Teslaförsäljning Sverige

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

Noterar att det var 83st nyregistrerade Tesla bilar i Sverige i okt -19 (47st 3, 21st X och 15st S, källa bilsweden.se).
Jfr med okt -18 så var det 54st.
Rullande 12mån total får jag ihop till 5209 bilar vilket är i topp, dock har registreringar för andra märken ökat något mer vilket gör att det blir första månaden som Tesla andelen av nyreg. faktiskt minskar (rullande 12 mån är andelen nyreg. Tesla 1.60%).

Är det trendbrott? Bulklev. för modell 3 är över nu, ökad konkurrens, glapp till modell Y?
Verdi

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Verdi »

Förstår inte. Hur kan Teslas andel minska när Model 3 kom först i mars?

För övrigt säljer Tesla egentligen bara bilar sista månaden varje kvartal.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Magre skrev:
Noterar att det var 83st nyregistrerade Tesla bilar i Sverige i okt -19 (47st 3, 21st X och 15st S, källa bilsweden.se).
Jfr med okt -18 så var det 54st.
Rullande 12mån total får jag ihop till 5209 bilar vilket är i topp, dock har registreringar för andra märken ökat något mer vilket gör att det blir första månaden som Tesla andelen av nyreg. faktiskt minskar (rullande 12 mån är andelen nyreg. Tesla 1.60%).

Är det trendbrott? Bulklev. för modell 3 är över nu, ökad konkurrens, glapp till modell Y?
Tyvärr är Teslas leveranser extremt ojämnt, det finns kvartal där ca 50% av bilarna levererats de 2-3 sista veckorna av kvartalet.

83 i oktober, 1002 i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

Japp, stämmer, därför satte jag ihop siffror på rullande 12 månader.
Håller man samma 'bulkmånader' 2020 tror ni, dvs mars & september?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av vigge50 »

Under hela 2018 så levererade Tesla totalt 883 Model S och 345 Model X, kollar du på rullande 12 månader men hur kan en försäljning under de första 10 månaderna på 4931 vara en långsammare ökning än genomsnittet? Jag får det till att Teslas försäljning har flerdubblats vilket den totala bilförsäljningen inte är i närheten av.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av vigge50 »

Vad jag får ut av Bilswedens statistik så hade Tesla under hela 2018 en andel i Sverige på 0,34%, under de första tio månaderna i år så har de en andel på 1,78%. Förlåt, men jag förstår verkligen inte hur du får fram dina slutsatser, kan du förklara närmre?
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

Kolla rullande 12mån på bilsweden.se dvs nov-18 till okt-19 och jfr Tesla vs. total.
Backa en månad okt-18 till sept-19 och jfr osv.

Tesla hade behövt registrera ca 160 bilar i oktober för att behålla samma marknadsandel som månaden innan.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av pubbe »

Tesla hade behövt registrera ca 160 bilar i oktober för att behålla samma marknadsandel som månaden innan.
Detta är ju bare en konsekvens av att dom levererar i bulk en månad i kvartalet.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Fredrik j »

pubbe skrev:
Tesla hade behövt registrera ca 160 bilar i oktober för att behålla samma marknadsandel som månaden innan.
Detta är ju bare en konsekvens av att dom levererar i bulk en månad i kvartalet.
Arbetssättet bygger ju upp förväntningar inför kvartalslut, inte minst i aktiekursen, och en dålig månad kan enkelt viftas bort.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av vigge50 »

Magre skrev:
Kolla rullande 12mån på bilsweden.se dvs nov-18 till okt-19 och jfr Tesla vs. total.
Backa en månad okt-18 till sept-19 och jfr osv.

