Det tar väll över en månad för att en bil ska lämna fabriken tills den levererars här i Europa? Under september månad fokuserade Tesla på Amerika och de kan mycket väl ha producerat många vänsterstyrda bilar för Europa under oktober men de har inte hunnit komma hit än, precis som ett vanligt kvartal. Vänsterstyrda kan också vara en del av förklaringen men det behöver knappast vara den ända.B99 skrev:Många som rapporterar att marknaden är mättad. Sanningen är väl snarare att Tesla har producerat vänsterstyrda M3 under oktober. I UK slås rekord och kanske i Australien.
Framöver kommer det nog att bli störe konkurrens om leveranserna när beställningen öppnas upp i fler länder.
Teslaförsäljning Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Teslaförsäljning Sverige
Re: Teslaförsäljning Sverige
Våta drömmar hos avgastillverkarna...B99 skrev:Många som rapporterar att marknaden är mättad.
Det jag hör i min omgivning så är marknaden långt ifrån mättad, långt ifrån.
Re: Teslaförsäljning Sverige
Att marknaden är mättad för Teslas bilar är ju något man hört från vissa "experter" sedan 2012.LarsL skrev:Våta drömmar hos avgastillverkarna...B99 skrev:Många som rapporterar att marknaden är mättad.
Det jag hör i min omgivning så är marknaden långt ifrån mättad, långt ifrån.
I och med att Tesla idag i princip bara har en fabrik som producerar bilar för hela världen och Tesla försöker undvika stort antal bilar under transport eller olevererade vid slutet av kvartalet så blir det kraftiga svängningar i antalet sålda bilar per månad utanför USA. När det väl finns flera fabriker så kommer dessa svängningar minska så det kanske är sista året med rubriker om mättad marknad pga minskad försäljning på en marknad. Fabriken i Kina producerar ju redan bilar och fabrik i Europa är planerad. Byggandet av dessa fabriker pekar inte på en mättad marknad, tvärt om.
Med Tesla eller egentligen vilken tillverkare som helst, ska man inte stirra sig blind på en månad på en mindre del av en marknad för att uttala sig om hur det går för företaget globalt på längre sikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslaförsäljning Sverige
Det är klart att inte marknaden mättas. Antalet kunder som kan tänka sig köpa elbil ökar dagligen.
Däremot ska den annalkande lågkonjunkturen inte underskattas. Den kommer även Tesla att få känna av. Folk köper inte dyra bilar om de är rädda för att bli av med jobbet...
Däremot ska den annalkande lågkonjunkturen inte underskattas. Den kommer även Tesla att få känna av. Folk köper inte dyra bilar om de är rädda för att bli av med jobbet...
Re: Teslaförsäljning Sverige
Det drabbar såklart alla biltillverkare, men jag tror inte Tesla är någon av dem som drabbas hårdast. Vid en lågkonjunktur blir folk än mer fokuserade på att minska totalkostnaden vilket gynnar Model 3 (men S & X kan nog få det ännu tuffare).Verdi skrev:Det är klart att inte marknaden mättas. Antalet kunder som kan tänka sig köpa elbil ökar dagligen.
Däremot ska den annalkande lågkonjunkturen inte underskattas. Den kommer även Tesla att få känna av. Folk köper inte dyra bilar om de är rädda för att bli av med jobbet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslaförsäljning Sverige
Jag tror inte marknaden för model3 är mättad.
Men efterfrågan på elbilar och efterfrågan på tesla model3 är ju inte nödvändigtvis samma sak.
Teslas marknadsandel bland elbilar kommer ju rimligen sjunka.
Möjligen kan ModelY bromsa försäljningen något när kunder väljer att vänta.
Men efterfrågan på elbilar och efterfrågan på tesla model3 är ju inte nödvändigtvis samma sak.
Teslas marknadsandel bland elbilar kommer ju rimligen sjunka.
Möjligen kan ModelY bromsa försäljningen något när kunder väljer att vänta.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Teslaförsäljning Sverige
Marknadsandelar är för mig ett svåranvänt begrepp bland elbilar när hela sektorn växer så fort som den gör. Det är antal sålda bilar som säger mest här tror jag.
Intressant vore att veta hur Teslas backlog ser ut. Känns som om det byggs upp en sådan för MS där leveranstiden tycks ha ökat. Att Elon går ut med plaid info redan nu måste vara i avsikt att dämpa efterfrågan, öka förväntningarna och sedan öppna kranarna till sommaren för en helt ny S/X. Tror många kommer att vilja byta om bilen innehåller mer godis än en extra motor.
Alla nya Tesla produkter som kommer snart kommer troligen att sälja bra också, så även om marknaden för M3 mattas av kommer Tesla att sälja många fordon.
Intressant vore att veta hur Teslas backlog ser ut. Känns som om det byggs upp en sådan för MS där leveranstiden tycks ha ökat. Att Elon går ut med plaid info redan nu måste vara i avsikt att dämpa efterfrågan, öka förväntningarna och sedan öppna kranarna till sommaren för en helt ny S/X. Tror många kommer att vilja byta om bilen innehåller mer godis än en extra motor.
