Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,
det vore precis lika jäkla stört nästan...
Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.
Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.
Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Har EXAKT samma beteende.
Bästa förklaringen/gissningen jag hört hittills är att den tolkar fältet för vänstersväng (som finns på den 70-sträcka där det händer för mig) som att vägen blir tvåfilig och tillåter därmed högre hastighet fast det står 70 som begränsning.
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?
Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.
Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,
det vore precis lika jäkla stört nästan...
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.
”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?
Går att göra åt bägge håll. Har mest varit med om att behöva försvara oss mot andra som tycker att våra patent är svaga.
Är dock intressant att det var MobileEye som avslutade samarbetet med Tesla, kort innan dom blev uppköpta av Intel som nu är en av Teslas största konkurenterna inom autonom körning.
“I think in a partnership, we need to be there on all aspects of how the technology is being used, and not simply providing technology and not being in control of how it is being used,” said Mobileye Chief Technical Officer Amnon Shashua during an earnings call with analysts.