Och i samband med kvartalsrapporten nyligen sade vd Elon Musk att företaget siktar på att bli dubbelt så stort som dagens giganter Toyota och VW tillsammans.
– Vi vill att Teslas volymer ska nå nivån där en procent av den globala bilparken ersätts, sade Musk.
Trevligt att de siktar såpass högt så den enorma blåslampa i röven detta innebär kommer brännas ordentligt på de traditionella biltillverkarnas rövar.
Det är nog redan en och annan högt uppsatt person som ångrar att de inte beslutade sig för att satsa på elbilar tidigare.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
VW skryter ju med att de i Anting och Foshun i Kina ska kunna spotta ur sig ungefär 600.000 elbilar årligen.
Men det är väl i samarbete med kineserna, vilket ur en ekonomiskt synpunkt inte alls är lika bra som Teslas lösning.
The joint venture is made up of equity from (as of 2008) - Volkswagen AG (40%), Volkswagen (China) Invest (10%), SAIC (50%), with a fixed-term venture for 45 years. It will run until 2030.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om de tänker sälja 20 Mbil/år så innebär det ju nödvändigtvis att man kommer att ge sig in i ett relativt lågprissegment framöver. Undrar hur det kommer att se ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om de tänker sälja 20 Mbil/år så innebär det ju nödvändigtvis att man kommer att ge sig in i ett relativt lågprissegment framöver. Undrar hur det kommer att se ut ?
Elon fick frågan om Tesla kommer med en 25.000 dollars elbil.
Han sa ja, men att det ligger några år bort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
och jag vill tjäna 20 miljoner per år efter skatt och på sin höjd jobba halvtid, återse mina magmusker igen och kunna springa halvamara på under 90 minuter .. .
Jag har alltid trott att elon musk kommer sälja biltillverkningen till någon annan tillverkare för att sedan fokusera på att just sälja drivlinor till elbilar.
Hans syfte med alltihop var ju att etablera elbilen på marknaden och det har han ju lyckats med.
Drivlinor i olika storlekar och prisklasser skulle ju bli en storsäljare. Kanske skulle han även kunna knoppa av ett företag som säljer mjukvara för bilar.
Förmodligen skulle han få så bra betalt för biltillverkningen att han inte skulle behöva ha drivlinetillverkningen på börsen...
Nja. Var ju många som tyckte att Apple borde lägga av med att sälja datorer och bara sälja operativsystem istället, precis som Microsoft. Steve Jobs vägrade och menade att det var Apples affärsidé att sälja hårdvara med mjukvara - hela paketet. Idag är Apple ett av världens högst värderade företag och håller fortfarande fast vid idén att sälja fysiska produkter.
En bil, precis som en dator eller telefon, är en hel produkt. Den som bara tillverkar en del av bilen avstår också från en del av vinsten och omsättningen. Jag vet inte om det är rätt väg för Tesla. Jag tror både Elon och aktieägarna vill att företaget ska fortsätta växa så mycket som möjligt.
Om Elon bara lyckas hålla ihop det hela minst tio år till så kommer Tesla att vara en mycket betydande biltillverkare globalt. Trixet är som sagt bara att ”hålla ihop det”.
Nja. Var ju många som tyckte att Apple borde lägga av med att sälja datorer och bara sälja operativsystem istället, precis som Microsoft. Steve Jobs vägrade och menade att det var Apples affärsidé att sälja hårdvara med mjukvara - hela paketet. Idag är Apple ett av världens högst värderade företag och håller fortfarande fast vid idén att sälja fysiska produkter.
En bil, precis som en dator eller telefon, är en hel produkt. Den som bara tillverkar en del av bilen avstår också från en del av vinsten och omsättningen. Jag vet inte om det är rätt väg för Tesla. Jag tror både Elon och aktieägarna vill att företaget ska fortsätta växa så mycket som möjligt.
Men Steve Jobs och Elon Musk har ju inte samma uttalade syfte med företagen.
Elon vill förändra marknaden så att alla bilar är elektriska även om alla bilar inte är teslor. Han skulle kunna leverera drivlina till samtliga tillverkare.
Lägre risk och mer pengar att tjäna.
Jag tror att Elon och Tesla vill ha fullständig kontroll på hela systemet så de vill nog helst sälja bil, batteri, motor och styrsystem tillsammans. Tror knappast Tesla kommer försvinna som bilmärke och bara bli en underleverantör. Det är nog bara något som avgastillverkarna drömt ihop på kvällskvisten.
Jag har alltid trott att elon musk kommer sälja biltillverkningen till någon annan tillverkare för att sedan fokusera på att just sälja drivlinor till elbilar.
Att vara underleverantör till bilindustrin är förknippat med lövtunna marginaler. Knappast där Tesla vill vara.
Jag har alltid trott att elon musk kommer sälja biltillverkningen till någon annan tillverkare för att sedan fokusera på att just sälja drivlinor till elbilar.
Att vara underleverantör till bilindustrin är förknippat med lövtunna marginaler. Knappast där Tesla vill vara.
Det beror väl på att konkurrensen är så stor; det finns många som kan tillverka samma sak. Priserna blir annorlunda om antal tillverkare är lågt. Vilket är fallet när det är frågan om ny teknik. Samsung är leverantör till i stort sätt alla som tillverkar mobiler, och de tjäna bra pengar på det. Köp du en Samsung mobil tjänar Samsung pengar, köper du en Apple mobil tjänar Samsung pengar.
VW tänker ju sälja MEB plattformar till andra bilföretag, det är inte otroligt att det är FCA de avsåg. De lär ju inte sälja denna billigt.
Jag tycker att det är bättre att Tesla säljer plattformar till FCA och därmed hjälper dem med elektrifiering, än att Tesla tjänar pengar på FCA utsläpp (vilket lirar dåligt med den image Tesla byggt upp).
Jag tror att Elon och Tesla vill ha fullständig kontroll på hela systemet så de vill nog helst sälja bil, batteri, motor och styrsystem tillsammans. Tror knappast Tesla kommer försvinna som bilmärke och bara bli en underleverantör. Det är nog bara något som avgastillverkarna drömt ihop på kvällskvisten.
Jag säger inte att tesla skulle försvinna som bilmärke. Tvärt om skulle en köpare försöka vårda varumärket.
Jag har alltid trott att elon musk kommer sälja biltillverkningen till någon annan tillverkare för att sedan fokusera på att just sälja drivlinor till elbilar.
Att vara underleverantör till bilindustrin är förknippat med lövtunna marginaler. Knappast där Tesla vill vara.
Underleverantörer med unika, eftertraktade komponenter har bra marginaler till lägre risk. Man kan ha flera ägg i flera korgar.