Sida 8 av 12

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 13:48
av bonath
Finns det ingen som kommit på nån "fix"?
Det är ju inget fel på lampan, behöver bara vädras lite. ;)

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 14:13
av Elix747
Jag hade mycket fukt/vatten i mina baklyktor. Fick de bytta förra hösten. Värst var det när varmt och fuktigt slog om till kallt. Då kondenserar ångan som droppar på närmaste yta. Det verkade inte försvinna som det skulle och fukten blev kvar länge.
Har inte alls Samma problem med de nya (som nu är över ett år gamla). Så det går uppenbarligen att fixa.
Lite fukt kanske är rimligt som ventileras ut men inte i mängder.

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 15:21
av kenjon
Jag hade fukt i den ena i somras, fixades på garanti. Nu har jag fukt i båda....

Re: Servicehelvetet

Postat: 19 nov 2020 15:50
av MrRun
bonath skrev:
Finns det ingen som kommit på nån "fix"?
Det är ju inget fel på lampan, behöver bara vädras lite. ;)
Öppna lyktan och göm en silica gel-påse där nånstans. :D
Skulle jag provat på en gammal bil iaf.

Re: Servicehelvetet

Postat: 10 dec 2020 22:46
av pawweshark
Servicehelvetet fortsätter, fattar inte att auktoriserad Tesla Body Shop kan ta så lång tid på sig att åtgärda bilen

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 10:22
av JoeMad
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 10:40
av Curik
pawweshark skrev:
Servicehelvetet fortsätter, fattar inte att auktoriserad Tesla Body Shop kan ta så lång tid på sig att åtgärda bilen
Beklagar! Jag hade min inne ungefär lika länge precis efter att jag fick bilen och det var inte kul. Vad är det för reservdel vi pratar om här?

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 11:20
av MrRun
JoeMad skrev:
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!
Ja det är verkligen den andra änden av det hela. Lyxigt att kunna åka till verkstaden och dom hjälper till med ett fruset lås! Är väl normalt upp till ägaren att lösa, behövs väl knappast några specialverktyg, specialkunskap osv. Eller är det bara jag som är för mycket åt "kan-själv-hållet". Bortskämd blev du. ;)

/Gör-det-självare

Re: Servicehelvetet

Postat: 13 jan 2021 17:57
av Bo G
I måndags fick jag trevligt besök av mobile service för att fixa CCS-laddningen som slutat fungera på min S oktober 19. Felet hade inte gått att spåra i loggarna och det gick inte att diagnosticera på plats. Genast iväg till service Aminogatan där jag fick lånebil. Idag en trevlig röst i telefon - bilen är klar. Det var någon liten dator som bytts. Allt på garantin. Bra upplevelse och det känns skönt för jag passerar Sveg eller Kristinehamn på väg norrut.

Re: Servicehelvetet

Postat: 15 jan 2021 11:25
av JoeMad
MrRun skrev:
JoeMad skrev:
Tänkte balansera inläggen lite med erfarenhet från Tesla Norrköping igår.

Vid laddning i Ödeshög skulle jag fylla spolarvätska, men fick inte upp huven.
Den öppnade sig lite men var fortfarande låst.
Eftersom jag kört i alla slags väder det senaste dygnet från regn till snö och minusgrader gissade jag att något frusit fast.
Tog sikte på Norrköping och ringde under tiden det telefonnummer som finns i bilen.
Efter lite väntetid svarade en person som var mycket hjälpsam.
Vi gjorde några reset och konstaterade att det inte fungerade.
Får då förslag att åka till SC Norrköping och att hon skulle meddela dem att jag anländer.

Väl hos SC tog de in bilen omgående och fixade problemet som mycket riktigt var ett fastfruset lås.
Toppade upp lite laddning i Norrköping eftersom jag hade 10% beräknat vid ankomst Tyresö och jag inte är lika modig som TeslaBjörn ännu ;)
När jag skulle fylla spolarvätska upptäckte jag att det redan gjorts på SC
Bra jobbat!!
Ja det är verkligen den andra änden av det hela. Lyxigt att kunna åka till verkstaden och dom hjälper till med ett fruset lås! Är väl normalt upp till ägaren att lösa, behövs väl knappast några specialverktyg, specialkunskap osv. Eller är det bara jag som är för mycket åt "kan-själv-hållet". Bortskämd blev du. ;)

/Gör-det-självare

Nja, det blev lite akut när man var på resa och måste fylla spolarvätska.
Det hade inte gått att köra vidare på grund av salt och slask på vägarna om jag inte fått hjälp.

