Så irriterande att de inte bara kan fixa sånt här. Hur svårt kan det vara för Tesla, att man som kund ska behöva tjafsa med hyrbilsföretag, service osv. De borde bara lösa det, det är ju fel som ska hanteras av garantin. Köper man en ny bil vill man ju ha bra garantiservice och uptime, annars hade man ju lika gärna kunnat köpa en begagnad bil.binsell-gerdin skrev:Företag dessvärre. Hade de bara varit lite bättre på att kommunicera hade jag haft lättare att hacka i mig strulet. Nu lovar roadside assistance i holland att de ska hjälpa mig fp tillbaka bilen, SC dementerar, en norsk lovar på tfn att han ska ordna Tesla-loaner istället för Dieseln men han återkommer aldrig, förlängning av bilhyran sköts ej utan Sixt ringer mig 3 ggr i vecka och säger att jag ska bli betalningsskyldig osv. Den biten fungerade klanderfritt förra gången när bilen kördes till Trondheim istället.Bjelke skrev:Vore den privatköpt så skulle jag absolut hävda ursprungsfel (den byttes ju första gången inom
väldigt kort tid och nu har samma fel uppstått igen dvs misslyckad reparation)...
Och då får dom stå för alla eventuella omkostnader osv.
Företagsköpt så är det värre tyvärr.
Servicehelvetet
Moderator: Redaktion
Re: Servicehelvetet
Re: Servicehelvetet
Jag hade idag en dejt i Västerås med en Ranger. Trixade med lite garantiärenden som SC misslyckats med. Var mycket trevlig och förtroendegivande. Bra att få en genomgång på plats om vad som faktiskt åtgärdats, sån info fick jag aldrig från SC.Jojo skrev:Uppenbarligen har Ranger Service lagts på is. Den var jättebra när den fanns (använt mig av den vid två tillfällen, fungerade helt klanderfritt) men det verkar som att den numera har ersatts av 'Mobile Service Center' eller hur dessa företeelser kallas. Då måste man bege sig till ett ställe där de har hyrt in sig, vanligtvis något parkeringsgarage eller liknande, på en förbestämd tid (som Tesla ordnar åt en, tror ej Du får välja fritt), sedan vänta där medans man fixar Din bil.Credde skrev:Hur har det egentligen gått med Ranger servicen som var på tal för ett par år sedan? Har visst kört lite som test i Stockholm.
https://www.instagram.com/p/B9ZtMNaHqOn ... w79aqg6ibm
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Servicehelvetet
Vi lämnade in vår model 3 lr 19/2 pga ett felmeddelande om airbag dom sa att det skulle ta ca 3 timmar att fixa det på sc i Malmö nu har det gått över 2 veckor och inte fått tillbaka den än inte ens hört när vi ska få tillbaka den tycker det är riktigt dåligt vi han ha bilen i ca 1 månad
Re: Servicehelvetet
Jag lämna in Model S för 2 större fel, läkage kylvätska och länkarmsproblem framhjul. Men bad dem samtidigt titta på vänster backspegel som gick styra men alltid när man starat bilen hade den hamnat i fel läge, tänkte det måste vara nått minnesfel. Jag får reda på att det är fel på kabelhärva som behöver bytas för ca 4000kr varför jag hälsar de inte behöver åtgärda backspegeln. När jag ska hämta bilen fungerar dock backspegeln men förardörren går inte öppna utifrån ! De tar inte ansvar för det, fast de varit på kabeldragningen till den dörren då de tittat på bakspegeln . De menar jag måste betala 6000kr +moms? för nytt dörrhantag. Jag misstänker nån pinne i snabbkontakt gått av då de felsökt, och därför sagt jag måste köpa ny kabelhärva till dörren.
Förbannad, lämnat in för enkelt fel som egentligen inte behöver åtgärdas och får tillbaks bil med stort fel som måste åtgärdas för 6000kr, och de tar inget ansvar.
Det var liknande då jag läma in för byte 12v batteri, det tog bort det gamla på fel sätt, skruva utan mothåll så en del gick sönder för 2000kr som jag var tvungen betala för. Platsen för mothåll ligger svårt till så mekanikern strunta i det och chansa varvid delen gick sönder, bara för mig att pröjsa. Nu gör jag enkla lagningar själv istället för att lämna in till tesla, just bytt ett dörhantag vä-bak och fönsterhiss hö-fram utan problem.
