Sida 1 av 12

Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 10:32
av point1
Efter att ha tagit leverans av en ny Model 3 i december så upptäckte jag vissa fel, t.ex. att det inte går att starta värmen från appen (tydligen någon sensor och cooling fan module som är paj), rätt irriterande när man måste slita upp dörrarna för att de frusit fast med fönstret mot listen hela tiden. Bokade in en service för att fixa det, ungefär 1 månad och en veckas väntetid, helt sjukt lång väntetid men ok jag sväljer väl det. Dagen innan service får jag SMS om att de inte har lånebilar (lämpligt nog skickas SMS:et ut 16:30 så jag hinner inte ringa dom) och att jag får boka om service i appen om jag vill ha lånebil. Nästa lediga tid är i mars. Åker till servicecentret efter jobbet för att se om någon är där som man kan prata med. Får tag på någon som säger att de ska ringa upp dagen efter. Dagen efter så får jag nytt sms där jag blivit ombokad till 11 Mars. Inget samtal eller något, 15 minuters telefonkö, ne vi har inte fått in delarna till din bil (trots att de gjort fördiagnostik och skickat ut servicekvitto på vad som är beställt). Men vi återkommer när jag kollat med lagret. Fortfarande inget återkoppling. Totalt hopplöst att de aldrig kan kommunicera. Att behöva 3 månader för att få något så enkelt fixat är oacceptabelt. Visst jag kan slita i dörrarna så listerna pajar, men om något ännu allvarligare händer, ska man då behöva vänta 3 månader?

Med min gamla Tesla var servicen rätt kass, men inte i närheten av så här dålig.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 12:08
av ovelundkvist
Kan bara hålla med!

Har haft två Model S tidigare som har haft en hel del serviceärenden, men med min nuvarande Model 3 är hanteringen av serviceärenden en katastrof.

Har väntat på byte av glastak (trasigt vid leverans) i snart ett år. Har varit inbokad två gånger och haft bilen inne en gång utan de bytte taket, bokat in ny service i februari (”Långt fram, men vi ordnar en ny tid tidigare åt dig efter julhelgen!”), och idag kom info om att jag måste boka om tiden ännu en gång för att de inte har reservdelarna hemma...

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 14:12
av cosmos
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:

Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 14:51
av taliz
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 14:55
av Delta
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild
+1

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:01
av OfarligTesla
Klart Tesla inte är intresserad av att laga de trasiga bilar de sålt, det kostar ju pengar...

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:13
av Credde
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Har väl nåt att göra att man måste reklamera garanti fel inom skälig tid.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:20
av Verdi
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?

Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.

Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:42
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.

Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
Håller med, hoppas min 3a kommer vara felfri så länge jag har den så jag slipper ha med service att göra, men förväntar mig att saker kommer gå fel så man får ha med helvetet att göra igen. Hade nog köpt en Polestar om jag hade kunnat testa en med frun men hon vill inte vänta tills i sommar på en bil vi bara kanske vill ha. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och köra Tesla ett tag till och hoppas på det bästa, har sagt att hon får sköta alla serviceärenden denna gången så hon kanske kastar in handduken rätt snabbt :p.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:44
av thnis
Verdi skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?

Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.

Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
Håller med till 100 procent. Nu kostade ju våran Tesla "bara" 0,9 miljoner i runda slängar :) Dyraste bil vi någonsin har haft. Vi kommer nog aldrig skaffa en ny Tesla så länge de inte har löst problemen kring service.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:46
av Delta
Verdi skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?

Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.

Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
MS är billigare i drift än de flesta fossilbilar förutsatt du kör >4000 mil/år. Det får väl kosta lite gula ränder på lysena. Var nöjd istället :D

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 15:50
av Verdi
Delta skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?

Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.

Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
MS är billigare i drift än de flesta fossilbilar förutsatt du kör >4000 mil/år. Det får väl kosta lite gula ränder på lysena. Var nöjd istället :D
Jag är nöjd. Men jag vill ha mina skitsaker fixade ändå. ;)

Nu har jag dessutom nåt fel med bromsarna ("Reduced braking performance"). Plus att kameran på främre vänsterskärmen sitter löst... Vilket verkar leda till en massa felmeddelanden om att den är "blocked".

Sägas ska väl att jag fått 2 månaders väntetid vilket jag tycker är ok på sånt här. (om det nu inte är nåt allvarligt med bromsarna, men det verkar det inte vara)

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 16:04
av ovelundkvist
Jag kan i princip hålla med om ovanstående, men i detta fallet handlade det ju om upplevda problem med service.

I mitt fall handlar det om att taket dels är trasigt och dels är felmonterat så att jag aldrig har kunnat använda det original takräck som jag köpte i samband med bilen i april förra året.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 16:06
av ovelundkvist
Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor? :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 16:29
av point1
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Wow, du kan verkligen inte acceptera att något Tesla gör är dåligt?

Att inte kunna förvärma bilen i Sverige på vintern känns rätt angeläget, speciellt med tanke på Teslas lösningar av dörrhandtag, fönsterrutor osv. Men du kanske tycker att man ska skippa använda den funktionen för att vara lite snäll mot Tesla? Att bilen ska fungera som den ska fungera är självklart, bryr man sig inte om bilens funktioner/utseende kan man väl lika gärna köpa en skrotbil.

Att det tar tid att få något fixat, är ok, men att kommunikationen är kass och att de godtyckligt bokar om en samma dag som service är inte ok. Om man nu blir ombokad så ska man ju dessutom inte behöva hamna sist i kön igen, speciellt inte när kön är 1,5 månader.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 16:35
av Verdi
ovelundkvist skrev:
Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor? :lol:
Taliz?

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 16:39
av ovelundkvist
Ja, jag tror det var Taliz.

Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 17:35
av taliz
Jag har inte skrivit något om ”barnrumpor”.
Men lite roligt att ni tror det.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 17:36
av taliz
point1 skrev:
taliz skrev:
cosmos skrev:
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också :lol:
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället? Bild

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Wow, du kan verkligen inte acceptera att något Tesla gör är dåligt?

Att inte kunna förvärma bilen i Sverige på vintern känns rätt angeläget, speciellt med tanke på Teslas lösningar av dörrhandtag, fönsterrutor osv. Men du kanske tycker att man ska skippa använda den funktionen för att vara lite snäll mot Tesla? Att bilen ska fungera som den ska fungera är självklart, bryr man sig inte om bilens funktioner/utseende kan man väl lika gärna köpa en skrotbil.

Att det tar tid att få något fixat, är ok, men att kommunikationen är kass och att de godtyckligt bokar om en samma dag som service är inte ok. Om man nu blir ombokad så ska man ju dessutom inte behöva hamna sist i kön igen, speciellt inte när kön är 1,5 månader.
Värst vad man kan ta åt sig. Du missade att jag svarade på cosmos inlägg?

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 17:40
av taliz
Förövrigt har pris inte nödvändigtvis något med kvalitet att göra.
Lite fascinerad av att vissa verkar tro det.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 18:47
av frippe
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor? :lol:
Taliz?
Nej det var någon utan teslaregistrering på forumet som skrev inlägget om barnrumpor.

Förstår att det uppstår gnissel när serviceorganisationen inte fungerar som den borde. Ska absolut inte ta någon sin upplevelse ifrån dem. Tycker bara det är intressant att det kan vara så otroligt olika.

Vi är toppen nöjda och har snabbt och enkelt fått assistans av SC i Malmö när vi haft problem eller haft behov av service. De hör av sig och kollar upp m.m. Sedan har andra helt annan upplevelse att de inte går att nå, aldrig fixar något m.m. Ganska otroligt att det kan vara en sådan stor skillnad i en och samma organisation. Eller är det tecken på en otrolig växtvärk när det är så olika?

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 18:58
av Verdi
taliz skrev:
Förövrigt har pris inte nödvändigtvis något med kvalitet att göra.
Lite fascinerad av att vissa verkar tro det.
Kan diskuteras. Men service och upplevelse har det. Iaf påverkar det min betalningsvilja.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 20:02
av Daniel
Märklig logik för mig att man ska vara nöjd även om ens bil har problem.
Du köper en ny iPhone för 16k - var nöjd, även om högtalaren sprakar.
Du köper ett nytt hus för X miljoner - var nöjd, det är ju bara lite mögel/en liten fuktskada.
Etc...

Jag har vindbrus från vänster trekantsruta i hastigheter över 100km/h på min 5 månader gamla bil. Bilen funkar utmärkt, men det är jävligt irriterande. Det är inget man ska klaga på alltså eftersom Tesla är ett bra bolag och bilen generellt är trevlig?

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 20:22
av Jojo
Ojdå, taliz har hittat en ny sandlåda :roll: . Hursomhelst, Teslas servicenivå är icke acceptabelt nuförtiden. Inte bara för ett premiummärke. Om detta fortsätter kommer de tappa en hel del förtroendekapital (och således även rejäla pengar i slutändan). För min del blir det ingen ny Tesla om de inte skärper till sig ordentligt snart. Jag har skrivit en del om mina senaste erfarenheter med deras 'service'organisation, som oftast inte ens går att nå, och strulet fortsätter big time :evil: .
Jag fattar verkligen inte varför man skulle acceptera en felaktig/undermålig produkt och vara nöjd med vad man får?!? Påminner lite om situationen i f d Östeuropa, där man fick vara nöjd med det som fanns att få överhuvudtaget. Olyckligtvis har Tesla ett relativt monopol och kan utnyttja sin position då det saknas likvärdiga varor på marknaden. Som kund är detta ett moment 22, tyvärr.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 20:28
av taliz
Men geez. Läs igen vad jag skrev.
"Det betyder inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt".

Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?