Sida 7 av 12

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 07:10
av metchristian
Jag tycker att kondens i bakljus inte är rimligt.
Jag har arbetat 17år inom biluthyrning och haft typ alla bilmärken och fått erfarenhet av garantireparationer bla och under alla dessa år så har jag inte varit med om att ha så här mycket kondens i baklyktor, som plötsligt kommit, inte haft alls under 11mån som jag ägt bil. De få gånger hyrbilarna ens haft så har jag fått dem bytta på garanti men denna gång får jag ett svar som jag blev otroligt förvånad över och som jag bli förbannad över. Kommer att åka direkt till servicecentret o visa upp och diskutera på plats istället. (Ej hunnit än)
Svaret jag fick igår:
Hej, och tack för er bokning hos oss på Tesla service. Tyvärr är den mängden kondens som syns i lyktorna inte tillräckligt för att vi ska byta dessa på garanti. Anledningen till att en viss mängd kondens anses vara normal är eftersom att våra lyktor är utrustade med LED för att spara energi, och dessa inte avger någon direkt värme. Eftersom att dom inte har en högre grad av värmeutveckling tar det därför längre tid för kondensen att försvinna. Eftersom att ett byte av lyktorna inte skulle förbättra problemet rekommenderar vi inte heller att ni byter dessa mot en kostnad för er. Vi kommer nu att avboka er tid, men ni är välkomna att boka en ny tid genom er app om ni har några andra funderingar. Mvh, Tesla Service


Rimligt? Nej för tillslut kommer fukten förstöra lamporna. Resultat kommer paja för eller senare..
Helt sjukt svar i mina ögon.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 07:51
av mikebike
"Eftersom att..."

Har alla Model 3 kondens i baklysena?

Om JA, så är detta en "produktegenskap".
Om NEJ, så är det ett garantiärende.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 08:17
av metchristian
mikebike skrev:
"Eftersom att..."

Har alla Model 3 kondens i baklysena?

Om JA, så är detta en "produktegenskap".
Om NEJ, så är det ett garantiärende.
Inte haft kondens alls på 11mån förrän nu! Så nej från min sida... men hur många har haft???

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 08:55
av BrooklynS
Det finns ett litet hål i glaset där ev fukt skall ventileras ut. Eftersom LED-lampor inte avger särskilt mycket värme så är ju en effekt att det tar lite tid under vissa förhållanden.

Periodvis har jag haft fukt i mina lampor, det har försvunnit efter ett tag. Det är konstruerat så. Sitt i båten.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 09:14
av OfarligTesla
Jag har iaf fått fukt i bakljusen av tvätt med högtryck i olika bilar från olika tillverkare så i min värld är det rätt normalt. Antar att man kan få in fukt genom att köra i regn eller parkera ute längre stunder då det är fuktigt. Parkerar man då ute normalt så är det svårt att få bort fukten den här årstiden (oavsett var fukten är), vilket är en av anledningarna till varför jag tycker det är värt nära 3k/mån för varmgarage istället för att stå på gatan.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 09:17
av kikat
När det är fuktig väderlek blir det kondens i lyktorna. Hur mycket eller lite beror på klimatet. Det ventileras ut genom hålet efter några timmar i bättre väder.
Är det någon som skriver att de aldrig har det så har de antingen inte kört i tillräckligt fuktigt väder eller så har man inte tittat efter det.

Vid första regnskuren efter leverans hade jag kondens i min lykta som aldrig gick ur. Det var mitt i sommaren med varmt väder, ändå gick kondensen aldrig ur. Därför var det enkelt att överbevisa för tesla att något var fel på den så jag fick den bytt på garantin. Jag har ju självklart fortfarande kondens när det är dåligt väder, men det är normal kondens som försvinner efter ett tag.
Om lyktorna går sönder p.g.a. kondens så går det på garantin förmodar jag. Lär bli svårt att hävda slitage på baklyktor?

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 09:31
av Bjelke
kikat skrev:
När det är fuktig väderlek blir det kondens i lyktorna. Hur mycket eller lite beror på klimatet. Det ventileras ut genom hålet efter några timmar i bättre väder.
Är det någon som skriver att de aldrig har det så har de antingen inte kört i tillräckligt fuktigt väder eller så har man inte tittat efter det.

