Konstiga fakturor?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Konstiga fakturor?

Inlägg av AiO »

Hej på Er kloka Tesla-ägare.

Igår (31:e Oktober) fick jag ett ohyggligt otrevligt mail från Tesla i Nederländerna... Att jag hade en obetald faktura på 19.850:- som var 234 dagar försenad.... :cry:

Till saken hör att jag är extremt noggrann med fakturor och betalningar i mitt bolag.

Det konstiga är att jag inte har den blekaste aning om vad detta kan tänkas vara. Jag beställde min Tesla Model 3 LR AWD i Februari 2019, lade i efterhand till vinterdäck. Dessa kom på min slutfaktura och allt var frid och fröjd, tycker kag. Det var precis innan prissänkningen och blev då lovad AP som lite plåster på såren - Och den uppgraderingen har kommit för länge länge sedan och funkar fint. Minns inte vad den skulle kosta, kan det vara denna de har irrat till det med?

Sedan dess har jag även köpt lite tillbehör, såsom allvädersmattor och lite kablage och kapslar till Aero-fälgar o.s.v. Men dessa betalar man ju med kort direkt. Jag lade till FSD, för några veckor sedan och även detta betalades med kort (men jag har inte fått något kvitto på köpet som jag behöver för boköringen). Hur som haver är det inget av ovanstående som matchar 19.850:- så jag kan verkligen inte för mitt liv begripa varför de skickar ett otrevligt mail om att jag ska betala dem inom 5 dagar.

Är det någon mer som får denna typen av mystiska påminnelse-"fakturor"? Är det vanligt förekommande med detta virriga? :)

Jag har så klart väldigt svårt att få tag på någon på Tesla att diskutera detta med - Har ni några bra tips? Det känns lite viktigt då de bara gav mig 5 dagar att betala... Vad som händer sen vet jag inte.

Mvh,
Joakim
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av mans71 »

Kanske uppenbart men, vet du att det är Tesla som skickat mailet/ringt, och är det deras bankgiro du uppmanas betala till?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av AiO »

Ja, det ser legitimt ut.

SMTP-header ser bra ut från deras mailservrar, och fakturanummer ser likt ut det de har haft tidigare, bankkontonummer stämmer. Det är bara en uppmaning att föra över pengar direkt till ett bankkonto också, vilket känns semi-oprofsigt. :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av mans71 »

Men då har du fått en kopia på fakturan då? Finns det inte specat där vad det avser?

Kontaktvägen som funkar annars är ju att ringa till försäljning så kan dom koppla vidare. Det här numret kan du t.ex. prova: 031-304 56 55
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av AiO »

Nope, ingen kopia på fakturan - Och jag har kollat i bokföring och mailboxar 3 gånger igår natt för att försöka hitta vad det skulle kunna vara. Och på webbsidan (mitt-tesla) finns bara slutfaktura och handpenning och sådär som alltid har funnits där. I historiken finns bara lite SuC-laddningar.

Ok - Jag får prova försäljning och se om de kan ta mig vidare någonstans.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Legato »

19850:- är väl exakt vad 18" hjulen kostade innan prishöjningen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av AiO »

Hmm... Det är skapligt rörigt.... Men du har nog rätt @Legato ...

På Kreditfakturan står det att de kostade 15.880, sen var med slutfakturan för 15.880 med andra ord: de står ex-moms där, men i beställningsförändringen var de inkl-moms (19.850:-).

Men jag har aldrig någonsin fått en separat faktura (med matchande fakturanummer som "påminnelsen") på vinterhjulen - Och om de är med på slut-fakturan som DNB borde fått (och jag har i mitt bokföringsunderlag) så borde jag inte fått någon separat faktura heller. Men jag ser dem inte på "Slutfatkura" på "Mitt-Tesla" längre... De kan ju inte skicka mig en faktura fysiskt/PDF och ha en annan online, kan man tycka. Undrar vilken DNB som underlag _egentligen_ då.

Men du har rätt. Det verkar som att det har blivit något knas med vinerhjulen. Helt riktigt.

Då vet jag iaf vad jag ska grotta ner mig i. Tack för uppslaget! Då vet jag vad jag har att göra idag :)
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av AiO »

Sådär. Då har jag fått fakturan som aldrig dök upp i våras. :) Mysteriet löst. Tack för hjälpen att räkna moms vilket jag uppenbarligen inte var smart nog för :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Legato »

AiO skrev:
Sådär. Då har jag fått fakturan som aldrig dök upp i våras. :) Mysteriet löst. Tack för hjälpen att räkna moms vilket jag uppenbarligen inte var smart nog för :D
Det var så lite "lustigt" nog så fick jag en påminnelse på TPMS-sensorer från i juni för någon timme sedan. Inte hunnit grotta i om jag missat den eller ej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av bjelkeman »

Fick just en påminnelse om en faktura för vinterhjul/däck. En faktura jag inte fått. Så deras fakturautskick verkar inte fungera.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av kangru »

