Tesla ändrar debiteringen vid SuC

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Tesla ändrar debiteringen vid SuC

Inlägg av Jerker »

https://electrek.co/2020/01/13/tesla-up ... r-billing/

Tesla har gått ut med att man har justerat sättet att beräkna hur mycket energi som går åt till att ladda bilarna. Nu ska man också behöva betala för den energi som går åt till uppvärmning.

Det här låter lite konstigt i mina öron. Jag utgick ifrån att man tidigare alltid fått betala för all energi som strömmat genom kabeln in i bilen. Men när de går ut med en sån här upplysning så låter det som att man förut har räknat på vad som har hamnat i batteriet och debiterat efter det.

När man laddar på t.ex. Ionity så är det ju alltid en skillnad mellan vad laddaren säger att den har levererat och vad bilen säger att den har tagit emot och det är ju inget konstigt med det.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla ändrar debiteringen vid SuC

Inlägg av helix »

Precis. Nu går Tesla över till samma modell för mätning/betalning av energi som alla andra operatörer använder. Tycker att Teslas modell varit märklig redan från början, men med tanke på att allt är vertikalintegrerat mellan bilar -> laddinfra för Tesla så har jag antagit det funnits någon anledning. Känns däremot helt "fair" att man nu går över till samma modell som alla andra.

Frågan är om skärmen inne i bilen kommer visa all energimängd som laddaren levererar, eller även i fortsättningsvis bara visa mängden energi som kommer in i batteriet (efter förluster och energi som går åt för HVAC m.m)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla ändrar debiteringen vid SuC

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Precis. Nu går Tesla över till samma modell för mätning/betalning av energi som alla andra operatörer använder. Tycker att Teslas modell varit märklig redan från början, men med tanke på att allt är vertikalintegrerat mellan bilar -> laddinfra för Tesla så har jag antagit det funnits någon anledning. Känns däremot helt "fair" att man nu går över till samma modell som alla andra.

Frågan är om skärmen inne i bilen kommer visa all energimängd som laddaren levererar, eller även i fortsättningsvis bara visa mängden energi som kommer in i batteriet (efter förluster och energi som går åt för HVAC m.m)
Ja, fast tydligen på ett lite märkligt sätt. Saxat från en FB-grupp:
Laddade 42 kWh i Ö-vik i fredags och när jag stoppade laddningen stod det att det kostat 98,12 kr. Efter att direkt gått ur bilen och satt tillbaka laddkabeln och sedan satt mig i bilen igen så hoppade siffran upp till 109,27 kr. Konstigt tänkte jag, gjorde om samma procedur i Hudiksvall, 136,40 kr för 59 kWh som direkt hoppade upp till 149,60 kr.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla ändrar debiteringen vid SuC

Inlägg av helix »

Aha, då verkar den uppdatera när laddsessionen är komplett. Kan såklart bli lite förvirrande att kostnaden hoppar upp 10kr bara sådär för de som inte vet anledningen.
Det där kommer bara generera samtal till supporten, med alla som ska fråga varför det plötsligt blev dyrare... Kan hoppas Tesla gör någon uppdatering OTA kring det där som förtydligar i UI:t.
Skriv svar