L Östling tror inte på Tesla
Moderator: Redaktion
L Östling tror inte på Tesla
https://www.nyteknik.se/fordon/leif-ost ... ar-6973647
Känns lite väl kaxigt ?
Kanske är precis tvärt om och medveten strategi ?
Känns lite väl kaxigt ?
Kanske är precis tvärt om och medveten strategi ?
Re: L Östling tror inte på Tesla
Sveriges svar på Bob Lutz...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: L Östling tror inte på Tesla
Jag har för mig att ledningen på Ericsson sa något liknande när iPhone lanserades.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Jo parallellerna till Iphone är ju inte få. Jämför kvalitén på en Nokia och en IPhone tex. Nokian är helt överlägsen, jag bytte aldrig glas på min. Den kostade dessutom en tiondel av IPhonen jag har nu.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Att jämföra en telefon för 12000kr med en bill för 600 000kr är bara hmm ... välj självLarsL skrev:Jo parallellerna till Iphone är ju inte få. Jämför kvalitén på en Nokia och en IPhone tex. Nokian är helt överlägsen, jag bytte aldrig glas på min. Den kostade dessutom en tiondel av IPhonen jag har nu.
Köper man en mobil som man inte är nöjd med så kastar man skiten och köper en ny. Hur många på detta forum kan kasta (skrota) en ny bill för 600 000kr och köpa en ny?
Re: L Östling tror inte på Tesla
På den stora skalan är det samma.nek0 skrev:Att jämföra en telefon för 12000kr med en bill för 600 000kr är bara hmm ... välj självLarsL skrev:Jo parallellerna till Iphone är ju inte få. Jämför kvalitén på en Nokia och en IPhone tex. Nokian är helt överlägsen, jag bytte aldrig glas på min. Den kostade dessutom en tiondel av IPhonen jag har nu.
Köper man en mobil som man inte är nöjd med så kastar man skiten och köper en ny. Hur många på detta forum kan kasta (skrota) en ny bill för 600 000kr och köpa en ny?
För mig är det väldigt likt.. jag köper en bil och har den i 3-4 år samma som jag gör med min telefon. Telefonen har bara blivit dyrare, sjukt mycket dyrare faktiskt, totalt sett. Bilen är faktiskt billigare än vad jag skulle köpt annars, totalt sett.
Nu har jag lyckats få en bil med bra panelpassning. Den är betydligt bättre än den på Leafen och Hyundai Santa Fe:n jag hade innan. Bägge de bilarna har/hade dörrar som inte riktigt slöt tätt. Nu kommer jag från Mercedes och där sitter ju paneler och dörrar perfekt... precis som på min Model 3.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Tror alla på detta forum har råd att köpa en iphone och kasta den i soporna, men det har sålts i snitt 100 miljoner iphones per år de senaste tio åren. Tror du att sisådär 100 miljoner människor tänker så? Att "jag provar en sån här iphone, jag kan ju kasta den om den inte är bra?".
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: L Östling tror inte på Tesla
Hur har folk råd att köpa en ny avgasbil om de kör mer än 2000 mil per år?
Re: L Östling tror inte på Tesla
Hur har folk råd att köra en avgasbil öht?LarsL skrev:Hur har folk råd att köpa en ny avgasbil om de kör mer än 2000 mil per år?
Min syster kör en Nissan Leaf från 2014.
Enligt konsumentverket www.bilsvar.se är TCO kostnaden för den 14kr per mil.
Och en VW Golf diesel från 2014 kostar 22kr per mil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: L Östling tror inte på Tesla
Alldeles uppenbart att han vill få folk att tveka. Just för att det är hans största konkurrent.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Han är väl fortfarande knuten till VW på något sätt. Så vad skulle han annars kunna säga?
Model Y LR.
Model S70D
Re: L Östling tror inte på Tesla
Många från VW som erkänner att Tesla gjort rätt och att de (VW) måste hänga på bäst de kan.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Att alla vi har råd att kasta en telefon vet jag. Jag frågade hur många har råd att kasta en bil som kostar 600 000krtor-ake skrev:Tror alla på detta forum har råd att köpa en iphone och kasta den i soporna, men det har sålts i snitt 100 miljoner iphones per år de senaste tio åren. Tror du att sisådär 100 miljoner människor tänker så? Att "jag provar en sån här iphone, jag kan ju kasta den om den inte är bra?".
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
L Östling tror inte på Tesla
Korkad premiss. Man är ju en komplett idiot om man kastar något som fungerar fint.nek0 skrev:Att alla vi har råd att kasta en telefon vet jag. Jag frågade hur många har råd att kasta en bil som kostar 600 000krtor-ake skrev:Tror alla på detta forum har råd att köpa en iphone och kasta den i soporna, men det har sålts i snitt 100 miljoner iphones per år de senaste tio åren. Tror du att sisådär 100 miljoner människor tänker så? Att "jag provar en sån här iphone, jag kan ju kasta den om den inte är bra?".
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
Man säljer naturligtvis såväl telefonen som bilen om man inte är nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Ja och då får man sina 12000kr tillbaka eller hur. Vad får man för en bil som är körd några månader. Du vet ju hur det fu skriver och vill ändå fortsätta. Hur orkar du?taliz skrev:Korkad premiss. Man är ju en komplett idiot om man kastar något som fungerar fint.nek0 skrev:Att alla vi har råd att kasta en telefon vet jag. Jag frågade hur många har råd att kasta en bil som kostar 600 000krtor-ake skrev:Tror alla på detta forum har råd att köpa en iphone och kasta den i soporna, men det har sålts i snitt 100 miljoner iphones per år de senaste tio åren. Tror du att sisådär 100 miljoner människor tänker så? Att "jag provar en sån här iphone, jag kan ju kasta den om den inte är bra?".
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
Man säljer naturligtvis såväl telefonen som bilen om man inte är nöjd.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Nej har man köpt en ny telefon för 12000 och säljer den begagnad får man sällan 100% tillbaka. Samma sak gäller en bil.nek0 skrev:Ja och då får man sina 12000kr tillbaka eller hur. Vad får man för en bil som är körd några månader. Du vet ju hur det fu skriver och vill ändå fortsätta. Hur orkar du?taliz skrev:Korkad premiss. Man är ju en komplett idiot om man kastar något som fungerar fint.nek0 skrev:Att alla vi har råd att kasta en telefon vet jag. Jag frågade hur många har råd att kasta en bil som kostar 600 000krtor-ake skrev:Tror alla på detta forum har råd att köpa en iphone och kasta den i soporna, men det har sålts i snitt 100 miljoner iphones per år de senaste tio åren. Tror du att sisådär 100 miljoner människor tänker så? Att "jag provar en sån här iphone, jag kan ju kasta den om den inte är bra?".
Nokia var mobilkungen med miljarder sålda mobiler till låga priser, bra kvalitet, bra batteritid, bra allt... utom att iphone är bättre på det som 100 miljoner konsumenter vill betala för.
Det är det Leif Östling inte fattar, att VW är bra på sin grej betyder inte att det är *den grejen* som räknas.
Man säljer naturligtvis såväl telefonen som bilen om man inte är nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: L Östling tror inte på Tesla
För en elbil som är körd några månader får man, i alla fall just nu, cirka nypris. I vissa fall mer. Dessutom har man ju haft bil i några månader, det har ju ett ansenligt värde även om man inte var helt nöjd.nek0 skrev:Ja och då får man sina 12000kr tillbaka eller hur. Vad får man för en bil som är körd några månader. Du vet ju hur det fu skriver och vill ändå fortsätta. Hur orkar du?taliz skrev:Korkad premiss. Man är ju en komplett idiot om man kastar något som fungerar fint.
Man säljer naturligtvis såväl telefonen som bilen om man inte är nöjd.
Men hursomhelst - jämförelsen är helt klart relevant, för många miljoner av de som köper iPhone är månadskostnaden relativt sett inkomsten om inte exakt lika mycket, åtminstone i paritet med att en medelklassvensk köper en ny bil. Och varför lägger de så mycket pengar? Är det masshypnos, eller är det helt enkelt en överlägsen produkt? Okej, inte alla köper just iPhone, men de köper Samsung-telefoner som kostar hälften så mycket, eller typ 5 ggr mer än en Nokiatelefon av gamla sorten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: L Östling tror inte på Tesla
Läste man originalartikeln så blir det tydligt den där Leif kan bara elbilar som är likt de som VW tillverkar. Han har ingen koll på att Tesla har långt mycket lägre andel kobolt eller att Tesla är mån om att deras metaller kommer från gruvor som inte förorenar miljön i onödan.
Att någon som inte har kunskap om konkurrenter sitter i styrelsen för ett så stort företag är skrämmande. Det säger en del om hur avdankade många av topparna i bilindustrin är.
Att någon som inte har kunskap om konkurrenter sitter i styrelsen för ett så stort företag är skrämmande. Det säger en del om hur avdankade många av topparna i bilindustrin är.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Det är en sak att koboltproblemet tas upp som ett argument mot elbilar av elbilsmotståndare som tar alla anledningar de hittar. Det är en helt annan sak när branschbedömare på riktigt tror att detta är ett långsiktigt problem, en showstopper, för elbilarna.
Det finns två sorters problem här i världen - de som går att lösa och de som inte gör det. Att få tag i kobolt som inte brutits av barnarbetare, eller kanske till och med sluta använda det helt, tillhör den första kategorin. Att bygga ett långsiktigt hållbart samhälle som går på fossila bränslen tillhör den andra kategorin. Det här är inget att snacka om, vi måste ställa om helt enkelt. I det perspektivet är det löjligt att prata om elbilarnas nackdelar jämfört med fossilbilar Det spelar ingen roll. Har elbilarna svagheter så är svaret bättre elbilar, inte att fortsätta köra på diesel.
Det finns två sorters problem här i världen - de som går att lösa och de som inte gör det. Att få tag i kobolt som inte brutits av barnarbetare, eller kanske till och med sluta använda det helt, tillhör den första kategorin. Att bygga ett långsiktigt hållbart samhälle som går på fossila bränslen tillhör den andra kategorin. Det här är inget att snacka om, vi måste ställa om helt enkelt. I det perspektivet är det löjligt att prata om elbilarnas nackdelar jämfört med fossilbilar Det spelar ingen roll. Har elbilarna svagheter så är svaret bättre elbilar, inte att fortsätta köra på diesel.
Re: L Östling tror inte på Tesla
Dessutom ett ganska lätt problem att lösa. Jag är hyggligt säker på att barnarbete ganska snabbt konkurreras ut av lastmaskiner om bolagen kan investera i gruvdrift i Kongo.Jerka skrev:Att få tag i kobolt som inte brutits av barnarbetare, eller kanske till och med sluta använda det helt, tillhör den första kategorin.