Det är en stor mängd fakturor som aldrig hade skickats ut som systemet nubbar upptäckt som obetalda och automagiskt skickat ut påminnelser. Även jag fick en.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Gustafsson »

Även jag fick en påminnelsefaktura (utan att först ha fått faktura) för CCS uppgradering, så långt allt bra - dvs det nya normala, men i påminnelsen står ett 24 siffror långt kontonummer som ser ute som ett IBAN nummer till Sverige... Dock står ingen mottagande bank angiven så det är svårt att skicka in några pengar. Hur har ni andra gjort ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Även jag fick en påminnelsefaktura (utan att först ha fått faktura) för CCS uppgradering, så långt allt bra - dvs det nya normala, men i påminnelsen står ett 24 siffror långt kontonummer som ser ute som ett IBAN nummer till Sverige... Dock står ingen mottagande bank angiven så det är svårt att skicka in några pengar. Hur har ni andra gjort ?
IBAN innehåller ju all information egentligen, men ibland krävs det väl ändå mer uppgifter.

Provat att maila? "If you wish to contact us in regards to this message please reply to this e-mail."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Även jag fick en påminnelsefaktura (utan att först ha fått faktura) för CCS uppgradering, så långt allt bra - dvs det nya normala, men i påminnelsen står ett 24 siffror långt kontonummer som ser ute som ett IBAN nummer till Sverige... Dock står ingen mottagande bank angiven så det är svårt att skicka in några pengar. Hur har ni andra gjort ?
IBAN innehåller ju all information egentligen, men ibland krävs det väl ändå mer uppgifter.

Provat att maila? "If you wish to contact us in regards to this message please reply to this e-mail."
Gjorde det- kanske måste vänta några sekunder till på svar....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Telsa »

Vilken bank är det som kräver att man känner till mottagande bank för att kunna göra en överföring? Det har jag aldrig varit med om.
IBAN går dock att kolla här om man behöver veta vilken bank det är: https://www.iban.com/iban-checker
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Gustafsson »

Telsa skrev:
Vilken bank är det som kräver att man känner till mottagande bank för att kunna göra en överföring? Det har jag aldrig varit med om.
IBAN går dock att kolla här om man behöver veta vilken bank det är: https://www.iban.com/iban-checker
Super! Ska kolla.
Det är typ internetbanken DB där man ska fylla i mottagande bank och en hel del andra saker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Även jag fick en påminnelsefaktura (utan att först ha fått faktura) för CCS uppgradering, så långt allt bra - dvs det nya normala, men i påminnelsen står ett 24 siffror långt kontonummer som ser ute som ett IBAN nummer till Sverige... Dock står ingen mottagande bank angiven så det är svårt att skicka in några pengar. Hur har ni andra gjort ?
IBAN innehåller ju all information egentligen, men ibland krävs det väl ändå mer uppgifter.

Provat att maila? "If you wish to contact us in regards to this message please reply to this e-mail."
Gjorde det- kanske måste vänta några sekunder till på svar....
Bjuder på fullständiga uppgifter ;) (Hittade på min ursprungsfaktura):

NEW BANK INFORMATION
Account holder: Tesla Motors Sweden AB
IBAN: SE3290400000090401117504
BIC: CITISESX
Bank-Giro: 5174-2948

CITISESX är:
Bank / Institution CITIBANK INTERNATIONAL PLC
Address NORRLANDSGATAN 15
City STOCKHOLM
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Legato »

Jag hade mycket riktigt missat att betala dessa 3164:- i mars för övrigt. Så i mitt fall var detta helt korrekt. Dock märkligt att de upptäckt det först 8 månader senare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konstiga fakturor?

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Även jag fick en påminnelsefaktura (utan att först ha fått faktura) för CCS uppgradering, så långt allt bra - dvs det nya normala, men i påminnelsen står ett 24 siffror långt kontonummer som ser ute som ett IBAN nummer till Sverige... Dock står ingen mottagande bank angiven så det är svårt att skicka in några pengar. Hur har ni andra gjort ?
IBAN innehåller ju all information egentligen, men ibland krävs det väl ändå mer uppgifter.

Provat att maila? "If you wish to contact us in regards to this message please reply to this e-mail."
Gjorde det- kanske måste vänta några sekunder till på svar....
Bjuder på fullständiga uppgifter ;) (Hittade på min ursprungsfaktura):

NEW BANK INFORMATION
Account holder: Tesla Motors Sweden AB
IBAN: SE3290400000090401117504
BIC: CITISESX
Bank-Giro: 5174-2948

CITISESX är:
Bank / Institution CITIBANK INTERNATIONAL PLC
Address NORRLANDSGATAN 15
City STOCKHOLM
Tackar- du hade ju ett bankgironummer med också så då var det enkelt att bli av med några tusenlappar. Forumet levererar som vanligt 24/7/365
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar