Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har varit stenhård med Tesla och lämnat eller vägrat hämta ut bilen när dom missat eller ej åtgärdat fel. Sista felen fick jag gå till ARN för att få ätgärdade.
Både konsumentköplagen och Teslas egna garantivillkor säger tydligt att fel ska åtgärdas skyndsamt, så det är bara att börja ställa krav istället för att acceptera deras usla ursäkter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Patrick2020
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2019 23:42

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Patrick2020 »

;) Ok, då blir det lite mer komplicerat. Då måste sakframställan o bevis förningen komma från drabbad part. Tillsammans med ett skadeståndskrav. Många gånger så sker det dock en sk.förlikning och det blir inte två vinnare utan två förlorare. Men oftast med fördel till den käranden sakframställan OM det i enlighet med Svensk lagstiftning Avtalsrätt går att klargöra Avtalets innebörd för båda parter.
Patrick
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Tars »

Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av GiGurra »

EnTraktor skrev:
Jag har varit stenhård med Tesla och lämnat eller vägrat hämta ut bilen när dom missat eller ej åtgärdat fel. Sista felen fick jag gå till ARN för att få ätgärdade.
Både konsumentköplagen och Teslas egna garantivillkor säger tydligt att fel ska åtgärdas skyndsamt, så det är bara att börja ställa krav istället för att acceptera deras usla ursäkter.
Önskar att jag hade din förmåga :). Mig har dom mestadels bara viftat bort när jag försökt sätta hårt emot. Jag är sjukt dålig på att få igenom liknande mot säljande part rent generellt. Jag kan väl inte stå inne i deras lokal och skrika åt dem direkt? Då lär jag väl bli portad for life och aldrig får ngt åtgärdat :?

Som tidigare personer också sagt så vore det förmodligen enklare om jag varit privatkonsument. Iom att det är företagsleasing så har man inte mkt att falla tillbaka på än möjligtvis köplagen (obs EJ konsumentköplagen), förutsatt att Tesla inte redan avtalat bort en hel del (vilket dom förmodligen har).
Tars skrev:
Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader. Bild
Well, om du är i närheten av Stockholm så säg till :P. Hyr gärna in dig som rådgivare och första Tesla-wizard. Om du mot förmodan inte lyckas lösa problemen så kanske du iaf kan ge mig någon förklaring att lämna över till Tesla-folket :).

Fasen @Tars: Har du 2 st kia e-niro? Hade det inte varit uppemot 1 års väntetid hade jag gärna växlat model S:n mot en sådan bara för att veta att det fanns ett vettigt företag med service-möjligheter bakom..
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Jojo »

Tars skrev:
Känns som jag kanske ska lägga mitt andra företag åt sidan och köra ranger service några månader. Bild
Inte det dummaste Du kan göra. Just nu är en sådan verksamhet helt utan konkurrens. Kanske även jag ska sadla om??? :D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Jojo »

GiGurra skrev:
Önskar att jag hade din förmåga :). Mig har dom mestadels bara viftat bort när jag försökt sätta hårt emot. Jag är sjukt dålig på att få igenom liknande mot säljande part rent generellt. Jag kan väl inte stå inne i deras lokal och skrika åt dem direkt? Då lär jag väl bli portad for life och aldrig får ngt åtgärdat :?

Som tidigare personer också sagt så vore det förmodligen enklare om jag varit privatkonsument. Iom att det är företagsleasing så har man inte mkt att falla tillbaka på än möjligtvis köplagen (obs EJ konsumentköplagen), förutsatt att Tesla inte redan avtalat bort en hel del (vilket dom förmodligen har).
Sedan ska det ju inte vara så att man skulle behöva strida för sina rättigheter, speciellt om man har betalt ca SEK1M för en produkt med brister :cry:
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av TeslaM3 »

bylund skrev:
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av HX100 »

Är det lika illa i exempelvis Norge?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Bjelke »

TeslaM3 skrev:
bylund skrev:
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av TeslaM3 »

Bjelke skrev:
TeslaM3 skrev:
bylund skrev:
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Kan jag tänka mig men har inte ARN ett par månaders handläggningstid också?
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av GiGurra »

Körde till Werksta och dom tittade på det direkt. Monterat om lister (som inte satt helt rätt och samlat på sig en del vatten) och blåst rent dräneringskanaler. Hjälper inte det så tar dom in bilen på nytt. Lite skillnad i Service-nivå ;). Tid mellan felrapport och bil tillbaka: 2h..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av Bjelke »

Det var som fan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av GiGurra »

Bjelke skrev:
Det var som fan! :)

Ropade hej för tidigt. Samma issue fortfarande. Åkte till Tesla igen direkt efter och fick till slut dem att hjälpa mig. Gäller visst att hamna hos rätt handläggare - nu tog dom in bilen direkt och ställde diagnos på en gång :S. Har fått en lånebil att köra över jul.

Hål i taket typ (glaslisten framför takluckan som inte sitter tätt)
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av La Liberte »

Service nivå hos Tesla Malmö är fantastisk!! Tack.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av EnTraktor »

TeslaM3 skrev:
Bjelke skrev:
TeslaM3 skrev:
bylund skrev:
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Kan jag tänka mig men har inte ARN ett par månaders handläggningstid också?
Vet inte riktigt hur länge man väntar på ett beslut, men ARN begärde in svar från Tesla redan efter en vecka i mitt fall. Tesla's svar var att ringa och ge mig tid samma dag och svara ARN att vi har nått förlikning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Hur får man sin bil åtgärdad nuförtiden?

Inlägg av GiGurra »

EnTraktor skrev:
TeslaM3 skrev:
Bjelke skrev:
TeslaM3 skrev:
bylund skrev:
Fast de flesta Teslor i Svergie är inte köpta av konsument.
Detta åsidosätter väl ändå inte säljande bolags åtaganden vad gäller garanti etc?
Egentligen inte, men det är ju sjukt mycket lättare att få hjälp som privatkonsument (ARN osv) än som företagare, och
i Teslas fall kan jag av egen erfarenhet säga att det märks...
Kan jag tänka mig men har inte ARN ett par månaders handläggningstid också?

Vet inte riktigt hur länge man väntar på ett beslut, men ARN begärde in svar från Tesla redan efter en vecka i mitt fall. Tesla's svar var att ringa och ge mig tid samma dag och svara ARN att vi har nått förlikning.

Det som jag gissar gjorde att jag fick hjälp nu var dels att jag fick tala med en mer service-orienterad person på Tesla och dels i förväg låta Werksta ställa diagnos plus att Werkstas tesla-chef kom med förslag på starka argument jag kunde framföra till Tesla.
Skriv svar