Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Servicehelvetet

Inlägg av lator »

juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JanE »

Jag förstår mångas frustration! Jag accepterar dock inte heller fel på en bil som kostar 1,4 milj. Jag har varit Tesla ägare sedan 2015 och har sett försämringen kring service ärenden hos Tesla generellt. Är inne på min tredje Tesla och kan idag glädjande konstatera att det sker förbättringar igen. Idag kan man ringa till dom, vilket man inte kunde för bara några månader sedan. Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt.

Att acceptera fel på dyra bilar anser jag vara fel. Det är väl klart att dom ska reparera felen! Alla har dock olika perspektiv vilket man får acceptera. Vissa är perfektionister (som jag) och andra tycker bara det är en bil som ska brukas (min fru). Jag skulle aldrig acceptera sprucket glastak, trasiga strålkastare eller att värmaren i bilen inte fungerar, men det skulle min fru göra så länge hon kan använda bilen. Med det sagt tycker jag att många av er som skrivit på denna tråd bör tänka till innan ni skriver. På något sätt vill vi väl samma sak, att Tesla ska behandla kunder med respekt och att vi ska få så bra hjälp som möjligt när något är fel med våra bilar.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Servicehelvetet

Inlägg av default »

JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av GiGurra »

default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Joda dom har öppnat minst ett. Förr fanns 1 vid Stockholm. Nu finns 2.

MEN: Jag pratade med personalen på gamla servicecentret och tyvärr säger dom att det inte har hjälpt med belastningen (bilhandlaren jag sålde bilen till var av samma uppfattning).
F.ö. så har många ur deras personal i Upplands väsby sagt upp sig (åtminstone enligt vad jag fått höra från Werksta/Teslas godkända body shop).

Det jag tror behövs är juridisk push-back, så att Tesla sätter till riktigt med resurser. Vi skulle behöva en 3dubbling av resurser och personal skulle jag säga. Som jag hört det så är situtationen i t.ex. Norge bättre, och det blev det först efter att Tesla åkte på stämningar? (rykten).

Vi som varit vid Upplands Väsby SC vet att Tesla har rejält med tillfällig personal på plats. Många anställda från andra delar av Tesla från andra delar av Europa, så dom försöker täcka upp. Med lite tur inser dom att det dessutom behövs en hel del ny permanent personal också (och fler service center). Risken är väl bara att det tar lång tid innan klagomålen från lilla Sverige hörsammas.
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JanE »

default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Jag hade Segeltorp i åtanke och personalen där gör verkligen sitt yttersta att avlasta dom andra. Inser att detta hjälper till i Stockholmsområdet men kanske inte i övriga Sverige. Möjligheten att ringa och tala med servicecenter återinfördes i samband med att dom öppnade i Segeltorp. Eftersom jag haft kontakt med vissa individer på Tesla sedan 2015 har jag fått information om att trycket är enormt och att dom beskriver en situation där dom sliter häcken av sig. Det är ingen ursäkt till missnöjda kunder men jag misstänker dom jobbar under ganska tuffa förhållanden. Något som Tesla måste ta itu med inom snar framtid. Jag är positiv och tror att detta unga företag kommer att rätta till de barnsjukdomar som många upplever idag.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Servicehelvetet

Inlägg av default »

JanE skrev:
default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Jag hade Segeltorp i åtanke och personalen där gör verkligen sitt yttersta att avlasta dom andra. Inser att detta hjälper till i Stockholmsområdet men kanske inte i övriga Sverige. Möjligheten att ringa och tala med servicecenter återinfördes i samband med att dom öppnade i Segeltorp. Eftersom jag haft kontakt med vissa individer på Tesla sedan 2015 har jag fått information om att trycket är enormt och att dom beskriver en situation där dom sliter häcken av sig. Det är ingen ursäkt till missnöjda kunder men jag misstänker dom jobbar under ganska tuffa förhållanden. Något som Tesla måste ta itu med inom snar framtid. Jag är positiv och tror att detta unga företag kommer att rätta till de barnsjukdomar som många upplever idag.
Aha tänkte inte på Segeltorp utan Umeå samt Linköping som står med på hemsidan sedan ett halvår tillbaka. Dessa två verkar närmast avblåsta
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Bjelke »

GiGurra skrev:
Jojo skrev:
JoeMad skrev:
[quote="mati Om man dessutom har bilen som arbetsredskap så kan det ju blir ganska kostsamt om inte servicen funkar.
Det är precis vart många av oss befinner sig just nu. Själv tillbringade jag halva förmiddagen i telefon för att ordna ytterligare ett servicebesök då den senaste upplagan var helt meningslöst :evil: :evil: :evil:
Japp. Jag uppskattar att jag förlorat ca 100.000 kr, inte pga att jag betalat mkt för service, utan förlorad arbetstid.
"Hej tesla, kan jag snälla snälla få BETALA för att ni ska fixa följande...?"
- "Svar nej!" :P
Jag slutade att räkna ungefär vid samma summa förlorade intäkter (och hotell-kostnader), det var för ett par år sedan, men efter det har det inte varit lika jobbigt i just mitt fall dock :)
Bil nummer två som jag köpte hösten 2018 har tex varit helt utan fel förutom att LED-listen på båda framlyktor gav upp, och såklart den gula randen runt skärmen (som ff inte är fixat), men
en bil som känns prefekt byggd byter man inte bort i första taget iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Det där med reservdelarna kanske blir mindre problematiskt när Tesla öppnar sin tyska fabrik. Då måste det ju finnas delar på närmare håll.

Jag skrev för några dagar sedan att laddluckan på min e-tron hade slutat fungera. Efter två dagar har den dock börjat fungera igen och allt är som förr. Det känns som att det är mjukvarurelaterat. Jag meddelade verkstaden igår att de kunde avboka min tid, och då kom verkstadskillen med en stor papplåda som innehöll en ny laddlucka, komplett med motor och allt. Den hade de tagit hem "bara ifall" och den fanns alltså på lager. Trots att det är en ganska udda pryl som kanske inte behöver bytas sådär vansinnigt ofta. Det är nånting de etablerade tillverkarna verkligen är duktiga på och som Tesla inte klarar av riktigt än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av frippe »

JanE skrev:
Jag förstår mångas frustration! Jag accepterar dock inte heller fel på en bil som kostar 1,4 milj. Jag har varit Tesla ägare sedan 2015 och har sett försämringen kring service ärenden hos Tesla generellt. Är inne på min tredje Tesla och kan idag glädjande konstatera att det sker förbättringar igen. Idag kan man ringa till dom, vilket man inte kunde för bara några månader sedan. Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt.

Att acceptera fel på dyra bilar anser jag vara fel. Det är väl klart att dom ska reparera felen! Alla har dock olika perspektiv vilket man får acceptera. Vissa är perfektionister (som jag) och andra tycker bara det är en bil som ska brukas (min fru). Jag skulle aldrig acceptera sprucket glastak, trasiga strålkastare eller att värmaren i bilen inte fungerar, men det skulle min fru göra så länge hon kan använda bilen. Med det sagt tycker jag att många av er som skrivit på denna tråd bör tänka till innan ni skriver. På något sätt vill vi väl samma sak, att Tesla ska behandla kunder med respekt och att vi ska få så bra hjälp som möjligt när något är fel med våra bilar.
Fast nu är du väl inne på ett tokigt resonemang. Jag har inte hört någon i tråden som inte tyckt att man ska få åtgärdat direkta felaktigheter.
Att ha en sprucken ruta, trasigt glas till strålkastare eller en värmare som inte funkar, det är väl självklart saker som ska funka och bytas. Sedan är det inte direkt akut att byta en sprucken ruta, inte heller en sprucken framlampa om den fungerar fullt ut och det inte riskerar att dra med sig andra fel. Och att inte fixa ett värmepaket, när det är runt nollan är väl rent ut sagt dumt.

Dock kanske det inte är 100% nödvändigt att springa på SC för rena kosmetiska saker, ett veck på skinnklädseln, eller en lite feljusterad list eller vad det nu kan vara. Sådant kan lätt vänta till någon annan tid än att direkt snabbt få det åtgärdat bara för att jag är perfektionist.

Sedan tycker jag att det självklart ska åtgärdas för en så pass dyr bil, men det är inte direkt akut eller ens bråttom.

Min egen lilla privatspaning får mig att se att väldigt många, springer på SC för rena skitsaker (enligt mig), saker som lätt kan vänta på en tid och kanske samlas ihop för ett längre servicebesök vid senare tillfälle. Lite har nog Tesla själva byggt upp denna kultur genom sin otroligt braiga service förr i tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Delta »

Jag tror rent faktiskt att Tesla uppskattar att slippa kunder som stressar organisationen med petitesser.

Hade själv ett veck i förarstolens skinn(ventilerat) som jag anmärkte på när jag hämtade ut bilen våren 2017. Det tog 4 månader att få en ny stol och när jag hämtade ut bilen efter stolsbytet var det ett exakt likadant veck i den nya stolen!
Jag hade tatt ledigt från jobbet och använt en dag till att få "felet" fixat. Till vilken nytta? Det hade säkert kostat Teslas organisation minst 5000$, och jag hade själv förlorat 5000 kr på en dags spilld tid. I stället för att gå i taket och stressa personalen med gnäll, så insåg jag att det är bättre att behålla vecket i skinnet och vara nöjd med min underbara bil.

Men när man kommer till Mercedes återförsäljaren ser man lika dyra mercor med perfekta skinnstolar. Samma pris som min Tesla. Vilken bil tror Ni jag väljer? Tesla såklart!! :D :D :D

För er som väljer annorlunda finns(än så länge) massor med alternativ. BMW, Mercedes, Audi, Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls........................... Än så länge.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Stolarna är ett bra exempel. I min Model S såg skinnstolarna rent sagt förjävliga ut efter bara några få månader, eller veckor skulle jag nästan vilja påstå. De var rynkiga och veckiga och såg ut som i en gammal bil. Visst är det kosmetiskt, men jag har haft bilar med skinnstolar tidigare och de har aldrig sett ut så. Inte ens efter flera år. Och det var förhållandevis billiga bilar. Det är klart att man vill ha det åtgärdat, om än kanske inte på studs.
Tesla tyckte då att det var normalt slitage (äh va?), men de gjorde ändå nånting med en ångmaskin som skulle släta ut skinnet lite. Jag såg ingen som helst skillnad efter denna behandling, Tesla tyckte det hade blivit bra. Jag valde sedan att låta det vara, det var inte värt att bråka om, men tråkigt är det ju ändå. Och visst spelar bilens pris in i det sammanhanget. Den ska ju vara lite finare liksom, det yttre måste ju ändå återspegla priset på något sätt. Det ska ju inte vara sämre än hos betydligt billigare bilar. Det tycker jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av OfarligTesla »

Jag vidhåller att om Tesla inte vill få massa serviceärenden för kosmetiska saker (stolar, skärmar som blir gula, lister som sitter snett osv) så får de väl bygga bilar som inte uppvisar dessa kosmetiska problem? Det är ingen välgörenhet av storföretag jag sysslar med så jag skall inte behöva ta hänsyn till att Teslas serviceorganisation blir överröst av kosmetiska problem.

På samma sätt som jag får skylla mig själv om jag levererar felaktiga eller svårförstådda saker till kunder på jobbet och de sen kommer tillbaka med 3000 frågor om smådetaljer. Man väljer helt enkelt om man investerar tid och pengar före eller efter leveransen.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Delta »

Den perfekta bilen finns alltså inte. Om man kunde få en Aston Martin med Teslas drivlina utan att priset blev alltför högt så skulle det vara ett enkelt val.
Vem kommer först med en sådan bil? Varken tillverkning eller efterföljande service får ta en massa timmar i anspråk. Därför arbetstimmar kostar multum. Det är säkert anledningen till Teslas försök med Serviceappen, det blir kundens tid som tas i anspråk i stället för den egna organisationen. Det är säkert därför det testades. Lönekostnaden för Teslas ca. 50 000 anställda ska ju betalas.

Vad är svårast:

1. Att få fossilpremiumtillverkarna att få fram konkurrenskraftiga drivlinor och laddnätverk enligt Teslas modell?

eller

2. Att få Tesla till att producera komponenter(exvis. stolar) i samma eller bättre kvalitet än fossilpremiumtillverkarna köper in från sina underleverantörer? Och bygga ihop dessa delar till fordon i samma eller bättre kvalitet än fossilpremiumtillverkarna?

Om inte Tesla lyckas med alternativ 2 så tappar de "gnällspikarna" som kunder och spar en hel del servicekostnader och om fossilpremiumtillverkarna inte lyckas med alternativ 1 så går de under och "gnällspikarna får köpa Tesla i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Delta, du sammanfattar det väldigt bra. Antingen så får man en bil som är lite halvdålig i rätt många punkter, åtminstone i relation till priset, man får slåss med konstig service och blir galen på grund av långa väntetider osv. Men man får världens bästa elbil med världens bästa laddnätverk.
Eller så köper man en elbil av en tradfitionell tillverkare så som jag gjorde. Som elbil är den inte världsbäst, men kanske billigare. Och man får en service som man förväntar sig, stolarna slits inte ut i förtid, det kommer troligen inte in vatten genom dörrarna osv. Men man får istället leva med ett halvdant laddnätverk som man helst inte vill använda. Man får acceptera att man har köpt en elbil av en tillverkare som ser elbilar som nånting de har tvingats till.
Det är väldigt tudelat, jag gillar varken det ena eller det andra. Jag hoppas att båda alternativen så småningom möts i mitten. Om det sen beror på att bara Tesla blir bättre på kvalitet och service eller om det också beror på att de andra märken börjar bli bättre på elbilar återstår att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

juristen skrev:
lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Det här är helt sjukt.

Tesla har alltså först monterat bromsslangarna bak fel när de byggde bilen, så de skaver mot hjulupphängningen. Nu har skavet uppmärksammats av bilprovningen, som gett mig ombesiktning på bromsslangarna bak. Jag har garanti på bilen, men jag bor i Skellefteå, 75 mil från närmaste Service Center.

Jag ringde till Tesla samma dag som jag fick ombesiktning, den 27/1. Jag fick prata med en kille i Segeltorp, som verkade väldigt trevlig och hjälpsam först, men jag märkte snabbt att det inte hände någonting. Han återkom inte som han sa per telefon, slutade svara på mail och när jag fick tag på honom så var det ursäkter. Jag ringde hans service center och lämnade påstötningar med andra som jobbade där när jag inte fick tag på honom. Igår, den 7/2 ledsnade jag och sa till en annan person som svarade att han fick ordna det hela nu, att jag inte kan vänta längre. Förutsatt att jag får delar under nästa vecka så har jag bara en helg kvar som jag kan kan fixa bilen på innan jag får körförbud.

Efter många om och men landar det i två alternativ.

1. De bärgar ner bilen till Upplands Väsby, lagar den åt mig på garanti (tillsammans med lite annat smått och gott som ackumulerats sedan jag köpte den). Oklart om jag får någon låne- eller hyrbil under tiden. Helt klart dock att bilen inte levereras tillbaka till mig, utan jag får åka ner och hämta den när den är klar. Vilket innebär en förlorad semesterdag, en flygresa på egen bekostnad och en hel dag i bil för att köra hem.

2. Jag får köpa två bromsslangar för 1300 kr + frakt och så kan jag byta dem själv. Inga problem att byta, det fixar jag. Och det blir mycket smidigare än alternativ 1. Men det absurda i att jag får betala för att själv laga min bil som är på garanti samtidigt som Tesla besparas kostnaden av 75 mil biltransport, verkstadstid och strul med att arrangera allting... Att skicka mig delarna gratis, vilket skulle vara det smidigaste alternativet och win-win för bägge parter är INTE ett alternativ, det vägrar Tesla.

Men det slutar inte här. Det visar sig också att det bara finns EN bromsslang i lager. De ska beställa flera, men det tar ungefär tre veckor innan de får dem. Så oavsett vilket alternativ jag väljer så kommer jag vara utan bil ett tag, alternativt ha körförbud på bilen.

Vad ska man säga. Det är så mycket fel och sjukt i hela den här historien att jag vet inte ens vad jag ska börja. Jag vet att jag bor långt ifrån ett Service Center och det tar jag ansvar för. Det är också det ENDA i allt det här som Tesla INTE kan lastas för. Det finns så många saker här de kunnat göra bättre och som går ut över mig.

Nu vill jag bara hitta mig passande bromsslangar, laga bilen och besikta den. Sen får vi se om jag behåller den. Det här är inte acceptabelt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
juristen skrev:
lator skrev:
juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Bromsslangar bak. De var tydligen felmonterade och hade gått emot hjulupphängningen och nötts. Utgår ifrån att det är original bromsslangar och att det är Tesla själva som monterat dem vid byggandet av bilen...
Det här är helt sjukt.

Tesla har alltså först monterat bromsslangarna bak fel när de byggde bilen, så de skaver mot hjulupphängningen. Nu har skavet uppmärksammats av bilprovningen, som gett mig ombesiktning på bromsslangarna bak. Jag har garanti på bilen, men jag bor i Skellefteå, 75 mil från närmaste Service Center.

Jag ringde till Tesla samma dag som jag fick ombesiktning, den 27/1. Jag fick prata med en kille i Segeltorp, som verkade väldigt trevlig och hjälpsam först, men jag märkte snabbt att det inte hände någonting. Han återkom inte som han sa per telefon, slutade svara på mail och när jag fick tag på honom så var det ursäkter. Jag ringde hans service center och lämnade påstötningar med andra som jobbade där när jag inte fick tag på honom. Igår, den 7/2 ledsnade jag och sa till en annan person som svarade att han fick ordna det hela nu, att jag inte kan vänta längre. Förutsatt att jag får delar under nästa vecka så har jag bara en helg kvar som jag kan kan fixa bilen på innan jag får körförbud.

Efter många om och men landar det i två alternativ.

1. De bärgar ner bilen till Upplands Väsby, lagar den åt mig på garanti (tillsammans med lite annat smått och gott som ackumulerats sedan jag köpte den). Oklart om jag får någon låne- eller hyrbil under tiden. Helt klart dock att bilen inte levereras tillbaka till mig, utan jag får åka ner och hämta den när den är klar. Vilket innebär en förlorad semesterdag, en flygresa på egen bekostnad och en hel dag i bil för att köra hem.

2. Jag får köpa två bromsslangar för 1300 kr + frakt och så kan jag byta dem själv. Inga problem att byta, det fixar jag. Och det blir mycket smidigare än alternativ 1. Men det absurda i att jag får betala för att själv laga min bil som är på garanti samtidigt som Tesla besparas kostnaden av 75 mil biltransport, verkstadstid och strul med att arrangera allting... Att skicka mig delarna gratis, vilket skulle vara det smidigaste alternativet och win-win för bägge parter är INTE ett alternativ, det vägrar Tesla.

Men det slutar inte här. Det visar sig också att det bara finns EN bromsslang i lager. De ska beställa flera, men det tar ungefär tre veckor innan de får dem. Så oavsett vilket alternativ jag väljer så kommer jag vara utan bil ett tag, alternativt ha körförbud på bilen.

Vad ska man säga. Det är så mycket fel och sjukt i hela den här historien att jag vet inte ens vad jag ska börja. Jag vet att jag bor långt ifrån ett Service Center och det tar jag ansvar för. Det är också det ENDA i allt det här som Tesla INTE kan lastas för. Det finns så många saker här de kunnat göra bättre och som går ut över mig.

Nu vill jag bara hitta mig passande bromsslangar, laga bilen och besikta den. Sen får vi se om jag behåller den. Det här är inte acceptabelt.
Jobbigt såklart, men om de skulle börja skicka saker till folk gratis så skulle många garanterat utnyttja det för att få gratisdelar.
Slippery slope.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

taliz skrev:
Jobbigt såklart, men om de skulle börja skicka saker till folk gratis så skulle många garanterat utnyttja det för att få gratisdelar.
Slippery slope.
Det gör de ju redan, så det är inte det som är problemet. De gjorde exakt så när min UMC dog. Utan tjafs.

Dessutom har jag ett besiktningsprotokoll som bevis och de kan få de gamla slangarna i utbyte om de vill.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jwe »

Kan vara en ok invändning i flera fall, men knappast om felet konstaterats av bilbesiktningen och föranleder ombesiktning, körförbud osv.
Objektivare dokumenterat går det väl inte att få det!
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av taliz »

Jag hade nog också letat tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

Fredrik j skrev:
Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Bra tips med Hydroscand. Ska höra med dem, de finns här.

Har sökt efter trejdepartsdelar, men inte hittat nåt än. Har skickat ett mail till Tars också...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

juristen skrev:
Fredrik j skrev:
Skit i tesla. Skruva av bromsslangen och åk till hydroscand eller motsvarande. Satsa på stålomspunnet så kan den ligga mot vad som helst sen...
Bra tips med Hydroscand. Ska höra med dem, de finns här.

Har sökt efter trejdepartsdelar, men inte hittat nåt än. Har skickat ett mail till Tars också...
Hydroscand tillverkar slangar själva. Man kan göra vilken slang som helst.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Servicehelvetet

Inlägg av point1 »

Lämnade in bilen på service för problemet med värmaren nu i fredags (ungefär 2 månader från att det felanmäldes i appen och flera samtalsförsök, besök på servicecenter för att se varför jag blivit ombokad, vad som händer osv), hämtade den idag, och fortfarande samma problem. Det enda som gjorts var att fylla på kylvätskan för att den tydligen varnade om det. Trots att jag fått mail om fördiagnostik där de nämnt sensorer och fläktmoduler. Så nu är det bara att vänta igen för att se när de hör av sig. Gissar på att det inte kommer vara smidigare denna gången.

Hade förövrigt en Tesla Model S85 som lånebil, nästan likadan som en sådan jag själv ägt tidigare. Tyvärr en mycket styvmoderligt behandlad bil, skitig in- och utvändigt, varnar om att däcktryckssensorerna inte fungerar, tjutande ljud från fläkten. Så inte heller deras loaners verkar kunna få service.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Ferro94 »

I december upptäckte jag att ena strålkastaren (ögonbrynet) lyste svagt när bilen var avstängd. Inte alltid, men från tid till annan. Ser lite lustigt ut, ungefär som att bilen ligger och slumrar med halvöppet öga (kanske är det som är Sentry Mode... ;) ). Dessutom började båda ögonbrynen att anta en gulaktig ton in mot mitten. Således inget akut och jag tänkte att det får vänta tills bilen ändå ska in för något annat.

I mitten av januari hade "problemet" blivit så pass frekvent att jag ändå valde att boka en appointment i appen. Bilen är, trots allt, bara drygt ett år gammal och någonting är ju bevisligen fel. Fick en tid c:a 2 månader bort (den 17/3) i Upplands Väsby. Fortfarande inget akut, så det var inga problem för mig att vänta. Nu fanns det i alla fall en plan.

Dagen efter fick jag ett meddelande att de skulle kunna lösa det snabbare via mobil service - de skulle bara beställa hem delar först och sen höra av sig igen för en ny tid. Kanonbra, tänkte jag! Min bokade service appointment togs bort.

En månad senare fick jag nytt meddelande att de hade en ledig tid på mobil service (fortfarande på SC i Upplands Väsby???) idag den 27/2 (underförstått att de nu hade alla delar hemma).

Så idag begav jag mig till SC, lämnade ifrån mig nyckeln till en glad tjej och blev bjuden på gott kaffe medan jag väntade.

[SÅ HÄR LÅNGT ÄR/VAR JAG 100% NÖJD...]

En (1) timme senare får jag beskedet att det uppstått något missförstånd. Delarna finns inte alls hemma och de behövde tyvärr få återkomma med en ny tid.

Att det tar tid att få en service appointment för något icke akut är verkligen helt OK för mig. Att Tesla inte har koll på sina serviceärenden och misslyckas med att kommunicera stör mig däremot enormt. Ett SMS senast igår hade räckt långt. Då hade jag enkelt kunna planera om dagen, och detta inlägg hade aldrig skrivits...

Nu känner jag mig bara illa behandlad. Jag hoppas att de överraskar positivt framöver. I så fall lovar jag att skriva om det också.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Skriv svar