Vid första regnskuren efter leverans hade jag kondens i min lykta som aldrig gick ur. Det var mitt i sommaren med varmt väder, ändå gick kondensen aldrig ur. Därför var det enkelt att överbevisa för tesla att något var fel på den så jag fick den bytt på garantin. Jag har ju självklart fortfarande kondens när det är dåligt väder, men det är normal kondens som försvinner efter ett tag.
Om lyktorna går sönder p.g.a. kondens så går det på garantin förmodar jag. Lär bli svårt att hävda slitage på baklyktor?
Problemet är väl att skador pga kondens lär ta ett bra tag och då kan garantin ha gått ut...

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 10:11
av kikat
Bjelke skrev:
kikat skrev:
När det är fuktig väderlek blir det kondens i lyktorna. Hur mycket eller lite beror på klimatet. Det ventileras ut genom hålet efter några timmar i bättre väder.
Är det någon som skriver att de aldrig har det så har de antingen inte kört i tillräckligt fuktigt väder eller så har man inte tittat efter det.

Vid första regnskuren efter leverans hade jag kondens i min lykta som aldrig gick ur. Det var mitt i sommaren med varmt väder, ändå gick kondensen aldrig ur. Därför var det enkelt att överbevisa för tesla att något var fel på den så jag fick den bytt på garantin. Jag har ju självklart fortfarande kondens när det är dåligt väder, men det är normal kondens som försvinner efter ett tag.
Om lyktorna går sönder p.g.a. kondens så går det på garantin förmodar jag. Lär bli svårt att hävda slitage på baklyktor?
Problemet är väl att skador pga kondens lär ta ett bra tag och då kan garantin ha gått ut...
Bör inte ta 4 år innan skadan sker och så länge tänker åtminstone inte jag behålla min bil, men det kan ju vara en risk för andrahandsköpare annars.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 12:51
av Bjelke
kikat skrev:
Bjelke skrev:
kikat skrev:
När det är fuktig väderlek blir det kondens i lyktorna. Hur mycket eller lite beror på klimatet. Det ventileras ut genom hålet efter några timmar i bättre väder.
Är det någon som skriver att de aldrig har det så har de antingen inte kört i tillräckligt fuktigt väder eller så har man inte tittat efter det.

Vid första regnskuren efter leverans hade jag kondens i min lykta som aldrig gick ur. Det var mitt i sommaren med varmt väder, ändå gick kondensen aldrig ur. Därför var det enkelt att överbevisa för tesla att något var fel på den så jag fick den bytt på garantin. Jag har ju självklart fortfarande kondens när det är dåligt väder, men det är normal kondens som försvinner efter ett tag.
Om lyktorna går sönder p.g.a. kondens så går det på garantin förmodar jag. Lär bli svårt att hävda slitage på baklyktor?
Problemet är väl att skador pga kondens lär ta ett bra tag och då kan garantin ha gått ut...
Bör inte ta 4 år innan skadan sker och så länge tänker åtminstone inte jag behålla min bil, men det kan ju vara en risk för andrahandsköpare annars.
Ja om man ligger på max 2000 mil per år så är det nog lugnt,
men om man kör mycket så kan garantin vara slut på typ 2 år, och då vettifan om man klarar sig.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 13:30
av metchristian
Bjelke skrev:
kikat skrev:
Bjelke skrev:
kikat skrev:
När det är fuktig väderlek blir det kondens i lyktorna. Hur mycket eller lite beror på klimatet. Det ventileras ut genom hålet efter några timmar i bättre väder.
Är det någon som skriver att de aldrig har det så har de antingen inte kört i tillräckligt fuktigt väder eller så har man inte tittat efter det.