Enligt Sc behövde bilen lyftas upp, skyddsplåtar monteras av och med specialverktyg komma åt underifrån.
Det tog en timme för dem att öppna låset och montera tillbaka allt.
Självklart hade det löst sig med några timmar i ett varmgarage, men hade tyvärr inget med mig på resan :P

Är glad att jag inte försökte mig på något själv. Då hade jag nog fortfarande stått kvar i Ödeshög.

//Gör-det-helst-inte-självare ;)

Re: Servicehelvetet

Postat: 24 jan 2021 21:38
av Monark1954
Har varit nöjd med Tesla service men nu rinner det över.
4 veckors väntan på ledig tid i Stockholm med okörbar bil.
Måste även invänta samtransport från Umeå då bilen är okörbar.
Varför öppnar inte Umeå även om det vore med reducerad personalstyrka.
Har nu 3 bilar som skall åka 130 mil vardera för att få service då inget verkar vara möjligt med mobilservice vintertid. Varav en har garantismåsaker med släten och dörrar.

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 18:56
av mikebike
De senaste veckorna har jag inte haft någon park assist. SC kom fram till att det är fel på ett styrdon, som måste beställas hem.
I morse lämnade jag bilen i Bredden och cyklade till jobbet (23 km). Vid 15.30 hade jag fortfarande inte hört något, så jag messade dem. "Vi håller på för fullt med bilen, men den blir inte klar idag."
Det var bara att cykla hem.

Hur lång tid tar det att byta ett styrdon?

Detta fuckar verkligen upp min morgondag. Klockan 18 skall jag vara i Rosersberg. Bredden ligger halvvägs till Rosersberg, men jag skall ha med tung utrustning vilket innebär att jag alltså måste cykla till Bredden, åka tillbaks hem i rusningen, byta om och lasta bilen, för att sedan åka norrut igen, i köerna. Helst skall jag äta också...

När jag höll på med att laga mat nu ikväll kom ett erbjudande om lånebil, men det kändes inte frestande att sätta sig på cykeln igen efter maten. Hade jag fått detta erbjudande när jag fortfarande var kvar på jobbet hade det varit en annan sak.....

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 19:08
av frippe
Just nu verkar det vara högtryck i teslas verkstäder. Mobilservice i vårt område är t.ex. otillgänglig för han får hjälpa till på ett SC. Knepigt att det grupperar ihop sig. Eller så vill alla fixa bilen före semestern.

Re: Servicehelvetet

Postat: 08 jun 2021 19:39
av MWall
Ja igår hade de öppet till 22.00.

Nu tänkte jag hålla mig därifrån i flera år. Får se hur det går med det. :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 11:45
av mikebike
mikebike skrev:
De senaste veckorna har jag inte haft någon park assist. SC kom fram till att det är fel på ett styrdon, som måste beställas hem.
I morse lämnade jag bilen i Bredden och cyklade till jobbet (23 km). Vid 15.30 hade jag fortfarande inte hört något, så jag messade dem. "Vi håller på för fullt med bilen, men den blir inte klar idag."
Det var bara att cykla hem.

Hur lång tid tar det att byta ett styrdon?

Detta fuckar verkligen upp min morgondag. Klockan 18 skall jag vara i Rosersberg. Bredden ligger halvvägs till Rosersberg, men jag skall ha med tung utrustning vilket innebär att jag alltså måste cykla till Bredden, åka tillbaks hem i rusningen, byta om och lasta bilen, för att sedan åka norrut igen, i köerna. Helst skall jag äta också...

