Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare Larofo » 16 okt 2020 12:44

Credde skrev:
Larofo skrev:
Credde skrev:
mikebike skrev:Det ser ut att vara en del jobb kvar....


Japp ser ut till att vara lång väg kvar! När är den planerad att öppna?

Är glaset halvfullt eller halvtomt? :D
Vilket fantastiskt tempo dom håller! Har dom redan kommit så långt.


I går var det väl halvtomt, när dom stängde för vattnet :mrgreen:

:D
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45
Ort: Linköping
Referralkod: lars9161

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav hakon18 » 02 nov 2020 19:08

Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun

Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tela-giga-berlin-progress-31-10
I väntans tider på en beställd (200423) Model Y LR, Deep Blue Metallic med dragkrok.
hakon18
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 maj 2019 12:07
Ort: Norrköping
Referralkod: hkan35746

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 02 nov 2020 19:16

hakon18 skrev:
Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun

Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tela-giga-berlin-progress-31-10

Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11821
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav hakon18 » 02 nov 2020 19:34

Svenssons skrev:
hakon18 skrev:
Tesla Giga Berlin To Start Model Y Production in 1H 2021, as Construction Speed Continues to Stun

Positiva nyheter om Giga Berlin.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tela-giga-berlin-progress-31-10

Alltså helt enligt plan från det att Model Y kom upp på Teslas hemsida. En plan som visserligen inte många trott på.

Ja, precis.
Någon som vet om alla tillstånd från myndigheterna är beviljade ännu? Mig veterligen har de hittills bara fått positiva förhandsbesked men saknar ännu alla formella godkännanden. Även om det verkar osannolikt vore det trist om det skulle sätta käppar i hjulet, om än bara under en begränsad tid.
I väntans tider på en beställd (200423) Model Y LR, Deep Blue Metallic med dragkrok.
hakon18
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 maj 2019 12:07
Ort: Norrköping
Referralkod: hkan35746

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare mikebike » 02 nov 2020 20:48

Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 799
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav vigge50 » 02 nov 2020 20:54

mikebike skrev:Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?

Sant men det är inte så att de väntar med installation av utrustning tills hela byggnaden är klar. Det har redan setts maskiner för den nya paintshop lyftas in i fabriken.
vigge50
 
Inlägg: 6634
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 02 nov 2020 21:16

mikebike skrev:Från att själva huset är klart lär det ju ta ett tag innan all produktionsutrustning finns på plats. Dessutom skall det finnas kompetent personal som kan bygga bilar....
Har man parallellt rekryterat och utbildat tillräckligt mycket personal?

De har sökt personal sedan i februari i alla fall. Gissar att en del personer som var med och startade upp Giga Shanghai är på plats eller kommer vara på plats snart i att utbilda de som ska jobba på Giga Berlin-Brandenburg. Maskiner har som sagt var redan börjat lyftas in i byggnaderna. Tror också att utbildning pågår både i USA och Kina för personer som senare ska jobba i Tyskland. Går det enligt samma hastighet som Giga Shanghai så är de viktigaste byggnaderna med utrustning på plats i januari. Därefter är det ett antal månader med jobb att få maskinerna att fungera som de ska.

https://www.tesla.com/sv_se/gigafactory-berlin
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11821
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Tomas L » 03 nov 2020 09:19

Elon Musk @elonmusk Oct 7, 2020
Replying to @WholeMarsBlog

Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.


According to Musk, the European Model Y will use the 4680 cells, but not only that. It will also have the structural battery pack, the mega castings for the front and rear parts of the body, and also the innovative paint process Geico Taikisha offers.


However, that is not the most important part of the message. Musk also said Giga Berlin would test all these technologies, “which means significant production risk.” If they prove to be worth it, Fremont and Giga Shanghai will follow two years later. The reasoning behind that is interesting, but also risky.

Considering the US and China are Tesla’s biggest markets, Musk does not want to take any chances in them. Production will continue the way it currently is to ensure both of them receive the vehicles they want.
Giga Berlin will not have that urgency. Although Europe is important, it can be supplied by China or by the US in case anything goes wrong. In other words, it is the safest location to test these new technologies.
However, that strategy can backfire if Tesla is not able to ensure quality levels that will keep European customers interested. If the structural battery increases insurance costs, that could be a problem.


https://insideevs.com/news/447771/musk- ... hnologies/
Tomas L
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 09 apr 2019 13:12

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 05 nov 2020 13:28

Elon vill själv välja ut vilka toppingenjörer som ska jobba på Berlinfabriken.

Tesla-chef tillbaka i Tyskland: vill anställa toppingenjörer för Giga Berlin själv.

Det var först i september som Teslas VD Elon Musk besökte Tyskland i ungefär en vecka och meddelade vid detta tillfälle att han kanske skulle ses där oftare från och med nu.
Och mindre än två månader senare är han uppenbarligen redan tillbaka: På torsdag morgon rapporterade Twitter-observatörer landningen av det privata planet som
Musk använde vid den nya flygplatsen Berlin-Schönefeld. Det öppnade bara under helgen och ligger inte långt från Teslas tyska Gigafactory i Grünheide.

Anledningarna till att besöka Tesla var ursprungligen öppna
Till skillnad från i slutet av augusti hade Tesla-chefen inte meddelat sitt flyg till Tyskland i förväg.
Men Berliner Tagesspiegel rapporterade att det skulle besöka Gigafactory byggarbetsplats igen.
Det verkade gå mindre smidigt där nyligen än under de första månaderna: Chefen för det tyska projektet avskedades oväntat i oktober,
och en preliminär ansökan om ytterligare arbete på fabriken har varit under granskning sedan åtminstone i mitten av september (tidigare hade tillstånden mest bara några dagar framåt).

Vad exakt Tesla-chefen vill ha i Tyskland den här gången var fortfarande öppet först. Restiden från den nya huvudstaden till Grünheide är cirka en halvtimme. Efter att landningen rapporterades på Twitter med några minuters försening skulle lokala fans (och journalister) ha tillräckligt med tid för att posta sig på byggarbetsplatsen och vänta på hans ankomst, som i september.

VD själv var aktiv på Twitter på morgonen, men gav ingen information om orsaken till sitt besök eller den planerade varaktigheten. Han borde åtminstone prata med efterträdaren till sin tidigare "Mister Gigafactory" Horetsky på byggarbetsplatsen . Enligt Tagesspiegel-rapporten är detta Tristan Tremolieres, som tidigare arbetat för Daimler.

Musk ger skäl för att besöka på Twitter
Uppdatering: Och ungefär 45 minuter efter landning meddelade Tesla-chefen oss vad som driver honom så snabbt tillbaka till Tyskland: Han hade kommit för att rekrytera toppingenjörer (essingenjörer) till Giga Berlin och ville åka på fredag prata med kandidater där personligen, skrev han på Twitter . Vissa datum tycktes fortfarande vara öppna då Musk publicerade e-postadressen 25Guns@tesla.com för ytterligare applikationer.

https://teslamag.de/news/tesla-chef-wie ... ndet-30812
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 nov 2020 05:45

Kommer CATL bygga en LFP batterifabrik i Tyskland och leverera dessa batterier till Tesla?


CATL is providing lithium-iron-phosphate (LFP) cells for Giga Shanghai’s Model 3 SR+. Tesla estimated that Giga Berlin will start Model Y production in 2021. Model 3s will also be built in Germany, but the EV automaker has not yet announced when production of the all-electric sedan will start.

The company’s Shanghai Gigafactory has begun exporting Model 3 vehicles to Europe recently. Given CATL’s imminent arrival to Germany, perhaps the company may provide LFP batteries for Giga Berlin’s Model 3 SR+ production line in the future as well. 



https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... jobs-catl/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.