Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare HelectriC » 18 jun 2020 11:37

lator skrev:
Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.

När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...


Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9498
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Servicehelvetet

Inläggav elbilist lator » 18 jun 2020 11:39

HelectriC skrev:
lator skrev:
Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.

När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...


Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.

Men om man får tillstånd från tidigare ägare så kan det ju inte vara något problem...
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Servicehelvetet

Inläggav nek0 » 18 jun 2020 12:07

lator skrev:
HelectriC skrev:
lator skrev:
Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.

När du är ägare så ska de väl inte kunna neka dig en åtgärdslista tycker jag... Jag var spekulant på en bil i Gbg och fick ut en lista (muntlig) utan större problem...


Tesla hävdar typ GDPR när de nekar att lämna ut åtgärder förbundet till tidigare ägare. Om man vill bevisa vad som är gjort får man helt enkelt visa de elektroniska kvitton etc som man fått efter SC-besök.

Men om man får tillstånd från tidigare ägare så kan det ju inte vara något problem...

Jo det är problem. Atteviks ville inte lämna ut papper om vad som var gjort po min bil och menade att jag inte har rätt att få det.
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2932
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare Credde » 18 jun 2020 16:20

Fredrik j skrev:
Credde skrev:Har varit inne med min begagnade Model S 2 gånger på 3 mån i Malmö (garanti ä), fått riktig bra service än så länge. Dock har jag försökt att få ut en lista/rapport över saker som har åtgärdas/service på bilen sen leveransen (jag är andra ägaren) men det har Tesla inte ville ge ut, vilket jag tycker är lite konstigt. Nån annan som har fått ut en sån rapport/lista. Svarar väl lite till en service "bok" på en fossilbil.


Reparationer som tidigare ägare har gjort brukar verkstäderna vara sparsamma med att lämna ut.
Speciellt om den tidigare ägaren har betalt för reparationen men även garantiåtgärder. Om garantin gått ut är det none of your business brukar man tycka.
Det finns givetvis undantag men att någon skulle lämna ut all historik utan vidare tror jag är mycket ovanligt.

Porsche har t.ex. en 111-punktskontroll som man kan göra för att få veta skicket på bilen. Den lämnar dom uttryckligen bara ut till den som betalar för testet.


Tycker det är dålig stil av Tesla t.ex. På min BMW hade jag elektronisk service protokoll, kunde se i bilen vad som hade gjorts (typ service) - önskar bara en lista över vad som är gjort på bilen inte pris etc. Den information tycker jag faktisk borde följa bilen och vara möjligt att lämna ut.
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 05 aug 2019 08:00
Ort: Bjärred

Re: Servicehelvetet

Inläggav elbilist p1457 » 18 jun 2020 19:05

Man får väl be säljaren att skicka med en lista på vad som är gjort. Ungefär som att man frågar om servicebok finns på andra bilar.
p1457
elbilist
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare HerrNilsson » 17 nov 2020 18:50

Fler som upplever att Tesla service/verkstad ryckt upp sig?
Var drygt ett år sen sist jag hade med dom att göra och då var det halv-kaos...

Hade X:n inne idag i Upplands-Väsby för CCS-uppgradering, byte av trasig sidobackspegel plus några smågrejer.

- All bokning via appen med bifogade bilder, val av verkstad etc. fungerade klockrent. Plus att man nu ser status och flödet för verkstadsärendet i appen.
- Tesla rep ringde några dagar innan och stämde av allt och förklarade att dom beställt hem så grejerna skulle finnas på plats.
- Fick en offert på jobbet i serviceärendet i appen. Bra.
- Lämnade in bilen. Ingen lånebil pga besöket ansågs för kort, men fick Uber-vouchers för att kunna ta mig till jobbet utan kostnad. Bra!
- Tesla rep ringde igen på eftermiddagen och förklarade att bilen var klar och vad dom hade gjort.
- Hämtade upp bilen och betalade.

Jämfört med skiten man upplevt tidigare så kändes det hela klockrent!
Mvh
Nilsson

Model X 90D & Model 3 SR+
Tidigare Teslor: Model S P85D Ludicrous
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 29 apr 2015 08:52

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 17 nov 2020 20:39

HerrNilsson skrev:Fler som upplever att Tesla service/verkstad ryckt upp sig?
Var drygt ett år sen sist jag hade med dom att göra och då var det halv-kaos...

Hade X:n inne idag i Upplands-Väsby för CCS-uppgradering, byte av trasig sidobackspegel plus några smågrejer.

- All bokning via appen med bifogade bilder, val av verkstad etc. fungerade klockrent. Plus att man nu ser status och flödet för verkstadsärendet i appen.
- Tesla rep ringde några dagar innan och stämde av allt och förklarade att dom beställt hem så grejerna skulle finnas på plats.
- Fick en offert på jobbet i serviceärendet i appen. Bra.
- Lämnade in bilen. Ingen lånebil pga besöket ansågs för kort, men fick Uber-vouchers för att kunna ta mig till jobbet utan kostnad. Bra!
- Tesla rep ringde igen på eftermiddagen och förklarade att bilen var klar och vad dom hade gjort.
- Hämtade upp bilen och betalade.

Jämfört med skiten man upplevt tidigare så kändes det hela klockrent!

Jag har bokad tid för att laga värmen i bilen i Upplands Väsby. Då görs även CCS uppgradering och några till småsaker.
Tid bokades långt fram för om delarna kom skulle jag få en "akut tid" tidigare. Nu blev det dock inte så.

Tycker att kontakten med verkstan fungerat bra, när man väl kommer i kontakt till en tekniker.
De mänskliga telefonsvararna man först kommer till kan inte logga in i systemet och se om beställda delar kommit.
Har man tur svarar en person utanför verkstan, ofta norsktalande, dessa kan logga in och se om några delar kommit.

När den som bokat service ringer tillbaka får jag veta att delarna skulle komma på söndag, dagen före bokat besök och jag har 65 mil att åka. Han boka snabbt om till tisdag så jag får veta om delarna kommit innan jag lämnar hemorten.
Får även sms bekräftelse som går använda om något ändrats eller om delarna kommit.
Kanske en lärdom sen jag tror det var en Östersundsbo som fått besked att delarna fanns och åkt till service för att få veta att inga delar fanns.

Förhoppningsvis blir det verkstan i Umeå nästa gång.
Tesla modell X Performance röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat
Tesla model 3 AWD, röd Multi Coat. Heter Asterix och är inte kvickare än kompisen OBELIX
e-Golf 2018, Idefix. KTM el-enduro, Adrelanine
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå
Referralkod: http://ts.la/mats8766

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare pawweshark » 17 nov 2020 22:12

Har ägt bilen i 1,5 månad och servicehelvetet är under all kritik.
SC återkopplar ej på samtal, kan ej heller ge leveransbesked på delar som behöver bytas ut.
Vissa reservdelar har jag väntat på sedan leveransdag..

Är det verkligen ingen på Tesla som vet vad service och återkoppling till kund betyder?
Idag lovade SC Norrköping att återkoppla innan dagens slut....väntar fortfarande på besked.

Varför är det så mycket reservdelar som är restnoterade?
Känns som de fokuserar på det som erbjuds i shoppen och inget mer.
Tesla Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 sep 2020 20:53
Referralkod: pawel93429

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare Curik » 17 nov 2020 22:48

pawweshark skrev:Varför är det så mycket reservdelar som är restnoterade?


Jag har inte svaret men det jag fick höra när jag väntade 7 veckor på förarbälte var att reservdelen låg som restnoterad i hela Europa.

Det låter som att det inte tillverkas fler än det som behövs för att tillverka nya bilar, men det är ju min tolkning.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare pawweshark » 17 nov 2020 22:57

Curik skrev:
pawweshark skrev:Varför är det så mycket reservdelar som är restnoterade?


Jag har inte svaret men det jag fick höra när jag väntade 7 veckor på förarbälte var att reservdelen låg som restnoterad i hela Europa.

Det låter som att det inte tillverkas fler än det som behövs för att tillverka nya bilar, men det är ju min tolkning.


Japp tror det ligger mycket i din tolkning
Tesla Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 sep 2020 20:53
Referralkod: pawel93429

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.