När jag höll på med att laga mat nu ikväll kom ett erbjudande om lånebil, men det kändes inte frestande att sätta sig på cykeln igen efter maten. Hade jag fått detta erbjudande när jag fortfarande var kvar på jobbet hade det varit en annan sak.....
Uppdatering 11.30
Jag messade och frågade varför det tar så lång tid:

"Hej Mikael, vi har haft problem att få ordningp å modulen till Parkeringssensorerna, vi hoppas på att bilen blir klar under eftermiddagen Mvh Andreas Tesla"

Den har alltså varit inne sedan igår morse för byte av ett styrdon.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 12:33
av frippe
MWall skrev:
Ja igår hade de öppet till 22.00.

Nu tänkte jag hålla mig därifrån i flera år. Får se hur det går med det. :lol:
Ja och innan blev jag erbjuden en tid på en lördag. Så fullt upp alltså.

Kanske finns behov av fler SC?

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 16:13
av MWall
frippe skrev:
MWall skrev:
Ja igår hade de öppet till 22.00.

Nu tänkte jag hålla mig därifrån i flera år. Får se hur det går med det. :lol:
Ja och innan blev jag erbjuden en tid på en lördag. Så fullt upp alltså.

Kanske finns behov av fler SC?

Ja det är klart som f-n. Särskilt om Tesla tänker växa och sälja ännu fler bilar. Och ju äldre bilarna blir desto mer kärlek kommer de behöva.

Jag skulle vilja se verkstäder i typ alla medelstora städer. Örebro, Västerås, Karlstad, Gävle, Sundsvall, Uppsala, Jönköping, Luleå, Kalmar, Kristianstad, Helsingborg, Borås, Falun, Östersund, Växjö, Karlskrona, Eskilstuna... Men det verkar inte direkt vara aktuellt. :(

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 18:52
av MrRun
Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 18:58
av Svenssons
MrRun skrev:
Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.
Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 19:32
av mans71
Svenssons skrev:
MrRun skrev:
Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.
Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.
Är det så? Har Tesla nu gett access till programvaran i bilarna så att en independent-verkstad kan byta säg ett dörrlås till en annan version, eller ett batteri, eller motor, osv? Det är ju i så fall strålande nyheter!

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 19:34
av mikebike
Nu har jag hämtat bilen, de har åtminstone fixat det ena felet: parkeringsassistansen. Hur kan det ta två dagar att byta ett styrdon? :roll:
Jag missade en skyttetävling p.g.a. av detta... :evil:
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!

Det gick inte att använda farthållare eftersom kamerorna måste kalibreras först.
Dessutom hade bilen glömt stolinställningen?

Dock var jag nöjd med cyklingen från jobbet till SC. KTH - Bredden, 23 km med 29,1 i snitt. Av en nyss covidsjuk sextioåring, med ryggsäck, på en gravelbike med stänkskärmar. 8-)

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jun 2021 19:37
av Svenssons
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
MrRun skrev:
Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.
Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.
Är det så? Har Tesla nu gett access till programvaran i bilarna så att en independent-verkstad kan byta säg ett dörrlås till en annan version, eller ett batteri, eller motor, osv? Det är ju i så fall strålande nyheter!
Det finns mängder med saker som inte kräver tillgång till mjukvaran i bilarna för att fixa. Se bara på byte av minneskrets till MCU1 som ett exempel eller allt mekaniskt. Verkstäder ska väl börja någonstans om de vill serva Teslor.

Re: Servicehelvetet

Postat: 11 jun 2021 14:25
av Klintan
Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.

Re: Servicehelvetet

Postat: 11 jun 2021 14:36
av MWall
Klintan skrev:
Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.

Haha. Av den anledningen försöker jag ALLTID försäkra mig om en lånebil. Vill inte bli väntande sådär. Har hört ännu värre historier när någon efter 4 timmar gått och frågat hur det går med bilen och så har det visat sig att de inte ens har börjat med den.

Nej, Tesla måste bygga fler SC och jobba lite på kommunikationen.

Re: Servicehelvetet

Postat: 11 jun 2021 14:39
av Klintan
De har ju blivit så snåla på lånebilar nuförtiden. Var ju en slags kompensation för omaket att ta sig till service. Kunna använda tiden för besöket. Har inget att uträtta i Mölndal och att sitta inne i loungen lockar inte i dessa tider.