Tesla hade behövt registrera ca 160 bilar i oktober för att behålla samma marknadsandel som månaden innan.
Om du menar att Tesla hade lägre andel av försäljningen okt-18 till sep-19 jämfört med nov-18 till sep-18 så finns det en väldigt bra förklaring. Sverige började med högre bilskatter förra året i oktober vilket ledde till att många passade på att köpa sin bil innan dess. Detta betydde att elbilarna och därmed även Tesla fick en hög andel av försäljningen under oktober 2018. Nu var inte oktober 2019 inte alls påverkad på samma sätt så då sticker inte Teslas andel ut högre än tidigare månader, snarare lägre då det levererade många i september. Så ja, detta skulle jag snarare säga beror på skatter i Sverige än Tesla. Ser absolut inget nyhetsvärde i detta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av LarsL »

Troll?
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

Noterar bara trenden, att marknadsandelen verkar stabiliseras.
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

LarsL skrev:
Troll?
Vad menar du?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av LarsL »

Första inlägget Tesla kritik, brukar vara Troll.

Men jag har sett att nyheten tydligen finns på de vanliga elbils kritiska ställena så jag antar att du helt enkelt vill dela med dig av den nyheten. Tänk på att länka så att man kan se källan. Nyheten har förresten redan dementerats av de skäl Somme angivna här i tråden ovan. Tesla försöker ju tillverka och leverera bilar i samma kvartal och då blir leveranserna ryckiga. Nu kommer, kanske, också en nergång mot slutet av året då det kommer nya regler vid årskiftet som gynnar leveranser efter 1/1. Detta kanske även Tesla hakar på då de kommer få mycket pengar från FCA för sina elbilar under nästa år.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Det går väl inte? Aktiemarknaden har väl redan intecknat ett nytt rekord i Q4 med vinst i paritet med Q3?
Har Tesla varnat för lägre leveranser under Q4?
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Magre »

LarsL skrev:
Första inlägget Tesla kritik, brukar vara Troll.

Men jag har sett att nyheten tydligen finns på de vanliga elbils kritiska ställena så jag antar att du helt enkelt vill dela med dig av den nyheten. Tänk på att länka så att man kan se källan. Nyheten har förresten redan dementerats av de skäl Somme angivna här i tråden ovan. Tesla försöker ju tillverka och leverera bilar i samma kvartal och då blir leveranserna ryckiga. Nu kommer, kanske, också en nergång mot slutet av året då det kommer nya regler vid årskiftet som gynnar leveranser efter 1/1. Detta kanske även Tesla hakar på då de kommer få mycket pengar från FCA för sina elbilar under nästa år.
Du verkar inte ens ha läst det jag skrev, jag har bara refererat till nybilsregistreringen på bilsweden.se, alla siffror finns ju där. Vilken nyhet du refererar till är för mig okänt.
"Först inlägget Tesla kritik"? Jag noterade bara att den rullande 12 mån. marknadsandelen minskade något för Tesla med de senaste siffrorna, mer ett konstaterande än "kritik".
Negativt för Tesla möjligtvis, men just oktober kanske hade sin förklaring enligt någon tidigare i tråden.

Jag äger ingen Tesla själv, men är knappast någon elbilskritiker. Jag är intresserad av en mindre och billigare elbil och där faller Tesla med automatik bort.
Företaget Tesla fascinerar dock, svårt att hitta ett företag som verkar väcka så mycket känslor.
Att du ropar "Troll" direkt så fort någon antyder eller som du tror är kritiskt är ju lite av fenomenet som intresserar... Får man inte vara kritisk?

Tesla guidade väl i början av året till 360.000 - 400.000 bilar. Nu säger man minst 360.000 vilket innebär att man måste leverera minst 107.000 bilar Q4 -19 för att uppnå det.
Verdi

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Första inlägget Tesla kritik, brukar vara Troll.

Men jag har sett att nyheten tydligen finns på de vanliga elbils kritiska ställena så jag antar att du helt enkelt vill dela med dig av den nyheten. Tänk på att länka så att man kan se källan. Nyheten har förresten redan dementerats av de skäl Somme angivna här i tråden ovan. Tesla försöker ju tillverka och leverera bilar i samma kvartal och då blir leveranserna ryckiga. Nu kommer, kanske, också en nergång mot slutet av året då det kommer nya regler vid årskiftet som gynnar leveranser efter 1/1. Detta kanske även Tesla hakar på då de kommer få mycket pengar från FCA för sina elbilar under nästa år.

