2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Volt »

Hej!

Vilket år det varit för Tesla och marknaden för elfordon men 2020 blir nog det riktigt stora genonbrottet, särskilt för Tesla! Vad tror ni?
Här lite tankar på min blogg Olja för blåbär, kika gärna även på mitt samtal med Tibor Blomhäll om några av de vanligaste elbilsmytern som vi fick igenom på Evolution Show som jag är värd för :)

http://www.peak-oil.se/2019/12/2020-tes ... t-och.html

Gott Nytt elektriskt år!

/Johan
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Swede1 »

Trevlig artikel (, korrekturläs den gärna igen och strukturera den.) Genombrott för laddhybrider tror jag på i år, nya tjänstebilar är mest laddhybrider. Tyvärr är leveranstiderna väldigt långa, tex Audi Q5 10 månader. Så först 2021 kommer de på vägarna. Varför har de så långa leveranstider? Batteribrist? :roll:

Volvo vill verkligen sälja sina laddhybrider nu märker man på annonser och säljare.

Däremot elbilar... Deras xc40 elbil har de inte ens pris på och leverans i slutet av året.

Kia eNiro 6-7 månaders leveranstid.

Tesla model 3 , omgående leverans, men 710 000 är 200 000 för mycket....
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Volt »

Hej! Tack för input! Ja det var många korrefel, var lite stressad inför nyårsmiddagen som jag skulle vara med o fixa! :P Fixat till, hoppas blev ett läslyft!

Ja finns många intressanta elbilar på g under detta nya år och årtionde! Inlägget var redan långt men ska göra ett antal program om detta på Evolution Show framöver.
Kia e-enero verkar riktigt intressant, både ur räckvidds och inte minst prissynpunkt!

Trist med Volvo är sannerligen sena på pucken, kommer från en Volvo-familj men vi har helt gett upp sedan vi börjat köra elbil!

God fortsättning!

/Johan
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av TomParkering »

Bil Sweden tror ju på en rätt rejäl uppgång. Tyvärr verkar det ju av någon anledning vara många svenska köpare som tycker det behövs laddhybrid. Konstigt när det inte verkar behövas i Norge.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... rtraffades
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Fredrik j »

En intressant sak som framgår av bil swedens rapport är att Volvo sålt nästan lika många laddhybrider (med bonus) än vad Tesla sålt bilar i sverige under 2019.
Det trodde inte jag. Trodde det var segt och långa leveranstider på laddhybriderna.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Elix747 »

Volvos laddhybrider går väl bara som tjänstebilar. Pratade med en Volvohandlare som bekräftade att han inte säljer hybrider till privatkunder pga att dom är dyra. Många vill ju ha kombi och/eller är hänvisade till Volvo eller VW. hybriderna har ju väldigt bra förmånsvärde också.
Det är långa leveranstider. Har vänner som väntar upp till ca 9 månader.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev:
Volvos laddhybrider går väl bara som tjänstebilar. Pratade med en Volvohandlare som bekräftade att han inte säljer hybrider till privatkunder pga att dom är dyra. Många vill ju ha kombi och/eller är hänvisade till Volvo eller VW. hybriderna har ju väldigt bra förmånsvärde också.
Det är långa leveranstider. Har vänner som väntar upp till ca 9 månader.
Ja precis. Bonusbilarna blir ju riktigt billiga som förmånsbil.
Hade fått för mig att många fortfarande väntar på leverans. Därför var det förvånande att man levererat så många under året. Andel ligger ju på ca 10% av volvos försäljning vilket ju är marknadsandelen för laddbara bilar totalt sätt.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: 2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Inlägg av Epicure »

Här är några av alla bilar som kommer 2020: https://www.eways.se/20-elbilar-vi-ser- ... nder-2020/
Skriv svar