Alla nya Tesla produkter som kommer snart kommer troligen att sälja bra också, så även om marknaden för M3 mattas av kommer Tesla att sälja många fordon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Teslaförsäljning Sverige
Tesla hade 230 nyregistrerade bilar i november (104st S, 75st 3 och 51st X). Jfr med nov -18 var det 97 bilar.
Är det inte lite förvånande att man säljer mer S än 3, finns det något annat land med denna fördelning?
Rullande 12-mån andel av nyreg. (dec18 tom nov19) hamnade på 1,61% för Tesla.
Är det inte lite förvånande att man säljer mer S än 3, finns det något annat land med denna fördelning?
Rullande 12-mån andel av nyreg. (dec18 tom nov19) hamnade på 1,61% för Tesla.
Re: Teslaförsäljning Sverige
En månad säger ingenting hos Tesla, låt oss se siffrorna för December innan vi börjar spekulera i det. Tesla gör försäljningen kvartalsvis och inte månadsvis så en enskild månad säger inte mycket.Magre skrev:Tesla hade 230 nyregistrerade bilar i november (104st S, 75st 3 och 51st X). Jfr med nov -18 var det 97 bilar.
Är det inte lite förvånande att man säljer mer S än 3, finns det något annat land med denna fördelning?
Rullande 12-mån andel av nyreg. (dec18 tom nov19) hamnade på 1,61% för Tesla.
Re: Teslaförsäljning Sverige
Magre skrev:Tesla hade 230 nyregistrerade bilar i november (104st S, 75st 3 och 51st X). Jfr med nov -18 var det 97 bilar.
Är det inte lite förvånande att man säljer mer S än 3, finns det något annat land med denna fördelning?
Rullande 12-mån andel av nyreg. (dec18 tom nov19) hamnade på 1,61% för Tesla.
All prio på Nederländerna nu, så skattesubventionen går ut till årskiftet.
De levererade 394 bilar igår. Varav 384 Model 3.
Model Y LR
Model S 100D -18
- xanderhook
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 25 nov 2019 12:19
- Ort: Bromma
Re: Teslaförsäljning Sverige
Tesla tillverkar främst Model 3 för marknader utanför nordamerika under första hälften av varje kvartal och sedan för nordamerika under andra hälften. Det tar ca 1 månad från fabrik till leverans i Europa. Tesla har inget lager av Model 3. De "lagerbilar" som syns på sajten ibland är bilar tillverkade i en konfiguration som man väntar sig att någon kommer att ha köpt redan innan båten lagt till i Holland. Redan i slutet av oktober flaggade Tesla i Sverige för att det ev kunde dröja ända till februari-mars med leverans av t ex M3 SR+.Magre skrev:Tesla hade 230 nyregistrerade bilar i november (104st S, 75st 3 och 51st X). Jfr med nov -18 var det 97 bilar.
Är det inte lite förvånande att man säljer mer S än 3, finns det något annat land med denna fördelning?
Rullande 12-mån andel av nyreg. (dec18 tom nov19) hamnade på 1,61% för Tesla.
De allra flesta M3 i Europa levereras i varje kvartals sista månad. Visst spill över till första månaden i efterföljande kvartal då de inte hinner leverera ut alla bilar, eller en mindre del köpare t ex inte fullföljer sin beställning. Andra månaden i ett kvartal är typiskt den sämsta månaden i kvartalet.
I oktober 2019 erbjöd Tesla 0,29% ränta på billån på MS LR via DNB. I november 0,49% ränta. En anledning skulle kunna vara att de ville locka M3-köpare som inte ville vänta 3 månader på bil.
Efterfrågan är större än tillgången - varenda bil som tillverkas säljs inom nån månad.
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Re: Teslaförsäljning Sverige
Tesla hade 1038 nyregistrerade bilar i december (288st S, 604st 3 och 146st X). Jfr med dec -18 var det 181 bilar.
Rullande 12-mån andel av nyreg. (jan19 tom dec19) hamnade på 1,74% för Tesla. (fg. månad 1,61%)
Trenden fortsatt något upp i Sverige då. Norge hade totalt 1398 bilar i december, där är marknadsandelen mätt över rullande 12-mån för första gången ner något (men höga 13,2%).
Hyundai Kona var i topp i december efter Tesla.
Rullande 12-mån andel av nyreg. (jan19 tom dec19) hamnade på 1,74% för Tesla. (fg. månad 1,61%)
Trenden fortsatt något upp i Sverige då. Norge hade totalt 1398 bilar i december, där är marknadsandelen mätt över rullande 12-mån för första gången ner något (men höga 13,2%).
Hyundai Kona var i topp i december efter Tesla.
Re: Teslaförsäljning Sverige
Har redan diskuterats i denna trådenMagre skrev:Tesla hade 1038 nyregistrerade bilar i december (288st S, 604st 3 och 146st X). Jfr med dec -18 var det 181 bilar.
Rullande 12-mån andel av nyreg. (jan19 tom dec19) hamnade på 1,74% för Tesla. (fg. månad 1,61%)
Trenden fortsatt något upp i Sverige då. Norge hade totalt 1398 bilar i december, där är marknadsandelen mätt över rullande 12-mån för första gången ner något (men höga 13,2%).
Hyundai Kona var i topp i december efter Tesla.
viewtopic.php?f=10&t=173&start=580