Leveranser Q4
Moderator: Redaktion
Re: Leveranser Q4
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Re: Leveranser Q4
Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Den reagerar inte på det utan på att det blev 112 tusen ist för 105 tusen i december. Q1-Q3 är vatten under broarna.
Re: Leveranser Q4
I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Så förväntan var klart lägre än 112k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Leveranser Q4
Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?Legato skrev:I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Så förväntan var klart lägre än 112k.
Tesla värderas till ca 80 miljarder dollar nu, då är man väl och tampas med VW om andraplatsen i värdering av alla biltillverkare (Toyota ohotad etta).
Aktiekursen känns lite Bitcoin 2017 kan jag tycka...
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Re: Leveranser Q4
du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Leveranser Q4
Nej men Q3 leveranserna var ju också bättre än marknaden förväntade sig.Magre skrev:Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?Legato skrev:I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Så förväntan var klart lägre än 112k.
Tesla värderas till ca 80 miljarder dollar nu, då är man väl och tampas med VW om andraplatsen i värdering av alla biltillverkare (Toyota ohotad etta).
Aktiekursen känns lite Bitcoin 2017 kan jag tycka...
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Vad Tesla hoppas på och vad marknaden verkligen tror kommer hända är ju två helt olika saker. Det var nog inte särskilt många som trodde på prognosen om 400k bilar. De flesta är nog extremt nöjda med att man lyckades nå den stora tillväxt man faktiskt nådde.
Sen har det ju skett en otroligt stor förändring i att Tesla verkar börja leverera före plan med tex Shanghai och Model Y, istället för att som förut oftast vara försenade... Så sakta men säkert har nog marknaden fått avsevärt högre förtroende för Musk och bolaget Tesla.
Personligen håller jag med om att det ligger lite väl höga förväntningar i aktiekursen nu och jag har bara ett pyttelitet innehav kvar just nu. Att jämföra Tesla med "gammeltillverkare" är dock ganska meningslöst IMO. Volkswagen är kanske de som har bäst chans att klara omställningen iofs, men de har väldigt mycket investeringar kvar att ta. De har inte heller någon tillväxt att tala om i dagsläget. Sen har ju Tesla betydligt mer än bara biltillverkning som är väldigt svårt att kvantifiera värde på IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Leveranser Q4
Kollar man totalt så har Tesla nu passerat 900 000 bilar levererade enligt den statistiken jag för, det är dock precis. Med Gigafactory 3 nu igång så bör miljonen passeras i Mars.
Re: Leveranser Q4
Med GF3 så kan de vara uppe i en årsproduktion på 700000-800000 bilar i slutet av året. När sen GF4 är klar i Tyskland så är Tesla en miljontillverkare och kan inte längre räknas som en liten biltillverkare.vigge50 skrev:Kollar man totalt så har Tesla nu passerat 900 000 bilar levererade enligt den statistiken jag för, det är dock precis. Med Gigafactory 3 nu igång så bör miljonen passeras i Mars.
Re: Leveranser Q4
Får jag gissa:taliz skrev:du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Re: Leveranser Q4
Möjligt att roadster är en flipp men de lär inte vara stora volymer. Volym bilarna lär vara M3 och modell y. De jag skulle kunna tänka mig också händer under året är att modell s och x kommer I nya versioner, kanske helt omarbetade till lägre pris och då skulle dessa också kunna stå för en stor del av volymen också. S och x börjar bli riktigt gamla som modeller nu så något bör hända.Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Leveranser Q4
En MS med dragkrok och interiör v 2.0 skulle nog sälja bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Leveranser Q4
Hur brukar det gå med dina gissningar?Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Blivit mångmiljonär på börsen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Leveranser Q4
Detta var ju roligt. Så här är mina (mer optimistiska) gissningar:Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flipp
Semi: Flipp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Energy Storage: Flipp
Personligen tycker jag Y är hopplöst ful, men den kommer nog sälja bra trots allt.
Cybertrucken tror jag faktiskt mest av allt på. Inte i Europa men i USA. Hypen är gigantisk redan och den är ju helt överlägsen sett till "bang för the buck".
Semin tror jag efterfrågan kommer vara massiv på. Lägre kostnader och bra prestanda är allt som krävs i en bransch med extremt pressade marginaler. Stora frågan där är om Tesla kommer ha nog med batterier för att täcka 3/Y/Cyber och
Semi.
Roadster blir ju små volymer men kommer vara bra efterfrågan på.
FSD/Robo kommer bli väldigt, väldigt fördröjt och aldrig ge i närheten av de intäkter för bilägarna som Elon påstår.
Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.
Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Leveranser Q4
Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.Legato skrev:Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.
Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Förövrigt tycker jag Y är snygg. Oväntat va.
Mycket av det folk klagat på hos 3an är ju "bättre" där. Tex högre front ger bättre proportioner rakt framifrån. Kombilucka som gör samma sak bakifrån. Etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Leveranser Q4
Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Re: Leveranser Q4
Nja, hittills är ju nästan all försäljning av storage till kommersiella aktörer (som har noll intresse av Teslas solarlösningar). Jag tror fortsatt att Tesla kommer sälja väldigt mycket batterier till energibolag.taliz skrev:Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.Legato skrev:Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.
Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Förövrigt tycker jag Y är snygg. Oväntat va.
Mycket av det folk klagat på hos 3an är ju "bättre" där. Tex högre front ger bättre proportioner rakt framifrån. Kombilucka som gör samma sak bakifrån. Etc.
Tror det dröjer ganska länge innan det blir en vettig marknad för batterier för hembruk tyvärr, annat än på väldigt avlägsna platser off grid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Leveranser Q4
Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.Jonsson3 skrev:Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Går ju inte så bra med den utlovade autonoma resan LA->NYC. 2017 var löftet från början... Inte bara det, det skulle ske med helautomatisk laddning också via robotladdare
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Leveranser Q4
Hur man än vänder och vrider på det behöver Tesla(och alla andra) lösa computer vision. Gör dom det behövs inte LIDAR. Gör dom inte det behövs inte LIDAR heller...Legato skrev:Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.Jonsson3 skrev:Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Går ju inte så bra med den utlovade autonoma resan LA->NYC. 2017 var löftet från början... Inte bara det, det skulle ske med helautomatisk laddning också via robotladdare
Tips om relaterat podavsnitt:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Leveranser Q4
Krävs inte pålitlighet och snabb service också? Det är dyrt att ha en bil stående.Legato skrev:Semin tror jag efterfrågan kommer vara massiv på. Lägre kostnader och bra prestanda är allt som krävs i en bransch med extremt pressade marginaler. Stora frågan där är om Tesla kommer ha nog med batterier för att täcka 3/Y/Cyber och
Semi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS