Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det jobbar ganska många europeiska fordonskonstruktörer hos tesla. Man har kompetensbrist i usa där man fokuserat så hårt på att lägga ut jobbet till lågkostnadsländer att man tappat den lilla man hade.LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Troligtvis rätt investering. Vill dom flytta hem är ju Tesla i CVt en garanti för jobb hos vem som helst inom fordonsbranschen.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Du tror inte amerikanska elkonstruktörer är kapabla att förstå det själva? För övrigt har ju Model 3 dragkrok... Och ytterst är det ju Elon Musk som tar besluten. Vilken underställd "dum amerikan" skulle gå emot hans order och vägra tror du?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu har Tesla stött på problem, marken är inte så som tesla har trott utan de behöver tydligen förändra konstruktionen av grunden. Förutom att de i sig är ett problem så behöver de då även förändra sina tillstånd vilket betyder att de behöver söka om nytt tillstånd. Detta i sin tur betyder ju att allmänheten får än en chans att föra fram sina åsikter och i värsta fall påverka rättsprocessen.
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Gigafactory Berlin.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tesla Gigafactory UK???
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports
Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe.
According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..Zalman3 skrev:Tesla Gigafactory UK???
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports
Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe.
According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...chaffis75 skrev:Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Inget är väl omöjligt men extremt liten sannolikhet för detta. Hur många tesla säljs de i UK på ett år, har mycket svårt att se att de är tillräckligt för en egen fabrik.Surfaren skrev:Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...chaffis75 skrev:Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
De som är mer troligt i sådana fall är att man kanske vill vill tillverka någon helt annan produkt där jämfört med Berlin och för hela Europa, kanske lastbilen?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Markytan som anges i artikeln är ~1/10 av Berlin GF, tror att det då är frågan om en anläggning liknande den i Tilburg för att sätta ihop kits för uk marknaden och kanske non_eu Europa
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Även bilar för Nordamerika byggdes där, även om dessa slutmonterades i USA, så om man inte räknar prototyper och liknande så behöver man inte ens specificera "europeiska".Svenssons skrev:Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Känns som att t.ex. Indien borde ligga bättre till rent geografiskt för de högerstyrda bilarna.bylund skrev:
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and ... _right.svg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gigafactory 4 (Europa)
Många västerländska(inkl BMW och Mercedes) och japanska biltillverkare har ju etablerat sig i Thailand annars. Störst i Sydostasien.
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... productionTesla Giga Berlin Model Y Plant Scheduled For Completion In Under A Year.
Tesla will present new blueprints for Giga Berlin's Model Y plant to ensure that production will start on schedule in less than a year, said Joerg Steinbach, the Minister of Economy in Brandenburg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://alltomelbil.se/ryktet-tesla-sik ... -i-europa/
Enligt flera källor så var Elon Musk i veckan på tjänsteresa. I onsdags landade hans privatjet i England där han letar efter mark för att bygga en Teslafabrik.
Uppgifterna bekräftas ytterligare av Property Week, en brittisk branschtidning för fastighetsbranschen. Tidningen uppger att brittiska myndigheter är på jakt efter en markyta på 371 000 kvadratmeter som ska användas för forskning, utveckling och tillverkning av elbilar.
Tidningen uppger att Elon Musk är involverad i dialogerna med myndigheter. Myndigheterna letar efter mark i sydvästra England i grevskapet Somerset.
Om Tesla bygger en fabrik i England blir det Teslas andra fabrik i Europa efter Berlinfabriken som ska stå klar nästa år. Elon Musk har tidigare övervägt Storbritannien som en knutpunkt för Tesla i Europa, men den gången föll valet på Tyskland på grund av Brexit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
https://cleantechnica.com/2020/06/08/ru ... this-year/May Open For Business This Year.
CleanTechnica contributor Paul Fosse says there is a joke circulating on the internet that goes like this: One German citizen asks, “Do you think Tesla can build Giga Berlin as fast as they did Giga Shanghai?” The second German citizen replies, “I guess they could if they slow down!” Apparently, some people in Germany are bragging they are three months ahead of where the Chinese were at this time last year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ligger det bara en uns av sanning i detta skulle jag bli sjukt imponerad. De har ju revolutionerat inte bara fordonsmarknaden, så varför inte även fabriksbyggandet.
Men för att inte bli alltför besviken tror jag fortfarande på leverans av min Model Y till nästa höst
Men för att inte bli alltför besviken tror jag fortfarande på leverans av min Model Y till nästa höst
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Teknikens Värld är grundskeptiska till Tesla.chaffis75 skrev:Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jo absolut, har också kännt av de..Zalman3 skrev:Teknikens Värld är grundskeptiska till Tesla.chaffis75 skrev:Oj de lät väldigt negativt.. Konstigt kan jag tycka.. Men kanske de är som artikeln är inne på att detta är första fasen för att bara komma igång..thnis skrev:
Sen om de bygger lite mindre först har väl inte så stor betydelse de viktiga är väl att de kommer tillverkning i Europa. Om efterfrågan ökar så lät de väl bygga ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Gigafactory 4 (Europa)
FUD eller missuppfattning.
Tesla har inte minskat på fabrikens planerade tillverkningsvolym. Det står fortfarande 500,000 i dokumentet. "100,000 eller mer" är fabrikskategorin de ansöker. Inget har förändrats.
Gamla dokumentet: Nya:
Tesla har inte minskat på fabrikens planerade tillverkningsvolym. Det står fortfarande 500,000 i dokumentet. "100,000 eller mer" är fabrikskategorin de ansöker. Inget har förändrats.
Gamla dokumentet: Nya:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178