Har ingen lust köpa nytt dörrhantag vä fram om det är fel på kabelhärvan som de först mena. Nä det hör får de fixa själva, rapport kommer.
Förbannad, lämnat in för enkelt fel som egentligen inte behöver åtgärdas och får tillbaks bil med stort fel som måste åtgärdas för 6000kr, och de tar inget ansvar.
Det var liknande då jag läma in för byte 12v batteri, det tog bort det gamla på fel sätt, skruva utan mothåll så en del gick sönder för 2000kr som jag var tvungen betala för. Platsen för mothåll ligger svårt till så mekanikern strunta i det och chansa varvid delen gick sönder, bara för mig att pröjsa. Nu gör jag enkla lagningar själv istället för att lämna in till tesla, just bytt ett dörhantag vä-bak och fönsterhiss hö-fram utan problem.
Har ingen lust köpa nytt dörrhantag vä fram om det är fel på kabelhärvan som de först mena. Nä det hör får de fixa själva, rapport kommer.
Re: Servicehelvetet
Har inte fått in min trea ännu, men jag har mailat och lagt in i appen nya fel. Första gången så flyttade dom tiden, men denna gång ska jag tydligen komma. Fick just dokument att signera där bara lackskadorna var med... det var ju lite fler saker än så, men dom gillar väl att ösa in bilar på service många gånger. Tänk om man hade kunnat prata med någon. Förr ringde dom alltid ett tag innan, gör dom inte det längre?
P85D svart/svart med gratis SuC
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Servicehelvetet
Brukar få SMS från väsby med uppdatering.Remuz skrev:Har inte fått in min trea ännu, men jag har mailat och lagt in i appen nya fel. Första gången så flyttade dom tiden, men denna gång ska jag tydligen komma. Fick just dokument att signera där bara lackskadorna var med... det var ju lite fler saker än så, men dom gillar väl att ösa in bilar på service många gånger. Tänk om man hade kunnat prata med någon. Förr ringde dom alltid ett tag innan, gör dom inte det längre?
Vad är det för fel på din trea?
Re: Servicehelvetet
Lackskador vid leverans och ljudet i bilen funkar bara lite som det vill, solsken, medvind och nerförsbacke krävs typNEO skrev:Brukar få SMS från väsby med uppdatering.Remuz skrev:Har inte fått in min trea ännu, men jag har mailat och lagt in i appen nya fel. Första gången så flyttade dom tiden, men denna gång ska jag tydligen komma. Fick just dokument att signera där bara lackskadorna var med... det var ju lite fler saker än så, men dom gillar väl att ösa in bilar på service många gånger. Tänk om man hade kunnat prata med någon. Förr ringde dom alltid ett tag innan, gör dom inte det längre?
Vad är det för fel på din trea?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Servicehelvetet
Lovade rapport. Det var inte fel på kabelhärvan utan sladd med 2 brytarkontakter inne i dörrhantaget. Beställde dess dela från USA fr 700kr noname med frakt och laga dörrhandtaget själv. Tesla begär det dubbla för delen utan frakt. Dörrhantaget förefaller bara råkat gå sönder medan bilen var hos tesla. Inte orimligt med tanke hur ofta de går sönder.topgun12 skrev:Jag lämna in Model S för 2 större fel, läkage kylvätska och länkarmsproblem framhjul. Men bad dem samtidigt titta på vänster backspegel som gick styra men alltid när man starat bilen hade den hamnat i fel läge, tänkte det måste vara nått minnesfel. Jag får reda på att det är fel på kabelhärva som behöver bytas för ca 4000kr varför jag hälsar de inte behöver åtgärda backspegeln. När jag ska hämta bilen fungerar dock backspegeln men förardörren går inte öppna utifrån ! De tar inte ansvar för det, fast de varit på kabeldragningen till den dörren då de tittat på bakspegeln . De menar jag måste betala 6000kr +moms? för nytt dörrhantag. Jag misstänker nån pinne i snabbkontakt gått av då de felsökt, och därför sagt jag måste köpa ny kabelhärva till dörren.
Förbannad, lämnat in för enkelt fel som egentligen inte behöver åtgärdas och får tillbaks bil med stort fel som måste åtgärdas för 6000kr, och de tar inget ansvar.
Det var liknande då jag läma in för byte 12v batteri, det tog bort det gamla på fel sätt, skruva utan mothåll så en del gick sönder för 2000kr som jag var tvungen betala för. Platsen för mothåll ligger svårt till så mekanikern strunta i det och chansa varvid delen gick sönder, bara för mig att pröjsa. Nu gör jag enkla lagningar själv istället för att lämna in till tesla, just bytt ett dörhantag vä-bak och fönsterhiss hö-fram utan problem.
Har ingen lust köpa nytt dörrhantag vä fram om det är fel på kabelhärvan som de först mena. Nä det hör får de fixa själva, rapport kommer.
Re: Servicehelvetet
Alla! av de anställda inom Tesla Segel/Upplands har noll service känsla vet att ingen av dom har fått en utbildning på hur man servar människor och att det inte tar hand om våra bilar är skamligt! Var mycket uppmärksamma när ni lämnar in och hämtar ut era bilar, Ta kort på miltalen vid inlämning Buskörning alert!
Re: Servicehelvetet
Tråkigt att det är tveksam service på Tesla. Men det är problem med många märken. Toyota verkar ha bra service dock, men dyrt. Fortfarande dålig konkurrens på marknaden uppenbarligen. Man måste känna till och ha referenser på varje verkstad. Tesla borde kunna locka till sig bra tekniker tycker man. Men det verkar uppenbarligen knepigt. Finns det bra privatverkstäder för Tesla? Borde väl börja dyka upp när bilarna blir allt vanligare.
Re: Servicehelvetet
Tvärr är det väl den nya standarden vi får vänja oss på . Det stämmer att det fins några fria verkstäder numera, dock är dessa bara aktuella när garantin har gått ut. Jag har gjort bra erfarenheter med EVreparir i Malmö. Borde snart finnas fler över hela landet.
Re: Servicehelvetet
Nu var jag bara inne för en mindre garantiåtgärd efter att ha hämtat min MS i Märsta, men alla jag pratade med i Upplands Väsby var trevliga och hjälpsamma då i februari i alla fall.Dino skrev:Alla! av de anställda inom Tesla Segel/Upplands har noll service känsla vet att ingen av dom har fått en utbildning på hur man servar människor och att det inte tar hand om våra bilar är skamligt! Var mycket uppmärksamma när ni lämnar in och hämtar ut era bilar, Ta kort på miltalen vid inlämning Buskörning alert!
Re: Servicehelvetet
Jo, jag har också varit inne två gånger och båda gångerna har alla varit trevliga. Sen har inte åtgärderna varit så professionella, men det är en annan sak.Tombstone skrev:Nu var jag bara inne för en mindre garantiåtgärd efter att ha hämtat min MS i Märsta, men alla jag pratade med i Upplands Väsby var trevliga och hjälpsamma då i februari i alla fall.Dino skrev:Alla! av de anställda inom Tesla Segel/Upplands har noll service känsla vet att ingen av dom har fått en utbildning på hur man servar människor och att det inte tar hand om våra bilar är skamligt! Var mycket uppmärksamma när ni lämnar in och hämtar ut era bilar, Ta kort på miltalen vid inlämning Buskörning alert!
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Servicehelvetet
Curik skrev:Jo, jag har också varit inne två gånger och båda gångerna har alla varit trevliga. Sen har inte åtgärderna varit så professionella, men det är en annan sak.Tombstone skrev:Nu var jag bara inne för en mindre garantiåtgärd efter att ha hämtat min MS i Märsta, men alla jag pratade med i Upplands Väsby var trevliga och hjälpsamma då i februari i alla fall.Dino skrev:Alla! av de anställda inom Tesla Segel/Upplands har noll service känsla vet att ingen av dom har fått en utbildning på hur man servar människor och att det inte tar hand om våra bilar är skamligt! Var mycket uppmärksamma när ni lämnar in och hämtar ut era bilar, Ta kort på miltalen vid inlämning Buskörning alert!
Hade min m3 lr inlämnad idag för små service åtgärder.
Vid Tröskellisterna så hade clipsen gått sönder.. vilket de åtgärdade idag. Fick mycket bra service, så känner inte igen det som skrivits här. Fick tom ett paraply för att det tagit lite längre tid än beräknat! Jag hade inte klagat eller visat missnöje utan den kvinnliga kundmottagaren sa: ber om ursäkt för att det tog lite längre tid än tänkt så här får du... Vilket va faktiskt väldigt passande när det spöregnade idag och fick faktiskt användningen för den vid hemresan när jag va vid Bauhaus. Så jag kan inte klaga på servicen.. buskörning? Tvärtom bästa servicen jag fått.. Porsche inkluderat.
Re: Servicehelvetet
Jag är typ 90% säker på att de skrapat fronten på två av mina Model S vid service i Upplands Väsby. Exakt samma skada på två olika bilar som upptäckts kort efter service och som jag inte förstår varifrån det kommer. Dock 2,5 år mellan tillfällena. Möjligt att de har en trång högersväng med nån typ av "trottoarkant" där inne? För det har varit skrapskador vänster undersida av fronten. Så pass lågt att man inte ser det om man inte böjer sig ner och kollar. Tycker jag borde ha hört skrapet rätt rejält om jag gjort det själv.
Kopplade inte sambandet förrän det hände andra gången. Nästa gång bilen ska dit ska jag vara extra uppmärksam. Ta bilder osv.
Kopplade inte sambandet förrän det hände andra gången. Nästa gång bilen ska dit ska jag vara extra uppmärksam. Ta bilder osv.
Re: Servicehelvetet
Fy. Det ska jag också kolla efter när jag får tillbaka min. Sist så var det ordentliga märken i förarsätet som inte gick bort, det såg ut som det hade legat något verktyg där som sedan blivit nedtryckt i sätet. Jättetråkigt.Verdi skrev:Jag är typ 90% säker på att de skrapat fronten på två av mina Model S vid service i Upplands Väsby. Exakt samma skada på två olika bilar som upptäckts kort efter service och som jag inte förstår varifrån det kommer. Dock 2,5 år mellan tillfällena. Möjligt att de har en trång högersväng med nån typ av "trottoarkant" där inne? För det har varit skrapskador vänster undersida av fronten. Så pass lågt att man inte ser det om man inte böjer sig ner och kollar. Tycker jag borde ha hört skrapet rätt rejält om jag gjort det själv.
Kopplade inte sambandet förrän det hände andra gången. Nästa gång bilen ska dit ska jag vara extra uppmärksam. Ta bilder osv.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Servicehelvetet
När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Servicehelvetet
Har också väldigt bra erfarenhet av Tesla service (Malmö).
Tycker att allt har fungerat väldigt bra, de återkopplade snabbt från ärenden i appen och styr upp allt riktigt bra.
Tycker att allt har fungerat väldigt bra, de återkopplade snabbt från ärenden i appen och styr upp allt riktigt bra.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Servicehelvetet
Reparationer som tidigare ägare har gjort brukar verkstäderna vara sparsamma med att lämna ut.Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Speciellt om den tidigare ägaren har betalt för reparationen men även garantiåtgärder. Om garantin gått ut är det none of your business brukar man tycka.
Det finns givetvis undantag men att någon skulle lämna ut all historik utan vidare tror jag är mycket ovanligt.
Porsche har t.ex. en 111-punktskontroll som man kan göra för att få veta skicket på bilen. Den lämnar dom uttryckligen bara ut till den som betalar för testet.
Re: Servicehelvetet
Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.lator skrev:När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Servicehelvetet
Men om man får tillstånd från tidigare ägare så kan det ju inte vara något problem...HelectriC skrev:Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.lator skrev:När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Servicehelvetet
Jo det är problem. Atteviks ville inte lämna ut papper om vad som var gjort po min bil och menade att jag inte har rätt att få det.lator skrev:Men om man får tillstånd från tidigare ägare så kan det ju inte vara något problem...HelectriC skrev:Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.lator skrev:När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Tycker det är dålig stil av Tesla t.ex. På min BMW hade jag elektronisk service protokoll, kunde se i bilen vad som hade gjorts (typ service) - önskar bara en lista över vad som är gjort på bilen inte pris etc. Den information tycker jag faktisk borde följa bilen och vara möjligt att lämna ut.Fredrik j skrev:Reparationer som tidigare ägare har gjort brukar verkstäderna vara sparsamma med att lämna ut.Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.
Speciellt om den tidigare ägaren har betalt för reparationen men även garantiåtgärder. Om garantin gått ut är det none of your business brukar man tycka.
Det finns givetvis undantag men att någon skulle lämna ut all historik utan vidare tror jag är mycket ovanligt.
Porsche har t.ex. en 111-punktskontroll som man kan göra för att få veta skicket på bilen. Den lämnar dom uttryckligen bara ut till den som betalar för testet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Servicehelvetet
Man får väl be säljaren att skicka med en lista på vad som är gjort. Ungefär som att man frågar om servicebok finns på andra bilar.