Vid första regnskuren efter leverans hade jag kondens i min lykta som aldrig gick ur. Det var mitt i sommaren med varmt väder, ändå gick kondensen aldrig ur. Därför var det enkelt att överbevisa för tesla att något var fel på den så jag fick den bytt på garantin. Jag har ju självklart fortfarande kondens när det är dåligt väder, men det är normal kondens som försvinner efter ett tag.
Om lyktorna går sönder p.g.a. kondens så går det på garantin förmodar jag. Lär bli svårt att hävda slitage på baklyktor?
Problemet är väl att skador pga kondens lär ta ett bra tag och då kan garantin ha gått ut...
Bör inte ta 4 år innan skadan sker och så länge tänker åtminstone inte jag behålla min bil, men det kan ju vara en risk för andrahandsköpare annars.
Ja om man ligger på max 2000 mil per år så är det nog lugnt,
men om man kör mycket så kan garantin vara slut på typ 2 år, och då vettifan om man klarar sig.
Jag har kört 3600mil o bilen är bara 11månader...

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 13:48
av bonath
Finns det ingen som kommit på nån "fix"?
Det är ju inget fel på lampan, behöver bara vädras lite. ;)

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 14:13
av Elix747
Jag hade mycket fukt/vatten i mina baklyktor. Fick de bytta förra hösten. Värst var det när varmt och fuktigt slog om till kallt. Då kondenserar ångan som droppar på närmaste yta. Det verkade inte försvinna som det skulle och fukten blev kvar länge.
Har inte alls Samma problem med de nya (som nu är över ett år gamla). Så det går uppenbarligen att fixa.
Lite fukt kanske är rimligt som ventileras ut men inte i mängder.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 15:21
av kenjon
Jag hade fukt i den ena i somras, fixades på garanti. Nu har jag fukt i båda....

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 15:50
av MrRun
bonath skrev:
Finns det ingen som kommit på nån "fix"?
Det är ju inget fel på lampan, behöver bara vädras lite. ;)
Öppna lyktan och göm en silica gel-påse där nånstans. :D
Skulle jag provat på en gammal bil iaf.

Re: Servicehelvetet

Postat: 10 dec 2020 22:46
av pawweshark
Servicehelvetet fortsätter, fattar inte att auktoriserad Tesla Body Shop kan ta så lång tid på sig att åtgärda bilen

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 10:22
av JoeMad
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 10:40
av Curik
pawweshark skrev:
Servicehelvetet fortsätter, fattar inte att auktoriserad Tesla Body Shop kan ta så lång tid på sig att åtgärda bilen
Beklagar! Jag hade min inne ungefär lika länge precis efter att jag fick bilen och det var inte kul. Vad är det för reservdel vi pratar om här?

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 11:20
av MrRun
JoeMad skrev:
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!
Ja det är verkligen den andra änden av det hela. Lyxigt att kunna åka till verkstaden och dom hjälper till med ett fruset lås! Är väl normalt upp till ägaren att lösa, behövs väl knappast några specialverktyg, specialkunskap osv. Eller är det bara jag som är för mycket åt "kan-själv-hållet". Bortskämd blev du. ;)

/Gör-det-självare

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 17:57
av Bo G
I måndags fick jag trevligt besök av mobile service för att fixa CCS-laddningen som slutat fungera på min S oktober 19. Felet hade inte gått att spåra i loggarna och det gick inte att diagnosticera på plats. Genast iväg till service Aminogatan där jag fick lånebil. Idag en trevlig röst i telefon - bilen är klar. Det var någon liten dator som bytts. Allt på garantin. Bra upplevelse och det känns skönt för jag passerar Sveg eller Kristinehamn på väg norrut.

Re: Servicehelvetet

Postat: 15 jan 2021 11:25
av JoeMad
MrRun skrev:
JoeMad skrev:
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!
Ja det är verkligen den andra änden av det hela. Lyxigt att kunna åka till verkstaden och dom hjälper till med ett fruset lås! Är väl normalt upp till ägaren att lösa, behövs väl knappast några specialverktyg, specialkunskap osv. Eller är det bara jag som är för mycket åt "kan-själv-hållet". Bortskämd blev du. ;)

/Gör-det-självare

Nja, det blev lite akut när man var på resa och måste fylla spolarvätska.
Det hade inte gått att köra vidare på grund av salt och slask på vägarna om jag inte fått hjälp.

