Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.Verdi skrev:Fast det är min ganska bra på.LarsL skrev:3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.
Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Moderator: Redaktion
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
LarsL skrev:Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.Verdi skrev:Fast det är min ganska bra på.LarsL skrev:3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.
Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Tycker min är lite för defensiv faktiskt. Model S 2018.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Det verkar inte vara OpenStreetMap som är grund för hastighetsdatan. Jag hörde det för några år sedan, och gick då in och kontrollerade och justerade på vissa vägsträckor där det inte funkade. Tyvärr är det fortfarande samma felaktiga hastighet som visas på just de vägavsnitten. Och då har mina kartor och kartdata? ändå uppdaterats minst tre gånger.helix skrev:Tesla använder olika leverantörer och datakällor, men för just vägskyltar så verkar det vara OpenStreetMap som är datakälla.
Stora skärmen för vector+satellite: Google
Motor för navigation: Valhalla
Data för navigationskartor och kartdata: MapBox (som i sin tur sourcar data från olika datakällor, varibland OpenStreetMap är en)
Kan ju vara att hastighetsdatan inte uppdateras, men det verkar då märkligt.
Model S 90D -2017 Titanium
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Det varierar stort mellan bilarna hur de agerar, det beror helt på vilken tur man har haft med kvaliteten på sin bil.Verdi skrev:LarsL skrev:Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.Verdi skrev:Fast det är min ganska bra på.LarsL skrev:3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.
Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Tycker min är lite för defensiv faktiskt. Model S 2018.
Kan även jag bekräfta att det inte är OpenStreetMap som ger hastighetsbegränsningarna, i alla fall inte primärt.
Tyvärr får man nog räkna med att detta inte kommer lösas någon gång snart. Det finns många problem gällande hastigheten och AP:n, och inget har hänt på i alla fall 2 år. Vi har bara fått mer spel.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Credde skrev:Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,Verdi skrev:Credde skrev:Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
det vore precis lika jäkla stört nästan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.
Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Har EXAKT samma beteende.Elmil skrev:Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.
Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Bästa förklaringen/gissningen jag hört hittills är att den tolkar fältet för vänstersväng (som finns på den 70-sträcka där det händer för mig) som att vägen blir tvåfilig och tillåter därmed högre hastighet fast det står 70 som begränsning.
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.Bjelke skrev:Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,Verdi skrev:Credde skrev:Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
det vore precis lika jäkla stört nästan...
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?LarsL skrev:Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Går att göra åt bägge håll. Har mest varit med om att behöva försvara oss mot andra som tycker att våra patent är svaga.bylund skrev:Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?LarsL skrev:Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras
Är dock intressant att det var MobileEye som avslutade samarbetet med Tesla, kort innan dom blev uppköpta av Intel som nu är en av Teslas största konkurenterna inom autonom körning.
Är nog inte bara att ”betala licensen” som de andra tillverkarna, handlar nog lika mycket om att räta sig i ledet.
Patentet är giltigt till 2030
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
https://www.wsj.com/articles/mobileye-e ... -146954402“I think in a partnership, we need to be there on all aspects of how the technology is being used, and not simply providing technology and not being in control of how it is being used,” said Mobileye Chief Technical Officer Amnon Shashua during an earnings call with analysts.
Är nog inte bara att ”betala licensen” som de andra tillverkarna, handlar nog lika mycket om att räta sig i ledet.
Patentet är giltigt till 2030
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.