Tror och tror, jag fick ju det. Jag berättade exakt som det var, att bälteshållaren är trasig och att tillverkaren väntar på reservdel. Fick inga frågor.
Men absolut, Tesla borde ha bättre koll på sina leveranser. I mitt fall hade dom ingen aning tills dagen då bälteshållaren kom in. Jag tror inte dom mörkar men vem vet!
Får kika på det, tack för tipset. Kan ju någon slags kompensation iaf för att ha en bil som kostar som bara står, kanske får en middag på stan eller något.
Det viktigaste med att få dem att ge ett tidsspann för när det kommer in är ju att de annars helt enkelt kan skita i att skicka hit något på lång tid för att de tjänar mer på att bygga ihop en ny bil med samma batteri…
Kan ju rapportera att det var helt enkelt så att problemet med service var Teslas paradgren, information. Efter att de sagt att de inte har en aning om när batteriet kommer från USA och jag blivit sur återkom de. Då var det tydligen så att batteriet var på väg in i lager i Tilburg denna vecka så enligt mina beräkningar måste det skickats innan mitt gick sönder och gissningsvis skulle vara en lagervara. Då kan man fråga sig varför det var så svårt att säga från första början… Så har jag tur är bilen klar nästa vecka men mer troligt är väl veckan därpå.
Snabbt skött av Tesla så det skall de ju ha en eloge för, men upplevelsen som kund blir ju markant sämre av att de två veckor efter bilen hamnade på verkstaden säger sig inte ha en aning om när delarna kommer, trots att de vid den tidpunkten är på en båt som närmar sig EU och de ändrar sig efter några dagar. Sen kan man ju tycka att de borde höra av sig och be om ursäkt när en så vital del på en ny bil dör under körning men den nivå av kundvård hade jag aldrig förväntat mig av Tesla .
Sådär, då är min bil klar för avhämtning. Servicen har skjutits upp flera gånger och blivit försenad flera månader.
-Byte av "instrumentbräda" på garantin. Japp.
-Byte av laddport (stora problem att ladda i våras). Nej, funkade i verkstan.
-Byte av laddlucka (hänger sig i öppet läge var femte till tionde gång). Nej, funkar i verkstan.
-Problem med att låsa upp om man står på bilens vänstra sida. Ingen åtgärd.
-Problem med att väcka bilen, ibland är skärmen svart när man skall köra, ibland står det att nätanslutning saknas, ibland blir kartan vit under färd. Ingen åtgärd, bilen går in i djupsömn efter några timmar och då går den inte att väcka. Kanske blir bättre vid senare mjukvaruuppdatering.
-Bakre dörrhandtag sitter 2mm djupare än de främre. Inom spec.
-Backspeglarna blir svarta på kvällen. Ingen åtgärd. Skall gå att stänga av efter nästa uppdatering.
-Skyltavläsningen fungerar dåligt. Ingen åtgärd. "Det funkar dåligt i Sverige. Kanske blir bättre efter några uppdateringar."
-Bilen kommer inte ihåg mina inställningar, har jag gjort något fel i inställningarna? Ingen åtgärd.
Jag har inte brytt mig om att klaga på farthållare, filhållning, vingelvarning, halvljusautomatik, vingelvarning, dödavinkelnvarning eller torkarautomatik eftersom jag inte tror att min bil är sämre än alla andra Model 3 i dessa avseenden. Inte heller bryr jag mig om panelgap.
När elhissen pajade fick jag komma samma dag, på en klämdag och de bytte på något timme. Och det kostade inte ens skjortan.
När mina drivaxlarna gick sönder byttes de gratis trots att garantin hade gått. Till råga på det sköt de upp min bokade tid två gånger för att jag istället skulle få den nya versionen av drivknutarna.
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Vad menar du med "stora majoriteten av elbilar"?
Ja det är väl ingen hemlighet att Norge har legat i tredje plats i bilförsäljning för Tesla så jag trodde I min enkelhet att de skulle ha hunnit byggt upp en stabil och stark service verksamhet men det är inte den känslan jag får när jag har 3 gånger försökt påtala att 2 punkter i service ordern redan är åtgärdade men ändå skickar de samma jäkla service order om och om igen. Kommunikation = noll
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Vad menar du med "stora majoriteten av elbilar"?
Ja det är väl ingen hemlighet att Norge har legat i tredje plats i bilförsäljning för Tesla så jag trodde I min enkelhet att de skulle ha hunnit byggt upp en stabil och stark service verksamhet men det är inte den känslan jag får när jag har 3 gånger försökt påtala att 2 punkter i service ordern redan är åtgärdade men ändå skickar de samma jäkla service order om och om igen. Kommunikation = noll
Ok. Jag förstår. Du menar en stor del av teslas försäljning är i norge.
Problem i eftermarknadsledet brukar ju uppstå när försäljningen ökar snabbare än supportorganisationen.
Det faktum att Tesla inte kräver någon obligatorisk service gör ju att verkstadsnätet ju blir helt fokuserat på reparationer som ju kan variera kraftigt över tid.
Tesla verkar gå all out denna gången, fick tillbaka bilen nu efter nästan 2 månaders väntan. Då hade de fått för sig att skicka den på helrekond hos någon budgetfirma för den var smutsig, så min Opti-Coat verkar ha polerats bort och ersatts med något okänt (gissningsvis något billigt mög). Så nu måste jag tillbaka till Johan på Rosenbergs Inpol så han får kika på den men det lutar åt att han måste polera bort vad de nu lagt på och göra om jobbet så får Tesla betala. Hur man ens får för sig att helrekonda en bil som gått ca 10 mil sedan den polerades sist bara för den är smutsig vet jag inte, hur en rekondfirma inte kan märka att den är behandlad så fort vattnet träffar den vet jag inte heller (man får väl vad man betalar för).
Och för att göra saken bättre så var det fullt med smutsfläckar i taket på insidan så de hade inte ens tagit bort smutsen…
Tesla verkar gå all out denna gången, fick tillbaka bilen nu efter nästan 2 månaders väntan. Då hade de fått för sig att skicka den på helrekond hos någon budgetfirma för den var smutsig, så min Opti-Coat verkar ha polerats bort och ersatts med något okänt (gissningsvis något billigt mög). Så nu måste jag tillbaka till Johan på Rosenbergs Inpol så han får kika på den men det lutar åt att han måste polera bort vad de nu lagt på och göra om jobbet så får Tesla betala. Hur man ens får för sig att helrekonda en bil som gått ca 10 mil sedan den polerades sist bara för den är smutsig vet jag inte, hur en rekondfirma inte kan märka att den är behandlad så fort vattnet träffar den vet jag inte heller (man får väl vad man betalar för).
Och för att göra saken bättre så var det fullt med smutsfläckar i taket på insidan så de hade inte ens tagit bort smutsen…
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…
Jag har tid på tisdag. Undrar om de lyckas fixa något denna gång?
De skall "flasha om modemet" för att förbättra mottagningen. Ofta när jag kommer ut till bilen är mottagningssymbolen överstryken och ibland när jag kör dyker det upp vita eller svarta fält på kartan. Dessutom går det nästan aldrig att kontakta bilen med appen.
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…
Det verkade inte helt klart nej, att den är polerad är i var fall utrett, däremot hävdar firman att de “polerade lätt” så inget bör ha försvunnit vilket ju såklart är bullshit. På deras hemsida står det att de lägger på vax och sedan något keramiskt ovanpå vaxet som del i helrekonden men det låter ju helt bakvänt så det vet jag inte om jag tror på. Har dessutom stenskottsfolie längs halva dörrarna och trösklar så det är uppenbart att något är gjort, vet inte hur de gjort med poleringen/vaxningen där osv. Kanske måste stenskottsfolien göras om också eftersom jag antar att man inte kan polera bort deras behandling från den bara sådär?
Oavsett är det ju knasigt av Tesla att skicka den på helrekond, bilen hade gått ca 50 mil när den gick sönder för 2 månader sedan så även om jag inte hade gjort någon behandling så är det ju inte omöjligt att jag ville foilera bilen och då hade rekondfirmans behandling kunnat förstöra den planen.
Men men, så länge de tar ansvar och betalar alla kostnader som uppstår pga detta för att jag skall få bilen tillbaka till samma skick som jag lämnade in den i så är jag inte arg eller missnöjd. Visst kostar det mig lite tid att lösa allt det här men det var ju något de gjorde i välmening oavsett om det var dumt gjort eller inte.
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…
Det verkade inte helt klart nej, att den är polerad är i var fall utrett, däremot hävdar firman att de “polerade lätt” så inget bör ha försvunnit vilket ju såklart är bullshit. På deras hemsida står det att de lägger på vax och sedan något keramiskt ovanpå vaxet som del i helrekonden men det låter ju helt bakvänt så det vet jag inte om jag tror på. Har dessutom stenskottsfolie längs halva dörrarna och trösklar så det är uppenbart att något är gjort, vet inte hur de gjort med poleringen/vaxningen där osv. Kanske måste stenskottsfolien göras om också eftersom jag antar att man inte kan polera bort deras behandling från den bara sådär?
Oavsett är det ju knasigt av Tesla att skicka den på helrekond, bilen hade gått ca 50 mil när den gick sönder för 2 månader sedan så även om jag inte hade gjort någon behandling så är det ju inte omöjligt att jag ville foilera bilen och då hade rekondfirmans behandling kunnat förstöra den planen.
Men men, så länge de tar ansvar och betalar alla kostnader som uppstår pga detta för att jag skall få bilen tillbaka till samma skick som jag lämnade in den i så är jag inte arg eller missnöjd. Visst kostar det mig lite tid att lösa allt det här men det var ju något de gjorde i välmening oavsett om det var dumt gjort eller inte.
Konstigt att det ska vara så svårt att fråga kunden. "Vill du att vi gör en helrekond innan du får tillbaka bilen?"... Per email kan det inte ta många sekunder. Borde ju vara hur enkelt som helst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Om de har gjort en rekond så kan man ju ge sig på att de smutsat ner bilen ordentligt innan. Kommer ihåg att farsan berättade att han fick en fläck på ett säte engång när han lagade en bil. Han tog fram rengöringsmedel men då blev ju det sätet mycket renare än de andra så det slutade med att han fick rengöra hela bilen inuti.
Konstigt att det ska vara så svårt att fråga kunden. "Vill du att vi gör en helrekond innan du får tillbaka bilen?"... Per email kan det inte ta många sekunder. Borde ju vara hur enkelt som helst.
Det roliga är att de dagen innan sagt att det bara var att komma och hämta den nästa morgon, precis innan jag skulle åka och hämta den på morgonen sa de att den skickades “till rekond”. Då frågade jag om det bara var för den var smutsig eller om det var något som hänt varpå de svarade att den bara var dammig. Det tolkade jag ju såklart som att de skulle tvätta den och städa inredningen annars hade jag sagt något till dem, hade inte en tanke på att de skulle polera en bil som bara var dammig…