Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Stolarna är ett bra exempel. I min Model S såg skinnstolarna rent sagt förjävliga ut efter bara några få månader, eller veckor skulle jag nästan vilja påstå. De var rynkiga och veckiga och såg ut som i en gammal bil. Visst är det kosmetiskt, men jag har haft bilar med skinnstolar tidigare och de har aldrig sett ut så. Inte ens efter flera år. Och det var förhållandevis billiga bilar. Det är klart att man vill ha det åtgärdat, om än kanske inte på studs.
Tesla tyckte då att det var normalt slitage (äh va?), men de gjorde ändå nånting med en ångmaskin som skulle släta ut skinnet lite. Jag såg ingen som helst skillnad efter denna behandling, Tesla tyckte det hade blivit bra. Jag valde sedan att låta det vara, det var inte värt att bråka om, men tråkigt är det ju ändå. Och visst spelar bilens pris in i det sammanhanget. Den ska ju vara lite finare liksom, det yttre måste ju ändå återspegla priset på något sätt. Det ska ju inte vara sämre än hos betydligt billigare bilar. Det tycker jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av OfarligTesla »

Jag vidhåller att om Tesla inte vill få massa serviceärenden för kosmetiska saker (stolar, skärmar som blir gula, lister som sitter snett osv) så får de väl bygga bilar som inte uppvisar dessa kosmetiska problem? Det är ingen välgörenhet av storföretag jag sysslar med så jag skall inte behöva ta hänsyn till att Teslas serviceorganisation blir överröst av kosmetiska problem.

På samma sätt som jag får skylla mig själv om jag levererar felaktiga eller svårförstådda saker till kunder på jobbet och de sen kommer tillbaka med 3000 frågor om smådetaljer. Man väljer helt enkelt om man investerar tid och pengar före eller efter leveransen.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Delta »

Den perfekta bilen finns alltså inte. Om man kunde få en Aston Martin med Teslas drivlina utan att priset blev alltför högt så skulle det vara ett enkelt val.
Vem kommer först med en sådan bil? Varken tillverkning eller efterföljande service får ta en massa timmar i anspråk. Därför arbetstimmar kostar multum. Det är säkert anledningen till Teslas försök med Serviceappen, det blir kundens tid som tas i anspråk i stället för den egna organisationen. Det är säkert därför det testades. Lönekostnaden för Teslas ca. 50 000 anställda ska ju betalas.

Vad är svårast:

1. Att få fossilpremiumtillverkarna att få fram konkurrenskraftiga drivlinor och laddnätverk enligt Teslas modell?

eller

2. Att få Tesla till att producera komponenter(exvis. stolar) i samma eller bättre kvalitet än fossilpremiumtillverkarna köper in från sina underleverantörer? Och bygga ihop dessa delar till fordon i samma eller bättre kvalitet än fossilpremiumtillverkarna?

Om inte Tesla lyckas med alternativ 2 så tappar de "gnällspikarna" som kunder och spar en hel del servicekostnader och om fossilpremiumtillverkarna inte lyckas med alternativ 1 så går de under och "gnällspikarna får köpa Tesla i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Delta, du sammanfattar det väldigt bra. Antingen så får man en bil som är lite halvdålig i rätt många punkter, åtminstone i relation till priset, man får slåss med konstig service och blir galen på grund av långa väntetider osv. Men man får världens bästa elbil med världens bästa laddnätverk.
Eller så köper man en elbil av en tradfitionell tillverkare så som jag gjorde. Som elbil är den inte världsbäst, men kanske billigare. Och man får en service som man förväntar sig, stolarna slits inte ut i förtid, det kommer troligen inte in vatten genom dörrarna osv. Men man får istället leva med ett halvdant laddnätverk som man helst inte vill använda. Man får acceptera att man har köpt en elbil av en tillverkare som ser elbilar som nånting de har tvingats till.
Det är väldigt tudelat, jag gillar varken det ena eller det andra. Jag hoppas att båda alternativen så småningom möts i mitten. Om det sen beror på att bara Tesla blir bättre på kvalitet och service eller om det också beror på att de andra märken börjar bli bättre på elbilar återstår att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

juristen skrev:
lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Det här är helt sjukt.

Tesla har alltså först monterat bromsslangarna bak fel när de byggde bilen, så de skaver mot hjulupphängningen. Nu har skavet uppmärksammats av bilprovningen, som gett mig ombesiktning på bromsslangarna bak. Jag har garanti på bilen, men jag bor i Skellefteå, 75 mil från närmaste Service Center.

Jag ringde till Tesla samma dag som jag fick ombesiktning, den 27/1. Jag fick prata med en kille i Segeltorp, som verkade väldigt trevlig och hjälpsam först, men jag märkte snabbt att det inte hände någonting. Han återkom inte som han sa per telefon, slutade svara på mail och när jag fick tag på honom så var det ursäkter. Jag ringde hans service center och lämnade påstötningar med andra som jobbade där när jag inte fick tag på honom. Igår, den 7/2 ledsnade jag och sa till en annan person som svarade att han fick ordna det hela nu, att jag inte kan vänta längre. Förutsatt att jag får delar under nästa vecka så har jag bara en helg kvar som jag kan kan fixa bilen på innan jag får körförbud.

Efter många om och men landar det i två alternativ.

1. De bärgar ner bilen till Upplands Väsby, lagar den åt mig på garanti (tillsammans med lite annat smått och gott som ackumulerats sedan jag köpte den). Oklart om jag får någon låne- eller hyrbil under tiden. Helt klart dock att bilen inte levereras tillbaka till mig, utan jag får åka ner och hämta den när den är klar. Vilket innebär en förlorad semesterdag, en flygresa på egen bekostnad och en hel dag i bil för att köra hem.

2. Jag får köpa två bromsslangar för 1300 kr + frakt och så kan jag byta dem själv. Inga problem att byta, det fixar jag. Och det blir mycket smidigare än alternativ 1. Men det absurda i att jag får betala för att själv laga min bil som är på garanti samtidigt som Tesla besparas kostnaden av 75 mil biltransport, verkstadstid och strul med att arrangera allting... Att skicka mig delarna gratis, vilket skulle vara det smidigaste alternativet och win-win för bägge parter är INTE ett alternativ, det vägrar Tesla.

Men det slutar inte här. Det visar sig också att det bara finns EN bromsslang i lager. De ska beställa flera, men det tar ungefär tre veckor innan de får dem. Så oavsett vilket alternativ jag väljer så kommer jag vara utan bil ett tag, alternativt ha körförbud på bilen.

Vad ska man säga. Det är så mycket fel och sjukt i hela den här historien att jag vet inte ens vad jag ska börja. Jag vet att jag bor långt ifrån ett Service Center och det tar jag ansvar för. Det är också det ENDA i allt det här som Tesla INTE kan lastas för. Det finns så många saker här de kunnat göra bättre och som går ut över mig.

Nu vill jag bara hitta mig passande bromsslangar, laga bilen och besikta den. Sen får vi se om jag behåller den. Det här är inte acceptabelt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
juristen skrev:
lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Det här är helt sjukt.

Tesla har alltså först monterat bromsslangarna bak fel när de byggde bilen, så de skaver mot hjulupphängningen. Nu har skavet uppmärksammats av bilprovningen, som gett mig ombesiktning på bromsslangarna bak. Jag har garanti på bilen, men jag bor i Skellefteå, 75 mil från närmaste Service Center.

Jag ringde till Tesla samma dag som jag fick ombesiktning, den 27/1. Jag fick prata med en kille i Segeltorp, som verkade väldigt trevlig och hjälpsam först, men jag märkte snabbt att det inte hände någonting. Han återkom inte som han sa per telefon, slutade svara på mail och när jag fick tag på honom så var det ursäkter. Jag ringde hans service center och lämnade påstötningar med andra som jobbade där när jag inte fick tag på honom. Igår, den 7/2 ledsnade jag och sa till en annan person som svarade att han fick ordna det hela nu, att jag inte kan vänta längre. Förutsatt att jag får delar under nästa vecka så har jag bara en helg kvar som jag kan kan fixa bilen på innan jag får körförbud.

Efter många om och men landar det i två alternativ.

1. De bärgar ner bilen till Upplands Väsby, lagar den åt mig på garanti (tillsammans med lite annat smått och gott som ackumulerats sedan jag köpte den). Oklart om jag får någon låne- eller hyrbil under tiden. Helt klart dock att bilen inte levereras tillbaka till mig, utan jag får åka ner och hämta den när den är klar. Vilket innebär en förlorad semesterdag, en flygresa på egen bekostnad och en hel dag i bil för att köra hem.

2. Jag får köpa två bromsslangar för 1300 kr + frakt och så kan jag byta dem själv. Inga problem att byta, det fixar jag. Och det blir mycket smidigare än alternativ 1. Men det absurda i att jag får betala för att själv laga min bil som är på garanti samtidigt som Tesla besparas kostnaden av 75 mil biltransport, verkstadstid och strul med att arrangera allting... Att skicka mig delarna gratis, vilket skulle vara det smidigaste alternativet och win-win för bägge parter är INTE ett alternativ, det vägrar Tesla.

Men det slutar inte här. Det visar sig också att det bara finns EN bromsslang i lager. De ska beställa flera, men det tar ungefär tre veckor innan de får dem. Så oavsett vilket alternativ jag väljer så kommer jag vara utan bil ett tag, alternativt ha körförbud på bilen.

Vad ska man säga. Det är så mycket fel och sjukt i hela den här historien att jag vet inte ens vad jag ska börja. Jag vet att jag bor långt ifrån ett Service Center och det tar jag ansvar för. Det är också det ENDA i allt det här som Tesla INTE kan lastas för. Det finns så många saker här de kunnat göra bättre och som går ut över mig.

Nu vill jag bara hitta mig passande bromsslangar, laga bilen och besikta den. Sen får vi se om jag behåller den. Det här är inte acceptabelt.
Jobbigt såklart, men om de skulle börja skicka saker till folk gratis så skulle många garanterat utnyttja det för att få gratisdelar.
Slippery slope.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

taliz skrev:
Jobbigt såklart, men om de skulle börja skicka saker till folk gratis så skulle många garanterat utnyttja det för att få gratisdelar.
Slippery slope.
Det gör de ju redan, så det är inte det som är problemet. De gjorde exakt så när min UMC dog. Utan tjafs.

Dessutom har jag ett besiktningsprotokoll som bevis och de kan få de gamla slangarna i utbyte om de vill.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jwe »

Kan vara en ok invändning i flera fall, men knappast om felet konstaterats av bilbesiktningen och föranleder ombesiktning, körförbud osv.
Objektivare dokumenterat går det väl inte att få det!
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av taliz »

Jag hade nog också letat tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

Fredrik j skrev:
Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Bra tips med Hydroscand. Ska höra med dem, de finns här.

Har sökt efter trejdepartsdelar, men inte hittat nåt än. Har skickat ett mail till Tars också...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

juristen skrev:
Fredrik j skrev:
Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Bra tips med Hydroscand. Ska höra med dem, de finns här.

Har sökt efter trejdepartsdelar, men inte hittat nåt än. Har skickat ett mail till Tars också...
Hydroscand tillverkar slangar själva. Man kan göra vilken slang som helst.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Servicehelvetet

Inlägg av point1 »

Lämnade in bilen på service för problemet med värmaren nu i fredags (ungefär 2 månader från att det felanmäldes i appen och flera samtalsförsök, besök på servicecenter för att se varför jag blivit ombokad, vad som händer osv), hämtade den idag, och fortfarande samma problem. Det enda som gjorts var att fylla på kylvätskan för att den tydligen varnade om det. Trots att jag fått mail om fördiagnostik där de nämnt sensorer och fläktmoduler. Så nu är det bara att vänta igen för att se när de hör av sig. Gissar på att det inte kommer vara smidigare denna gången.

Hade förövrigt en Tesla Model S85 som lånebil, nästan likadan som en sådan jag själv ägt tidigare. Tyvärr en mycket styvmoderligt behandlad bil, skitig in- och utvändigt, varnar om att däcktryckssensorerna inte fungerar, tjutande ljud från fläkten. Så inte heller deras loaners verkar kunna få service.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Ferro94 »

I december upptäckte jag att ena strålkastaren (ögonbrynet) lyste svagt när bilen var avstängd. Inte alltid, men från tid till annan. Ser lite lustigt ut, ungefär som att bilen ligger och slumrar med halvöppet öga (kanske är det som är Sentry Mode... ;) ). Dessutom började båda ögonbrynen att anta en gulaktig ton in mot mitten. Således inget akut och jag tänkte att det får vänta tills bilen ändå ska in för något annat.

I mitten av januari hade "problemet" blivit så pass frekvent att jag ändå valde att boka en appointment i appen. Bilen är, trots allt, bara drygt ett år gammal och någonting är ju bevisligen fel. Fick en tid c:a 2 månader bort (den 17/3) i Upplands Väsby. Fortfarande inget akut, så det var inga problem för mig att vänta. Nu fanns det i alla fall en plan.

Dagen efter fick jag ett meddelande att de skulle kunna lösa det snabbare via mobil service - de skulle bara beställa hem delar först och sen höra av sig igen för en ny tid. Kanonbra, tänkte jag! Min bokade service appointment togs bort.

En månad senare fick jag nytt meddelande att de hade en ledig tid på mobil service (fortfarande på SC i Upplands Väsby???) idag den 27/2 (underförstått att de nu hade alla delar hemma).

Så idag begav jag mig till SC, lämnade ifrån mig nyckeln till en glad tjej och blev bjuden på gott kaffe medan jag väntade.

[SÅ HÄR LÅNGT ÄR/VAR JAG 100% NÖJD...]

En (1) timme senare får jag beskedet att det uppstått något missförstånd. Delarna finns inte alls hemma och de behövde tyvärr få återkomma med en ny tid.

Att det tar tid att få en service appointment för något icke akut är verkligen helt OK för mig. Att Tesla inte har koll på sina serviceärenden och misslyckas med att kommunicera stör mig däremot enormt. Ett SMS senast igår hade räckt långt. Då hade jag enkelt kunna planera om dagen, och detta inlägg hade aldrig skrivits...

Nu känner jag mig bara illa behandlad. Jag hoppas att de överraskar positivt framöver. I så fall lovar jag att skriva om det också.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Servicehelvetet

Inlägg av default »

Fått upp sköldpadda i displayen ett par ggr vilket ger begränsad effekt. Har hjälpt att starts om bilen men efter läsning på nätet ringde jag SC då det kunde vara fel på motor eller batteri. Fick till svar att de kunde fjärrfelsöka men måste ha ett ärende först (servicebokning i appen). Bokade detta och ringde tillbaka och de skulle kolla på det och ÅTERKOPPLA nästa dag. Ringde sedan 3ggr PÅ en månad och varje gång skulle de ÅTERKOPPLA senast dagen efter. Efter 4-5 veckor fick jag påminnelse att jag hade service dan efter. Bäst att ringa en sista gång och jo då bilen skulle in imorgon för att byta delar, bilen skulle de ha över dagen. Boka hotell och köra 30 mil samma kväll (förra torsdagen). Bilen skulle vara klar mån eller tis. Idag är det väl torsdag så vitt jag vet. Enl appen beräknas den vara klar igår... Inget sms inget samtal :D
901F2C87-BDD2-4F11-9BBE-B129497F2AA4.png
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Servicehelvetet

Inlägg av e5m1r »

default skrev:
Fått upp sköldpadda i displayen ett par ggr vilket ger begränsad effekt. Har hjälpt att starts om bilen men efter läsning på nätet ringde jag SC då det kunde vara fel på motor eller batteri. Fick till svar att de kunde fjärrfelsöka men måste ha ett ärende först (servicebokning i appen). Bokade detta och ringde tillbaka och de skulle kolla på det och ÅTERKOPPLA nästa dag. Ringde sedan 3ggr PÅ en månad och varje gång skulle de ÅTERKOPPLA senast dagen efter. Efter 4-5 veckor fick jag påminnelse att jag hade service dan efter. Bäst att ringa en sista gång och jo då bilen skulle in imorgon för att byta delar, bilen skulle de ha över dagen. Boka hotell och köra 30 mil samma kväll (förra torsdagen). Bilen skulle vara klar mån eller tis. Idag är det väl torsdag så vitt jag vet. Enl appen beräknas den vara klar igår... Inget sms inget samtal :D
901F2C87-BDD2-4F11-9BBE-B129497F2AA4.png
Dem tog emot dig i alla fall
För mig har dem genom nån uppdatering de pushat it natten till onsdag fått mcu i bootloop.
Jag är välkommen 31 mars Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av binsell-gerdin »

Hej Bullen jag har ett problem. Lång historia kort: Kör en S75D som jag hämtade dec -18. 2 veckor senare dog bilens laddare. Bilen bärgades till Trondheim, fick lånebil levererad till dörren, bil lagades och kördes tillbaka. Dagliga uppdateringar per tfn från trevlig norska som berättade vad som hände. Bra hanterat av Tesla.

Ett år senare pajar laddaren igen (!). Bilen bärgas igen men denna gång till Stockholm. Hyrbil fick jag till sist men diesel (urk). Inget ljud från Tesla på en vecka, sen kommer ett sms om att de inte hunnit titta på bilen. Hyrbilsfirman ringer mig var 3:e dag och berättar att hyran gått ut och att jag måste kontakta Tesla själv annars blir jag betalningsskyldig för hyran (!). Ringer säkert 5 gånger och får diverse olika besked. En holländare sa att de skulle ordna bogsering tillbaka till Östersund (60 mil) när bilen var klar, en norsk sa att han skulle fixa en låne-Tesla istället för Dieseln men han återkom aldrig.

Nu är bilen klar och beskedet blir att jag måste hämta bilen själv, att de inte bekostar resa, de kan ej förklara varför den kördes tillbaka förra gången men ej nu. Någon riktig förståelse för att det är svårt att på kort varsel komma loss från jobb för att hämta bilen.

Till min fundering: Är det bara att hacka i sig och vara nöjd över att få köra en i övrigt så trevlig bil och gilla läget, köpa nattågbiljett och hämta bilen? Har någon lyckats få Tesla att stå för resa eller boendekostnader eller har ni haft liknande upplevelse?

Vill inte gnälla men de har lite jobb att göra med att få ordning på sin serviceorganisation.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

Har du räddningsförsäkring kan den betala omkostnaderna för att hämta bilen. Typ billigaste färdsätt. Prata med ditt försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av binsell-gerdin »

Fredrik j skrev:
Har du räddningsförsäkring kan den betala omkostnaderna för att hämta bilen. Typ billigaste färdsätt. Prata med ditt försäkringsbolag.
Tack för tips! Tänkte jag inte ens på...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Servicehelvetet

Inlägg av e5m1r »

binsell-gerdin skrev:
Hej Bullen jag har ett problem. Lång historia kort: Kör en S75D som jag hämtade dec -18. 2 veckor senare dog bilens laddare. Bilen bärgades till Trondheim, fick lånebil levererad till dörren, bil lagades och kördes tillbaka. Dagliga uppdateringar per tfn från trevlig norska som berättade vad som hände. Bra hanterat av Tesla.

Ett år senare pajar laddaren igen (!). Bilen bärgas igen men denna gång till Stockholm. Hyrbil fick jag till sist men diesel (urk). Inget ljud från Tesla på en vecka, sen kommer ett sms om att de inte hunnit titta på bilen. Hyrbilsfirman ringer mig var 3:e dag och berättar att hyran gått ut och att jag måste kontakta Tesla själv annars blir jag betalningsskyldig för hyran (!). Ringer säkert 5 gånger och får diverse olika besked. En holländare sa att de skulle ordna bogsering tillbaka till Östersund (60 mil) när bilen var klar, en norsk sa att han skulle fixa en låne-Tesla istället för Dieseln men han återkom aldrig.

Nu är bilen klar och beskedet blir att jag måste hämta bilen själv, att de inte bekostar resa, de kan ej förklara varför den kördes tillbaka förra gången men ej nu. Någon riktig förståelse för att det är svårt att på kort varsel komma loss från jobb för att hämta bilen.

Till min fundering: Är det bara att hacka i sig och vara nöjd över att få köra en i övrigt så trevlig bil och gilla läget, köpa nattågbiljett och hämta bilen? Har någon lyckats få Tesla att stå för resa eller boendekostnader eller har ni haft liknande upplevelse?

Vill inte gnälla men de har lite jobb att göra med att få ordning på sin serviceorganisation.
Jag fick flyg betalt av mitt försäkring för att hämta bilen k tyskland när den var klar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Johan84 »

inte lovande ord i denna tråd inför min service om 2 veckor. Kör jag totalt 130 mil för service vill jag veta att jag får en lånebil, men det har dom inte svarat på under 7 veckor. Finns det något nummer man kan ringa eller är det bara att hoppas på det bästa? gör dom uppgraderingar till hw3 nu när man har fsd?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Credde »

Hur har det egentligen gått med Ranger servicen som var på tal för ett par år sedan? Har visst kört lite som test i Stockholm.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Servicehelvetet

Inlägg av nicklasandersson »

Credde skrev:
Hur har det egentligen gått med Ranger servicen som var på tal för ett par år sedan? Har visst kört lite som test i Stockholm.
Den har varit igång under flera år. Under 2017 kom de t ex till mitt jobb i Linköping och justerade en ruta och bytte UMC-kontakt.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Servicehelvetet

Inlägg av e5m1r »

Credde skrev:
Hur har det egentligen gått med Ranger servicen som var på tal för ett par år sedan? Har visst kört lite som test i Stockholm.
Si och så
De kom och bytte mitt batteri och gångjärn men nu var jag tvungen att åka in.
Ang att hämta bilen i tyskland så brakade den ihop där och jag hade ingen lånebil det var garanti så i mitt tycke borde dem ha sett till att jag får hem bilen men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar