En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverkare.
Moderator: Redaktion
En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverkare.
En intressant analys av konceptet Tesla av Lars Wilderäng på bloggen Cornucopia. Han har verkligen fattat vad det är Tesla sysslar med och förutspår fossilbilsjättarnas död. Han har också en intressant teori om Volvo/Polestar:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är
Ja, larsw är ju användare på forumet och länkade själv till bloggen i Artikel i media viewtopic.php?f=27&t=4580&start=6920#p402615
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är
Ah! Ser man på! Det är inte lätt att notera allt som passerar här på forumet! Tycker väl att den artikeln förtjänar en egen tråd så att den får lite bättre uppmärksamhet!bylund skrev:Ja, larsw är ju användare på forumet och länkade själv till bloggen i Artikel i media viewtopic.php?f=27&t=4580&start=6920#p402615
Re: En börsanalytiker som har fattat vad Tesla är
Är inte benämningen börsanalytiker lite tokig? Författare, jo, men börsanalytiker?Jerker skrev:En intressant analys av konceptet Tesla av Lars Wilderäng på bloggen Cornucopia. Han har verkligen fattat vad det är Tesla sysslar med och förutspår fossilbilsjättarnas död. Han har också en intressant teori om Volvo/Polestar:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ ... ch-de.html
Men oavsett, jo lite poänger i resonemanget finns. Speciellt om ny teknik som ska skapa nya produkter utan att det finns störande rester från gammal teknik. I delen om elbil- och fossilbilsutveckling.
Model Y LR.
Model S70D
Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka
Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka
Telsa???Jerker skrev:Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: En intressant analys av Telsa kontra gammelbilstillverka
*suck*... Jag gör ofta det skrivfelet.Zalman3 skrev:Telsa???Jerker skrev:Nej, det är svårt att etikettera Lars Wilderäng, iaf i en rubrik. Nu har jag ändrat rubriken.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Om man utvecklar tanken lite, är det ganska knepigt.
Du vill ha med dig lärdomar från tidigare byggen, för att inte göra om samma misstag de gjort. Men samtidigt inte ha med dig de förutfattade idéerna om att så här har vi alltid gjort och måste göra så fortsättningsvis. Nytänkande i en historisk kontext på något sätt.
I många avseenden är en elbil annorlunda, men i andra inte alls. Och detta gäller egentligen mer än enbart bilen som enskild produkt.
Du vill ha med dig lärdomar från tidigare byggen, för att inte göra om samma misstag de gjort. Men samtidigt inte ha med dig de förutfattade idéerna om att så här har vi alltid gjort och måste göra så fortsättningsvis. Nytänkande i en historisk kontext på något sätt.
I många avseenden är en elbil annorlunda, men i andra inte alls. Och detta gäller egentligen mer än enbart bilen som enskild produkt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Det där är en balansgång. Nytänk kontra erfarenhet. Man kan inte längre tänka utanför lådan när man har jobbat med en viss teknik i många år. Då behövs andra människor som inte är "förbrukade" och som inte tänker i gamla spår. Samtidigt behöver man de gamla rävarna eftersom de har redan gjort alla tänkbara fel, och den erfarenheten vill man absolut inte gå miste om.
En bra blandning av unga och nytänkande människor, samt ett gäng erfarna gamlingar, är det optimala tror jag. Detta kombinerat med en rejäl portion ödmjukhet på båda sidor.
En bra blandning av unga och nytänkande människor, samt ett gäng erfarna gamlingar, är det optimala tror jag. Detta kombinerat med en rejäl portion ödmjukhet på båda sidor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Håller helt med matis analys, den tror jag är mitt i prick. Sen har jag inte lika lätt att ta till mig Cornucopia-artikeln. Dessa analyser dyker upp ibland (som konstaterar att Tesla redan har vunnit och att alla gamla tillverkare är körda). Jag tycker det ger en väldigt svart-vit bild av verkligheten och inte stämmer den heller speciellt bra med hur läget ser ut idag. Det som jag vet idag är att (för 2020-2030):
- De som gör stora vinster idag är fossilbilstillverkare
- Andelen elbilar kommer att öka, speciellt i Europa, Kina och Nordamerika. Hur snabbt är ändå något oklart.
- Ökningen av antalet elbilar kommer att tillfälligt leda till batteribrist och minskade vinster för de traditionella billtilverkarna som måste ställa om till eldrift.
- De traditionella tillverkarna kommer att erbjuda ett brett sortiment drivlinor (el, laddhybrid, mildhybrid, bensin, diesel, biogas osv.)
- Billtillverkarna är mycket snabba på att (ditåt) kopiera varandra gällande ny teknik
- Mjukvaran kommer att vara en viktig del av så gott som alla bilar
- Tesla kommer (antagligen) av många anses vara det mest spännande elbilsmärket
- De flesta har inte råd att köpa en Tesla
Utgående från dessa "fakta" ser jag att Tesla har potential att bli en relativt stor och stabil tillverkare i framtiden. Men det är verkligen inte givet, och inte är det givet heller att de traditionella tillverkarna skulle vara körda.
- De som gör stora vinster idag är fossilbilstillverkare
- Andelen elbilar kommer att öka, speciellt i Europa, Kina och Nordamerika. Hur snabbt är ändå något oklart.
- Ökningen av antalet elbilar kommer att tillfälligt leda till batteribrist och minskade vinster för de traditionella billtilverkarna som måste ställa om till eldrift.
- De traditionella tillverkarna kommer att erbjuda ett brett sortiment drivlinor (el, laddhybrid, mildhybrid, bensin, diesel, biogas osv.)
- Billtillverkarna är mycket snabba på att (ditåt) kopiera varandra gällande ny teknik
- Mjukvaran kommer att vara en viktig del av så gott som alla bilar
- Tesla kommer (antagligen) av många anses vara det mest spännande elbilsmärket
- De flesta har inte råd att köpa en Tesla
Utgående från dessa "fakta" ser jag att Tesla har potential att bli en relativt stor och stabil tillverkare i framtiden. Men det är verkligen inte givet, och inte är det givet heller att de traditionella tillverkarna skulle vara körda.
Nissan Leaf 2014
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Lars analys är såklart lite vässad, lever man på klick måste man ha klick.
Jag är övertygad om att Tesla har vunnit på det viset att man klarat ”alla” stora hinder. Man har satsat helt rätt på batteriproduktion, laddnätverk och inhouse mjukvara. Man satsade allt på ett kort och höll på att gå under när man rampade upp TM3 produktion. Därför aktien beter sig som den gör nu. Man hängde på repen men nu finns inga stora risker på horisonten. TMY lanseringen kommer ju inte alls vara lika dramatisk och den marknaden är enorm. Troligen kommer man inte behöva ta alls så stora risker med cybertruck och trailer truck heller.
Du kan ju heller inte jämföra vinster mellan etablerade tillverkare och ett bolag under enorm tillväxt. Billigare modeller kommer när premium marknad är absorberad och batterikapacitet finns. Autonomi kan floppa och skada aktien rejält men bolaget står säkert nu. Bilarna är tillräckligt bra helt utan autonomi.
Hur det påverkar de andra på marknaden är ju betydligt svårare att spekulera i.
Jag är övertygad om att Tesla har vunnit på det viset att man klarat ”alla” stora hinder. Man har satsat helt rätt på batteriproduktion, laddnätverk och inhouse mjukvara. Man satsade allt på ett kort och höll på att gå under när man rampade upp TM3 produktion. Därför aktien beter sig som den gör nu. Man hängde på repen men nu finns inga stora risker på horisonten. TMY lanseringen kommer ju inte alls vara lika dramatisk och den marknaden är enorm. Troligen kommer man inte behöva ta alls så stora risker med cybertruck och trailer truck heller.
Du kan ju heller inte jämföra vinster mellan etablerade tillverkare och ett bolag under enorm tillväxt. Billigare modeller kommer när premium marknad är absorberad och batterikapacitet finns. Autonomi kan floppa och skada aktien rejält men bolaget står säkert nu. Bilarna är tillräckligt bra helt utan autonomi.
Hur det påverkar de andra på marknaden är ju betydligt svårare att spekulera i.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Det som kommer att bli intressant är när den stora massan inte törs köpa en ny fossilbil pga andrahandsvärdet etc.
Själv gjorde jag av mig med sista (dyra) fossilbilen 2016. (har en 5000 kroners bil med dragkrok som yttersta nödfall som kommer att ryka (hoppsan), när det köps en elbil med dragkrok).
Själv gjorde jag av mig med sista (dyra) fossilbilen 2016. (har en 5000 kroners bil med dragkrok som yttersta nödfall som kommer att ryka (hoppsan), när det köps en elbil med dragkrok).
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånbokenLarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.nek0 skrev:Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånbokenLarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.LarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.Jerker skrev:Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.nek0 skrev:Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånbokenLarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
I min omgivning har medvetenheten om elbilar definitivt ökat. Och jag själv får nog ta åt mig lite av äran för det. Flera har köpt elbilar, tror att det blivit en Zoe för dessa. De flesta säger att nästa bil blir en elbil. Några har tittat på elbil men inte riktigt vågat utan köpt en laddhybrid istället. Det kommer att ta tid, men det går iaf åt rätt håll. Givetvis är inköpskostnaden det som avskräcker de flesta samt naturligtvis det begränsade utbudetmati skrev:Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.LarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
Att vara ett exempel på att det fungerar att köra elbil är ju det som väger tyngst när man påverkar sin omgivning. Men jag ser ju också de där i min närmaste krets som kommer att vara de som härdar ut längst. Oftast sitter de tysta när det diskuteras elbil, för de har lärt sig att det inte går att vinna en diskussion om elbilar med mig!
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
På mitt jobb pratar vi dagligen om elbilar och många tycker att elbilar är framtiden. Problemet är att de flesta ser framtiden långt borta 5-10år framåt. En kollega köpte ny bil för 2 veckor sedan. Har försökt övertyga henne att köpa en elbil för hon pendlar ca 9,5 mil dagligen med det gick inte. Hon kunde betala 160 000 kr och det blev en bensinare för de pengarna.mati skrev:Stora massan vet jag inte. En del tänker säkert så, men jag tror faktiskt att den stora massan ser elbilar fortfarande som nånting som ligger långt i framtiden. I min bekantskapskrets är det inte alls många, snarare någon enstaka individ, som funderar på att skaffa elbil nästa gång.LarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil...
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Begagnatpriserna på vad har ökat?taliz skrev:Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.Jerker skrev:Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.nek0 skrev:Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånbokenLarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Fullt begripligt tycker jag. Inköpspriset är det folk tittar på. Och nu när snabbladdning har blivit så dyrt är det dessutom väldigt svårt att räkna ut driftskostnadena för en elbil. Som ren pendlarbil är det en no-brainer. Men för alla som använder bilen även för att åka på semester blir kalkylen extremt komplicerad. Och alla kan och vill inte köpa en Tesla.nek0 skrev:.. Hon kunde betala 160 000 kr och det blev en bensinare för de pengarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Absolut! Det blir stora problem för tillverkarna då efterfrågan minskar. Även bara några procents minskning är ett problem. Faller efterfrågan med över 20% så är konkursen nära. Marginalerna är så små att det är ständig tillväxt som behövs. Inte ens staus quo är tillräckligt. Folk kommer att hålla liv i de gamla bilarna längre och begagnatpriserna kommer att öka.taliz skrev:Det räcker med att de väljer begagnat istället för en ny bil för att det skall bli knepigt för avgasbilstillverkarna.Jerker skrev:Så är det. Även om de kraftigt ökar kostnaden för fossila bränslen så är ändå inköpskostnaden den viktigaste faktorn för majoriteten av bilägarna.nek0 skrev:Problemet är att den som måste köpa bil köper det som finns. Alla kan inte eller vill inte betala 5-600 000kr för en bil och då köper man det som finns och passar plånbokenLarsL skrev:Ja, det är ju när punkten då den stora massan inser att de köpt sin sista avgasbil som det blir problem för biltillverkarna. Har de då inte elbilar i tillräcklig volym kommer de inte sälja något och deras företag kraschar.
Just så lär det bli, det syns redan tecken på det då begpriserna ökat senaste åren.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: En intressant analys av Tesla kontra gammelbilstillverka
Det tror jag också är viktigt. Se med egna ögon att det inte är så magiskt.Jerker skrev:
Att vara ett exempel på att det fungerar att köra elbil är ju det som väger tyngst när man påverkar sin omgivning.
Att begpriserna inte rasar så fort tror jag också beror på att det är svårare att köpa bil idag. Man köper inte bara som man alltid gjort. Fler alternativ finns och vissa väntar på rätta elbilen. Det är som upplagt för en ketchupeffekt även om allt tar längre tid än man tror och hoppas. Väldigt mycket har med tillverkarnas förmåga att leverera volymer. Mer än några månaders leveranstid är inte bra.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729