Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Det är kanske inte så att man åker till SC enbart pga en sned dörr. Det håller jag med om. Men det brukar ju sällan vara en enda grej som måste fixas utan snarare en hel radda med saker. Då bakar man ihop dem inför nästa besök hos SC. Jag brukade ringa till SC och så skrev de upp mina "concerns" och när listan var tillräckligt lång eller när nåt mer allvarligt hade gått sönder bokade jag tid. Men det var i den gamla goda tiden när det fortfarande gick att ringa och när man kunde boka tid med en veckas varsel eller så. De visste vem jag var och bilens VIN kände de till.
Då var servicen utomordentligt bra och kompenserade med råge för bilens alla brister. Den dagen de kommer upp i samma servicenivå som förr kan Tesla återigen hamna på listan med bilar jag kan tänka mig köpa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Snap02 »

Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.

Jag tror att många som köper tesla är nojiga för småsaker som många gånger inte är ett problem o det belastar tesla service orginanasation.

Jag hade ett annat märke innan, dom hittade aldrig felet blev aldrig bra. Bilen var inne 12 gånger på 2,5 år sedan gav jag upp.
Är man inte nöjd o man tycker att servicen är så dålig så byt märke.
Överlag tycker jag dom flesta verkar nöjda med servicen från tesla. Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?
Senast redigerad av Snap02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jerker »

Snap02 skrev:
Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?
Du t.ex.? ;)

Jag håller iofs i princip med om att man inte ska acceptera att en dyr bil har en massa fel och självklart ska serviceorganisationen vara anpassad till volymen bilar. Men jag är en sån som inte orkar bråka om småsaker. Jag har bara hittat ett fel i min bil och det är att höger högtalare bak ibland har viss distortion. Vissa här skulle kanske genast boka service för detta men jag orkar inte bry mig. I princip kan jag leva med skönhetsfel och mindre funktionsfel för jag är ur den aspekten så bekväm av mig att jag hellre lever med dem än försöker få dem åtgärdade. Så jag håller bara tummarna för att min bil inte ska drabbas av nåt större fel så jag tvingas in i nåt som kanske kan utvecklas till ett servicehelvete.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Kriper »

Det här är min upplevelse av SC från igår morse.

Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|

I telefon dagen innan ville SC veta vinnummer så de kunde dra koder. När jag sedan kommer för att lämna bilen har de skrivit upp kostnaderna för felsökningen som jag inte visste skulle kosta mig. Ingen överenskommelse utan pang så satt det på fakturan. Jag känner mig maktlös när man får samtala med en snubbe som ställer ultimatum för att de ska ta emot och börja felsöka. Stressad och sen till jobbet på andra sidan stan så hade inte jag tid att stå och dividera. Och jag behöver bilen.
Jag ställer mig väldigt frågande till deras nya bemötande.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Servicehelvetet

Inlägg av point1 »

Snap02 skrev:
Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.

Jag tror att många som köper tesla är nojiga för småsaker som många gånger inte är ett problem o det belastar tesla service orginanasation.

Jag hade ett annat märke innan, dom hittade aldrig felet blev aldrig bra. Bilen var inne 12 gånger på 2,5 år sedan gav jag upp.
Är man inte nöjd o man tycker att servicen är så dålig så byt märke.
Överlag tycker jag dom flesta verkar nöjda med servicen från tesla. Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?
Sluta gnäll för småsaker då! Varför lämna in bilen 12 gånger för småsaker? Det är väl ingenting. Enda gången bilen ska in på service är om den exploderat. Och det behöver inte gå snabbare än ett år att få det åtgärdat, för jag har haft en annan serviceupplevelse och den var ännu värre. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.
Det är möjligt. Men Audi är inte Audi utan fristående märkesverkstäder. Är man inte nöjd så går man till en annan verkstad. Den friheten har man inte hos Tesla. Jag kan inte klaga över servicenivån hos Toveks bil här i stan. Jag är nöjd med dem. Att boka service går till ungefär såhär:
- Hej, jag vill boka tid.
- Okej, vilken dag vill du komma?
- Vet ej, nästa vecka nån gång?
- Det går bra, kan du måndag eller tisdag?
- Måndag går bra. Får jag lånebil?
- Självklart.
- Tack
- Då är du välkommen på måndag.

Svårare än så är det inte. Det är precis så jag vill att det ska vara. Och så brukar det vara hos alla verkstäder jag har varit hos. Och så var det även hos Tesla för några år sedan. Synd att de har gått ifrån det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jojo »

Kriper skrev:
Det här är min upplevelse av SC från igår morse.

Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|

I telefon dagen innan ville SC veta vinnummer så de kunde dra koder. När jag sedan kommer för att lämna bilen har de skrivit upp kostnaderna för felsökningen som jag inte visste skulle kosta mig. Ingen överenskommelse utan pang så satt det på fakturan. Jag känner mig maktlös när man får samtala med en snubbe som ställer ultimatum för att de ska ta emot och börja felsöka. Stressad och sen till jobbet på andra sidan stan så hade inte jag tid att stå och dividera. Och jag behöver bilen.
Jag ställer mig väldigt frågande till deras nya bemötande.
Det är precis min upplevelse med och jag delar känslorna... Jag har haft Tesla nu I fem år och den tidigare servicen var en trevlig upplevelse t o m, nu är den dock värre än bedrövligt :cry: :evil: .
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Servicehelvetet

Inlägg av point1 »

mati skrev:
Snap02 skrev:
Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.
Det är möjligt. Men Audi är inte Audi utan fristående märkesverkstäder. Är man inte nöjd så går man till en annan verkstad. Den friheten har man inte hos Tesla. Jag kan inte klaga över servicenivån hos Toveks bil här i stan. Jag är nöjd med dem. Att boka service går till ungefär såhär:
- Hej, jag vill boka tid.
- Okej, vilken dag vill du komma?
- Vet ej, nästa vecka nån gång?
- Det går bra, kan du måndag eller tisdag?
- Måndag går bra. Får jag lånebil?
- Självklart.
- Tack
- Då är du välkommen på måndag.

Svårare än så är det inte. Det är precis så jag vill att det ska vara. Och så brukar det vara hos alla verkstäder jag har varit hos. Och så var det även hos Tesla för några år sedan. Synd att de har gått ifrån det.
Precis så ska det vara. Inte telefonköer, personer som säger att de ska ringa upp men inte gör det, ombokningar sista dagen utan någon information, ändringar i sista minuten, delar som inte finns hemma trots att de har haft månader på sig osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av +46 »

Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jerker »

+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Servicehelvetet

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där igår och köpte torkarblad.. (oxå för att jag ville checka in hur det såg ut) hörde inget om engelska.. pratades svenska och allt gick smidigt och hjälp inom rimlig tid etc satt lite folk där o väntade.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Servicehelvetet

Inlägg av metchristian »

+46 skrev:
Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jojo »

metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Servicehelvetet

Inlägg av metchristian »

Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av OfarligTesla »

Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jojo »

metchristian skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av +46 »

Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.
Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.
Verdi

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Verdi »

Jojo skrev:
metchristian skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...
Men det är ju bara för att det är en skåning. En svensk som talar rent skulle de förstå ju. :D
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Servicehelvetet

Inlägg av metchristian »

+46 skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.
Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.

Men oavsett skall serviceställen leverera bra service och då spelar Inte språket in så mkt för om man levererar bra service så ser man till att kunden ifråga förstår oavsett språk
Verdi

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Verdi »

metchristian skrev:
+46 skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.
Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.

Men oavsett skall serviceställen leverera bra service och då spelar Inte språket in så mkt för om man levererar bra service så ser man till att kunden ifråga förstår oavsett språk

Jag antar att om det kommer in en kund som absolut inte kan engelska så byter de mottagare till en som kan svenska.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Servicehelvetet

Inlägg av point1 »

Verdi skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...
Men det är ju bara för att det är en skåning. En svensk som talar rent skulle de förstå ju. :D
Skulle inte heller förstå om det var en skåning med bred skånska. Då blir det enklare med engelska.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.
Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.

All kommunikation inför mitt besök i Upplands Väsby är på engelska också för övrigt. Alla felbeskrivningar osv. Tror dock jag skrev på svenska först men att de på Tesla sen har översatt till engelska. Är även helt övertygad om att jag sms:ade med en svensk kille på Tesla på engelska tidigare. Är lite töntigt. Lite som att det finns restauranger och klädaffärer i Sverige med svensk personal där man ändå förväntas snacka engelska. Because we're so international... :roll:

Jag tycker faktiskt att engelska används alldeles för mycket i Sverige. Det snackas om "koncernspråk" osv hit och dit och att all dokumentation osv ska vara på engelska. But why? Min engelska är över medel, iaf i skriven form, och jag får fan utslag av alla svengelska uttryck som förekommer. :lol:
Nej det sa jag inte, men engelska är världsspråket helt enkelt och köper man en bil från en tillverkare som inte är svensk så är det ju inget konstigt om man ibland måste konversera på engelska med folk från andra länder eller om felbeskrivningar registeras på engelska så tekniker från huvudkontoren kan gå igenom dem.

Engelska är helt enkelt något jag tycker man förväntas kunna behjälpligt iaf, speciellt när man bor i en nordlig avkrok med få invånare. Om något tycker jag det borde användas mer engelska i samhället, det kommer leda till att folk från olika länder lättare kan arbeta på samma arbetsplats (som det är i många andra länder).

Det sagt så kommer nog ingen tvingas att konversera på engelska om de har problem med det, utan man kan nog helt enkelt be om att få prata med någon som kan svenska. Jag tycker dock inte det är ett problem att utgå från att engelska fungerar i vårt land, vi har ju ändå engelska som en del av läroplanen från låg ålder.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
Jag antar att om det kommer in en kund som absolut inte kan engelska så byter de mottagare till en som kan svenska.
Absolut, visst är det så. Nu var det bara en iakttagelse bland flera. Och som sagt, det är inte unikt att SC ibland har personal på plats som bara förstår engelska.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar