Kommer allas uppkopplingar kosta?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av bonath »

Mickep skrev:
Det är ingen som tvingar en att betala.
Det kostar dock ca 100/mån så det är inga stora summor. Det man missar är realtidstrafik. (vilket jag tycker de borde inkludera i ap, och definitivt fsd fast då borde det göra krav att den (bilen) har en uppkoppling för att fungera) Men egentligen borde inget var gratis, antingen så skaffar man sitt eget simkort eller betalar tesla de 100 kr de begär. (Så tycker jag det borde vara). Då har man full kontroll över vad man vill betala för. Wifi fungerar oavsett.
(Jag vet inte hur stor mängd man har, men är det obegränsad finner jag det svårt att hitta en bättre deal, då netflix och spotify lätt tar stora mängder data)
Översikt.
Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
tobwet skrev:
Så det har redan sedan 2014 (premiär i Sverige?) varit tydligt att funktionerna är på lån så att säga? Jag har aldrig hört något om det, men jag har å andra sidan köpt begagnat och således tagit till mig rätt lite av nybilsinformationen. Jag fick reda på det idag.

Så man kan istället säga att Tesla har bjudit oss på upp till fyra år extra, eftersom bara 1 år ingick enligt inlägget ovan?

Det känns ändå lite osmidigt tycker jag. Säg att jag redan har fri trafik i telefonen, då vill man ju inte köpa det en gång till. Att strömma Spotify från mobilen är ju ok, men man förlorar ju bilens trevliga gränssnitt. Iofs, om telefonen agerar wifi hotspot så kanske allt blir rätt.
De första bilarna hade uppkoppling längre än 1 år. Tror det var 3 eller 4 år.
Så hette det från början, ja. Sedan sa de vid något tillfälle att de inte tänker ta betalt för dessa äldre bilar.

Finns det någon info att de backar på det? Det står inte explicit i den länkade artikeln.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av bonath »

bylund skrev:
LarsL skrev:
tobwet skrev:
Så det har redan sedan 2014 (premiär i Sverige?) varit tydligt att funktionerna är på lån så att säga? Jag har aldrig hört något om det, men jag har å andra sidan köpt begagnat och således tagit till mig rätt lite av nybilsinformationen. Jag fick reda på det idag.

Så man kan istället säga att Tesla har bjudit oss på upp till fyra år extra, eftersom bara 1 år ingick enligt inlägget ovan?

Det känns ändå lite osmidigt tycker jag. Säg att jag redan har fri trafik i telefonen, då vill man ju inte köpa det en gång till. Att strömma Spotify från mobilen är ju ok, men man förlorar ju bilens trevliga gränssnitt. Iofs, om telefonen agerar wifi hotspot så kanske allt blir rätt.
De första bilarna hade uppkoppling längre än 1 år. Tror det var 3 eller 4 år.
Så hette det från början, ja. Sedan sa de vid något tillfälle att de inte tänker ta betalt för dessa äldre bilar.

Finns det någon info att de backar på det? Det står inte explicit i den länkade artikeln.
Detta? Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av bylund »

bonath skrev:
bylund skrev:
Så hette det från början, ja. Sedan sa de vid något tillfälle att de inte tänker ta betalt för dessa äldre bilar.

Finns det någon info att de backar på det? Det står inte explicit i den länkade artikeln.
Detta? Bild
Jag tolkar det som att de inte backar på det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av Fredrik j »

Ska vi gissa att datamängderna över 4g-nätet sköt i höjden när folk börjar titta på youtube och netflix i bilen. Video suger ju data. Spotify är ju betydligt lättare. 3 tar inte ens betalt för data för spotify.
Fri surf för streamad film i alla bilar blir ju väldigt kostsamt även om man kan jämna ut det genom att sälja tillgång till sina kunder. Vilken film som hamnar längst upp när man söker på youtube t.ex. Rimligtvis något som youtube skulle värdera.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av Jonathanerik_77 »

LarsL skrev:

Vad är det som är konstigt med att betala för funktioner? Är det för att det varit gratis hittills?
Om det funkar via WiFi så kan du ju koppla upp telefonen emot bilen. Om nu 100kr/månad känns fördyrat eller att man använder det för lite.
Tyvärr så stänger bilen av WiFi så fort bilen sätts i drive så det går inte att använda mobilen som hotspot (under körning).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av Teslaspolen »

Jonathanerik_77 skrev:
LarsL skrev:

Vad är det som är konstigt med att betala för funktioner? Är det för att det varit gratis hittills?
Om det funkar via WiFi så kan du ju koppla upp telefonen emot bilen. Om nu 100kr/månad känns fördyrat eller att man använder det för lite.
Tyvärr så stänger bilen av WiFi så fort bilen sätts i drive så det går inte att använda mobilen som hotspot (under körning).
Jo, det går. Man måste bara manuellt aktivera WiFi igen efter varje gång man går från P till D eller R. Trassligt och förhoppningsvis ändrar dom på det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer allas uppkopplingar kosta?

Inlägg av LarsL »

... på något sätt känns 100kr/månaden helt okej i jämförelse.
Skriv svar