Tesla vet allt om dig?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Magre »

https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal

Från bilen:

Prestanda, användning, drift och skick på din Tesla, inklusive fordonsidentifikationsnummer, hastighetsinformation, odometeravläsningar, batterianvändningsinformation, batteriladdningshistorik, elektriska systemfunktioner, mjukvaruversionsinformation, infotainment-systeminformation, säkerhetsrelaterad information och kamerabilder (inklusive information rörande fordonets SRS-system, inbromsningar och acceleration, säkerhet, e-broms och olyckor), korta videoklipp av olyckor, information gällande användning och drift av Autopilot, Summon och andra funktioner.

Åtkomst till personliga inställningar i bilen (såsom kontakter, webbläsarhistorik, navigationshistorik och radiolyssningshistorik).

Information om olyckor som din Tesla är inblandad i (t.ex. utlösning av krockkudde och annan närtida sensordata), information om fjärrtjänster (t.ex. fjärrlåsning/upplåsning, start/stopp av laddning och signalhornskommandon), en informationsrapport för att bekräfta att din bil är online tillsammans med information om aktuell mjukvaruversion

Kundens namn, fordonets identifieringsnummer, reparationshistorik, utestående återkallelser, förfallna fakturor, kundklagomål och övrig information kopplad till servicehistoriken.
Laddningsfrekvens och laddningsstationer som används av dig.

Kan använda vägsegmenterad information från ditt fordon och vi kan dela informationen med affärspartners.

Samla in korta videoklipp med hjälp av fordonets externa kameror för att lära in hur man känner igen t.ex. filmarkeringar, vägskyltar och trafikljusplaceringar.


Sista går att stänga av. Någon som aktivt kontaktat Tesla för att stänga av resten?
Allt är väl inte unikt för Tesla, men finns det något dom inte får reda på?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av P_EL »

Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Model S90D -16
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Magre »

P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
kontakter, webbläsarhistorik, radiolyssningshistorik ... är väl lite mer än bara bilen.

Man kan tycka att Tesla skulle ge något tillbaka om man föder dem med all denna data. Lite gratis laddning kanske?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av vibrationsfri »

Oh shit då vet de också hur mycket jag använt pruttfunktionen .
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Magre »

vibrationsfri skrev:
Oh shit då vet de också hur mycket jag använt pruttfunktionen .
Har du märkt av någon riktad reklam på senare tid :D
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av vibrationsfri »

Magre skrev:
vibrationsfri skrev:
Oh shit då vet de också hur mycket jag använt pruttfunktionen .
Har du märkt av någon riktad reklam på senare tid :D
Haha inte någon riktad reklam. Men jag och en polare skojade lite om att de kanske börjar ta betalt. att jag bara köpte bilen för den funktionen. Att den blir den första jag behöver serva osv .
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av TiborBlomhall »

Magre skrev:
Man kan tycka att Tesla skulle ge något tillbaka om man föder dem med all denna data. Lite gratis laddning kanske?
Tesla ger tillbaka massor, i form av nya bättre programvaror och funktioner som utvecklades med hjälp av all data de samlar in.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av dstr »

Magre skrev:
Allt är väl inte unikt för Tesla, men finns det något dom inte får reda på?
Då skulle du varit med för snart fem år sedan, när Tesla lade tid på sina kunder. Det var kreepy på riktigt (men på ett bra sätt).

Det hände ett par gånger att jag skrev en fråga här (tämligen anonymt) bla precis när autobromsfunktionen släppts på. Det var något i stil med "jag var i en situation idag där bilen pep, men bromsade inte. Har någon annan fått sin bil att bromsa?" och så ringde SC några timmar efter "Hej, vi såg att du hade funderingar kring autobromsen. Du har en servicetid nästa vecka, ska vi passa på att kika på det då?"

Någon hade alltså lagt tid på att leta rätt på andra inlägg från mig på forumet, säkert hittat P85D och leverans 13e mars osv..

Det är lite kontraster från upplevelsen nu, när man bokar saker i appen och så läser dom inte tilläggen man skriver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av jeppe_sthlm »

P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Precis. Gå in på Google Timeline, så ska du se på creepy ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Svenssons »

jeppe_sthlm skrev:
P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Precis. Gå in på Google Timeline, så ska du se på creepy ;-)
Man kan också ta en titt på MyActivity...


Https://myactivity.google.com/myactivity

Kompletterar Timeline väl.

https://www.google.com/maps/timeline
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Jerka »

jeppe_sthlm skrev:
P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Precis. Gå in på Google Timeline, så ska du se på creepy ;-)
Jag ser inget creepy där. Ingen aktivitet sparad står det. Google tillåter nämligen att man stänger av sånt, vilket jag har gjort. För jag tycker nämligen det är creepy att lägga så mycket info om mig i händerna på någon alls, allra helst ett privat företag vars affärsidé är att sälja sagda uppgifter.

Frågan är om man har samma möjlighet att stänga av Teslas spårningsfunktioner, hur det i så fall går till och vilka funktioner man i så fall går miste om. Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra svaret. Är lite tveksam att köpa en Tesla pga detta.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av FredrikR »

Svenssons skrev:
jeppe_sthlm skrev:
P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Precis. Gå in på Google Timeline, så ska du se på creepy ;-)
Man kan också ta en titt på MyActivity...


Https://myactivity.google.com/myactivity

Kompletterar Timeline väl.

https://www.google.com/maps/timeline

Vist att info lagrades, men kände inte till dessa sidor! Intressanta och samtidigt lite mycket storebror ser dig. :shock:
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av ChristerSjo »

FredrikR skrev:
Vist att info lagrades, men kände inte till dessa sidor! Intressanta och samtidigt lite mycket storebror ser dig. :shock:
Digitala världen, det mesta är spårbart.

Släng moiblen, surfplattor, datorer, uppkopplade bilar, uppkopplade köksutrustning, etc etc.

Då får du möjligvis vara utan "storebror".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jerka skrev:
jeppe_sthlm skrev:
P_EL skrev:
Nja, Tesla vet allt om din bil och var den befinner sig från tid till annan. Det är väl snarare Google som vet allt om dig ;)
Precis. Gå in på Google Timeline, så ska du se på creepy ;-)
Jag ser inget creepy där. Ingen aktivitet sparad står det. Google tillåter nämligen att man stänger av sånt, vilket jag har gjort. För jag tycker nämligen det är creepy att lägga så mycket info om mig i händerna på någon alls, allra helst ett privat företag vars affärsidé är att sälja sagda uppgifter.
Jag stängde också av det för ett par år sedan, men höll på att ramla av stolen när jag kunde se exakt hur jag hade rört mig under en dag för 4 år sedan.

Nästa fråga är ju vad som händer när man stänger av? Det visas inte, men...vem har sagt att de inte sparat datan ändå? Jag har inte läst alla disclaimers, så jag vet inte.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla vet allt om dig?

Inlägg av Jerka »

Jag utgår ifrån att de faktiskt raderar datan som inte ska sparas.

Nu har jag satt Google till att radera data äldre än tre månader. På så vis är jag någorlunda skyddad även om spårningen skulle råka slås på någon gång (genom köp av ny mobil etc.).
Skriv svar