. The reasoning behind that is interesting, but also risky.

Considering the US and China are Tesla’s biggest markets, Musk does not want to take any chances in them. Production will continue the way it currently is to ensure both of them receive the vehicles they want.
Giga Berlin will not have that urgency. Although Europe is important, it can be supplied by China or by the US in case anything goes wrong. In other words, it is the safest location to test these new technologies.
However, that strategy can backfire if Tesla is not able to ensure quality levels that will keep European customers interested. If the structural battery increases insurance costs, that could be a problem.
https://insideevs.com/news/447771/musk- ... hnologies/

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 05 nov 2020 13:28
av Zalman3
Elon vill själv välja ut vilka toppingenjörer som ska jobba på Berlinfabriken.
Tesla-chef tillbaka i Tyskland: vill anställa toppingenjörer för Giga Berlin själv.

Det var först i september som Teslas VD Elon Musk besökte Tyskland i ungefär en vecka och meddelade vid detta tillfälle att han kanske skulle ses där oftare från och med nu.
Och mindre än två månader senare är han uppenbarligen redan tillbaka: På torsdag morgon rapporterade Twitter-observatörer landningen av det privata planet som
Musk använde vid den nya flygplatsen Berlin-Schönefeld. Det öppnade bara under helgen och ligger inte långt från Teslas tyska Gigafactory i Grünheide.

Anledningarna till att besöka Tesla var ursprungligen öppna
Till skillnad från i slutet av augusti hade Tesla-chefen inte meddelat sitt flyg till Tyskland i förväg.
Men Berliner Tagesspiegel rapporterade att det skulle besöka Gigafactory byggarbetsplats igen.
Det verkade gå mindre smidigt där nyligen än under de första månaderna: Chefen för det tyska projektet avskedades oväntat i oktober,
och en preliminär ansökan om ytterligare arbete på fabriken har varit under granskning sedan åtminstone i mitten av september (tidigare hade tillstånden mest bara några dagar framåt).

Vad exakt Tesla-chefen vill ha i Tyskland den här gången var fortfarande öppet först. Restiden från den nya huvudstaden till Grünheide är cirka en halvtimme. Efter att landningen rapporterades på Twitter med några minuters försening skulle lokala fans (och journalister) ha tillräckligt med tid för att posta sig på byggarbetsplatsen och vänta på hans ankomst, som i september.

VD själv var aktiv på Twitter på morgonen, men gav ingen information om orsaken till sitt besök eller den planerade varaktigheten. Han borde åtminstone prata med efterträdaren till sin tidigare "Mister Gigafactory" Horetsky på byggarbetsplatsen . Enligt Tagesspiegel-rapporten är detta Tristan Tremolieres, som tidigare arbetat för Daimler.

Musk ger skäl för att besöka på Twitter
Uppdatering: Och ungefär 45 minuter efter landning meddelade Tesla-chefen oss vad som driver honom så snabbt tillbaka till Tyskland: Han hade kommit för att rekrytera toppingenjörer (essingenjörer) till Giga Berlin och ville åka på fredag prata med kandidater där personligen, skrev han på Twitter . Vissa datum tycktes fortfarande vara öppna då Musk publicerade e-postadressen 25Guns@tesla.com för ytterligare applikationer.
https://teslamag.de/news/tesla-chef-wie ... ndet-30812

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 19 nov 2020 05:45
av Zalman3
Kommer CATL bygga en LFP batterifabrik i Tyskland och leverera dessa batterier till Tesla?

CATL is providing lithium-iron-phosphate (LFP) cells for Giga Shanghai’s Model 3 SR+. Tesla estimated that Giga Berlin will start Model Y production in 2021. Model 3s will also be built in Germany, but the EV automaker has not yet announced when production of the all-electric sedan will start.

The company’s Shanghai Gigafactory has begun exporting Model 3 vehicles to Europe recently. Given CATL’s imminent arrival to Germany, perhaps the company may provide LFP batteries for Giga Berlin’s Model 3 SR+ production line in the future as well. 
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... jobs-catl/

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 dec 2020 13:56
av Zalman3
Tysk modell Y börjar med Kina-celler från LG Chem.

https://teslamag.de/news/bericht-batter ... oben-31645

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 dec 2020 16:43
av kenjon
Nej! Då får jag ju skjuta på leveransen :-(

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 dec 2020 16:56
av fth
Zalman3 skrev:
Tysk modell Y börjar med Kina-celler från LG Chem.

https://teslamag.de/news/bericht-batter ... oben-31645
Låer det inte rätt osannolikt att Tesla skulle etablera en "gammal" produktionslina till Model Y med 2170 för en kort period innan 4680-tillverkningen kommer igång?

Det skulle ju innebära att man behöver stänga produktionen och bygga om fabriken när väl tillräckligt många 4680 blir tillgängliga.

Jag är skeptisk...

/fth

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 dec 2020 21:21
av Hammar

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 02 dec 2020 21:51
av fth
Det där låter ju mycket mer rimligt, LG Chem producerar 4680-celler åt Tesla i stor skala (dock inte med "top notch" batterikemin).

Model Y från Berlin kommer alltså enligt detta endast vara nya modellen med "structural battery pack" av 4680.

Allt annat vore ju mycket märkligt.

/fth