Run rate och maxkapacitet är helt olika saker.Zalman3 skrev:1.790.000 är run rate om 18 månader!
Run rate på S&X linan är just nu <30k medan maxkapacitet är mer än tre gånger så stor.
Moderator: Redaktion
Run rate och maxkapacitet är helt olika saker.Zalman3 skrev:1.790.000 är run rate om 18 månader!
Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Norrköping och Umeå är på gång.Bo G skrev:Dessa prognoser är väl också beroende på om service och supercharger hänger med i takt med ökad försäljning. Hittills ingen service i Norrköping eller Norrland. SUC utbyggnaden verkar stå still efter Storlien.
Ett kanske eller ett frågetecken använder man för att indikera att man inte är säker på att informationen stämmer. Produktion och försäljning är nog mer eller mindre detsamma i det här avseendet för Tesla lär göra som man gjort varje år tidigare och tömma hela leveransapparaten.Legato skrev:Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Om Y blir mest åtråvärd återstår att se. Det är troligt men inte visat. Som så ofta förut presenterar du mer eller mindre kvalificerade gissningar som fakta.
Nja, frågetecknet i din text är ju ett ifrågasättande av mitt påstående, inget annat. Men om du menade något annat så fine.Jordad skrev:Ett kanske eller ett frågetecken använder man för att indikera att man inte är säker på att informationen stämmer. Produktion och försäljning är nog mer eller mindre detsamma i det här avseendet för Tesla lär göra som man gjort varje år tidigare och tömma hela leveransapparaten.Legato skrev:Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Om Y blir mest åtråvärd återstår att se. Det är troligt men inte visat. Som så ofta förut presenterar du mer eller mindre kvalificerade gissningar som fakta.
Vilken siffran blir i slutändan spelar inte så stor roll men för att komma över 500k sålda bilar behöver Tesla slå rätt rejäla rekord under Q3 och Q4. Jag tror att det är fullt möjligt att de lyckas med det.
Skulle de bara lyckas med 450k så kan man nog förvänta sig att de ökar produktionen med mer än 50% under 2021.