Enligt Sc behövde bilen lyftas upp, skyddsplåtar monteras av och med specialverktyg komma åt underifrån.
Det tog en timme för dem att öppna låset och montera tillbaka allt.
Självklart hade det löst sig med några timmar i ett varmgarage, men hade tyvärr inget med mig på resan :P

Är glad att jag inte försökte mig på något själv. Då hade jag nog fortfarande stått kvar i Ödeshög.

//Gör-det-helst-inte-självare ;)

Re: Servicehelvetet

Postat: 24 jan 2021 21:38
av Monark1954
Har varit nöjd med Tesla service men nu rinner det över.
4 veckors väntan på ledig tid i Stockholm med okörbar bil.
Måste även invänta samtransport från Umeå då bilen är okörbar.
Varför öppnar inte Umeå även om det vore med reducerad personalstyrka.
Har nu 3 bilar som skall åka 130 mil vardera för att få service då inget verkar vara möjligt med mobilservice vintertid. Varav en har garantismåsaker med släten och dörrar.

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 18:56
av mikebike
De senaste veckorna har jag inte haft någon park assist. SC kom fram till att det är fel på ett styrdon, som måste beställas hem.
I morse lämnade jag bilen i Bredden och cyklade till jobbet (23 km). Vid 15.30 hade jag fortfarande inte hört något, så jag messade dem. "Vi håller på för fullt med bilen, men den blir inte klar idag."
Det var bara att cykla hem.

Hur lång tid tar det att byta ett styrdon?

Detta fuckar verkligen upp min morgondag. Klockan 18 skall jag vara i Rosersberg. Bredden ligger halvvägs till Rosersberg, men jag skall ha med tung utrustning vilket innebär att jag alltså måste cykla till Bredden, åka tillbaks hem i rusningen, byta om och lasta bilen, för att sedan åka norrut igen, i köerna. Helst skall jag äta också...

När jag höll på med att laga mat nu ikväll kom ett erbjudande om lånebil, men det kändes inte frestande att sätta sig på cykeln igen efter maten. Hade jag fått detta erbjudande när jag fortfarande var kvar på jobbet hade det varit en annan sak.....

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 19:08
av frippe
Just nu verkar det vara högtryck i teslas verkstäder. Mobilservice i vårt område är t.ex. otillgänglig för han får hjälpa till på ett SC. Knepigt att det grupperar ihop sig. Eller så vill alla fixa bilen före semestern.

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 19:39
av MWall
Ja igår hade de öppet till 22.00.

Nu tänkte jag hålla mig därifrån i flera år. Får se hur det går med det. :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 11:45
av mikebike
mikebike skrev:
De senaste veckorna har jag inte haft någon park assist. SC kom fram till att det är fel på ett styrdon, som måste beställas hem.
I morse lämnade jag bilen i Bredden och cyklade till jobbet (23 km). Vid 15.30 hade jag fortfarande inte hört något, så jag messade dem. "Vi håller på för fullt med bilen, men den blir inte klar idag."
Det var bara att cykla hem.

Hur lång tid tar det att byta ett styrdon?

Detta fuckar verkligen upp min morgondag. Klockan 18 skall jag vara i Rosersberg. Bredden ligger halvvägs till Rosersberg, men jag skall ha med tung utrustning vilket innebär att jag alltså måste cykla till Bredden, åka tillbaks hem i rusningen, byta om och lasta bilen, för att sedan åka norrut igen, i köerna. Helst skall jag äta också...

När jag höll på med att laga mat nu ikväll kom ett erbjudande om lånebil, men det kändes inte frestande att sätta sig på cykeln igen efter maten. Hade jag fått detta erbjudande när jag fortfarande var kvar på jobbet hade det varit en annan sak.....
Uppdatering 11.30
Jag messade och frågade varför det tar så lång tid:

"Hej Mikael, vi har haft problem att få ordningp å modulen till Parkeringssensorerna, vi hoppas på att bilen blir klar under eftermiddagen Mvh Andreas Tesla"

Den har alltså varit inne sedan igår morse för byte av ett styrdon.