BYD vs Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Hybrider får miljöbonus i Sverige för att hjälpa Volvo.
Tyska bonusar är begränsade för att missgynna Tesla.
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Tesla får skattelättnader i Nevada.
Osv
Miljöbonusen i Sverige gäller alla miljöbilar, inte bara Volvo
Tyska bonuser känner jag inte till, gäller den alla andra bilar än Tesla?
Företagsskatten och satt på kapital är mindre än inkomstskatt, och den är lik om företaget heter Ikea eller IBM
Nevada är inte med i EU
I EU får du inte gynna lokala producenter, en incatement ska gälla alla
Kina är inte heller med i EU.
Dessa stora aktörer betalar mindre än mig i kapitalskatt.
Ja, det är lika bonus för alla i både Sverige och Tyskland. Men dessa bonusar är skräddarsydda för den inhemska industrin.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Vän av ordning vill bara påtala att investmentbolag (i detta fallet Investor) inte är tänkta att betala någon företagsskatt, det ligger liksom i sakens natur. Bolaget är därmed också begränsat i hur de får äga bolag etc. De utgör bara en mellanhand i slussning av vinst, innehavsbolagen betalar skatt och Investors utdelningar beskattas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:
LarsL skrev:
Investor och HM betala mindre skatt än vad jag skulle göra.
Vän av ordning vill bara påtala att investmentbolag (i detta fallet Investor) inte är tänkta att betala någon företagsskatt, det ligger liksom i sakens natur. Bolaget är därmed också begränsat i hur de får äga bolag etc. De utgör bara en mellanhand i slussning av vinst, innehavsbolagen betalar skatt och Investors utdelningar beskattas.
Men du vet också att dessa stora bolag är undantagna ur kapitalbeskattningen? Alltså ägarna.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Men du vet också att dessa stora bolag är undantagna ur kapitalbeskattningen? Alltså ägarna.
Jag känner till att detta förekommer, särskilt för H&M, hur det ser ut för Investor som ägs av stiftelser istället för "familjen" vet jag ej. Dock en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av Jordad »

Det artikeln inte nämner är på vilka bilar BYD tjänar pengar. De har antagligen sina marginaler på bilar med förbränningsmotor som alla andra stora biltillverkare för tillfället. De elbilar med vettig räckvidd från BYD som går att jämföra med Teslas modeller tillverkas i små serier. Kinesiska subventioner som har gjort det lönsamt för BYD att sälja en massa små fruktansvärt dåliga elbilar med nästan obefintlig räckvidd är dessutom på väg att försvinna.

Näst efter Tesla är det väl ändå BYD som gjort största satsningen på elbilar vilket syns i mängden batterier de tillverkar. Men de är ändå rejält efter Tesla.
elon-musk-tesla-battery-power-deployed-mining-dot-com.jpg
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BYD vs Tesla

Inlägg av ochso »

Jordad skrev:
Det artikeln inte nämner är på vilka bilar BYD tjänar pengar. De har antagligen sina marginaler på bilar med förbränningsmotor som alla andra stora biltillverkare för tillfället. De elbilar med vettig räckvidd från BYD som går att jämföra med Teslas modeller tillverkas i små serier. Kinesiska subventioner som har gjort det lönsamt för BYD att sälja en massa små fruktansvärt dåliga elbilar med nästan obefintlig räckvidd är dessutom på väg att försvinna.

Näst efter Tesla är det väl ändå BYD som gjort största satsningen på elbilar vilket syns i mängden batterier de tillverkar. Men de är ändå rejält efter Tesla.
elon-musk-tesla-battery-power-deployed-mining-dot-com.jpg
Tillverkar inte BYD ganska mycket bussar osv också? Dessa lär väl generera en del intäkter? Där är nog kunderna mindre priskänsliga än för bilar, dessutom saknas väl konkurrens i mångt och mycket för bussarna?
Skriv svar