Var det verkligen kritik? Jag uppfattade det inte så.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av fth »

Magre skrev:
Att du ropar "Troll" direkt så fort någon antyder eller som du tror är kritiskt är ju lite av fenomenet som intresserar... Får man inte vara kritisk?
Jag tror att det är fenomenet med ett första Tesla-kritiskt inlägg från en alldeles färsk medlem som folk reagerar på.

Det brukar nästan alltid vara just troll som ofta försvinner från forumet så fort tråden dom startat dör ut.

Det behöver förstås inte vara så i det här fallet, men mönstret är alltså bekant ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Var det verkligen kritik? Jag uppfattade det inte så.
Nej, kanske inte direkt, och hade inlägget kommit från någon som varit medlem mer än fem minuter så hade kanske ingen reagerat.

Jag tror att det är just kombinationen av purfärsk medlem och FUD-liknande inlägg som många, inklusive jag, reagerar på.

Det brukar som sagt visa sig ganska snabbt, trollen försvinner lika fort som dom dyker upp, seriösa medlemmar brukar hänga kvar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av B99 »

Många som rapporterar att marknaden är mättad. Sanningen är väl snarare att Tesla har producerat högerstyrda M3 under oktober. I UK slås rekord och kanske i Australien.

Framöver kommer det nog att bli störe konkurrens om leveranserna när beställningen öppnas upp i fler länder.
Senast redigerad av B99, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av vigge50 »

B99 skrev:
Många som rapporterar att marknaden är mättad. Sanningen är väl snarare att Tesla har producerat vänsterstyrda M3 under oktober. I UK slås rekord och kanske i Australien.

Framöver kommer det nog att bli störe konkurrens om leveranserna när beställningen öppnas upp i fler länder.
Det tar väll över en månad för att en bil ska lämna fabriken tills den levererars här i Europa? Under september månad fokuserade Tesla på Amerika och de kan mycket väl ha producerat många vänsterstyrda bilar för Europa under oktober men de har inte hunnit komma hit än, precis som ett vanligt kvartal. Vänsterstyrda kan också vara en del av förklaringen men det behöver knappast vara den ända.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av LarsL »

B99 skrev:
Många som rapporterar att marknaden är mättad.
Våta drömmar hos avgastillverkarna... :D

Det jag hör i min omgivning så är marknaden långt ifrån mättad, långt ifrån.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av B99 »

Jag menade ju naturligtvis högerstyrda, för vänstertrafik :P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
B99 skrev:
Många som rapporterar att marknaden är mättad.
Våta drömmar hos avgastillverkarna... :D

Det jag hör i min omgivning så är marknaden långt ifrån mättad, långt ifrån.
Att marknaden är mättad för Teslas bilar är ju något man hört från vissa "experter" sedan 2012.

I och med att Tesla idag i princip bara har en fabrik som producerar bilar för hela världen och Tesla försöker undvika stort antal bilar under transport eller olevererade vid slutet av kvartalet så blir det kraftiga svängningar i antalet sålda bilar per månad utanför USA. När det väl finns flera fabriker så kommer dessa svängningar minska så det kanske är sista året med rubriker om mättad marknad pga minskad försäljning på en marknad. Fabriken i Kina producerar ju redan bilar och fabrik i Europa är planerad. Byggandet av dessa fabriker pekar inte på en mättad marknad, tvärt om.

Med Tesla eller egentligen vilken tillverkare som helst, ska man inte stirra sig blind på en månad på en mindre del av en marknad för att uttala sig om hur det går för företaget globalt på längre sikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Teslaförsäljning Sverige

Inlägg av Verdi »

Det är klart att inte marknaden mättas. Antalet kunder som kan tänka sig köpa elbil ökar dagligen.

Däremot ska den annalkande lågkonjunkturen inte underskattas. Den kommer även Tesla att få känna av. Folk köper inte dyra bilar om de är rädda för att bli av med jobbet...
Skriv svar