Re: Tesla säljer 1 miljon bilar 2022?
Postat: 30 jan 2020 13:48
Tesla säger själva att produktionen troligen kommer överträffa leveranser i år.
Alternativt passar de på att effektivisera och bygga om produktionen för att få ner kostnaderna och för att få in nya framtida modeller efter Model S/X/3/Y. Tror visserligen att Semi, Cybertruck och ATV kan tänkas tillverkas i Giga New York där det idag inte tillverkas några bilar men Roadster och den framtida mindre bilen lär behöva komma in och effektivisering kommer nog prioriteras framför prissänkning.Jerka skrev:De kanske måste sänka priserna i så fall? (Hoppas!)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-capacity
Tesla Giga Shanghai China-Made Model Y Update, Aiming 250K Model 3 Yearly Production Capacity.
As we are the first to report, Tesla Gigafactory Shanghai plans to hire additional 1000 workers on July 27th. It's not hard to predict that the company is aiming to increase production output to meet the strong growing demand.
From people familiar with the matter, Tesla Giga Shanghai is aiming to increase the Model 3 weekly production rate from 4,000 units to 5,000 unit.
"Yes, it's the information from Tesla supply chains."
Currently, Tesla Giga Shanghai has reached 200,000 units annually production rate. With the additional 1,000 units weekly, the annual production capacity of the Shanghai factory will increase to 250,000.
Efter vad man har hört så ligger Tesla på mellan 6-700k i run rate just nu. Säg att man började året på 450k och kan sluta året 800k så är inte 1 miljon bilar omöjligt. Däremot är målet för Tesla 825k och det är i sig en oerhörd expansionstakt.Zalman3 skrev:Kan Tesla komma upp i 1 miljon tillverkade bilar redan 2021?
Teslas Kina fabriker ökar snabbt sin tillverkning nu.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-capacity
Tesla Giga Shanghai China-Made Model Y Update, Aiming 250K Model 3 Yearly Production Capacity.
As we are the first to report, Tesla Gigafactory Shanghai plans to hire additional 1000 workers on July 27th. It's not hard to predict that the company is aiming to increase production output to meet the strong growing demand.
From people familiar with the matter, Tesla Giga Shanghai is aiming to increase the Model 3 weekly production rate from 4,000 units to 5,000 unit.
"Yes, it's the information from Tesla supply chains."
Currently, Tesla Giga Shanghai has reached 200,000 units annually production rate. With the additional 1,000 units weekly, the annual production capacity of the Shanghai factory will increase to 250,000.
I Q2 rapporten pratas om följande:
Fremont 590.000, tillverkade bilar per år
Berlin startar sin tillverkning 2021
Shanghai är redan uppe i 250.000 för M3 och drar igång MY 2021
Min gissning för 2021:
Fremont, 600.000 bilar(Jag tror nya MS och MX säljer bra)
Berlin, 100.000 bilar
Shanghai, 350.000 bilar
Totalt ca 1.050.000 bilar tillverkade 2021.
Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Run rate och maxkapacitet är helt olika saker.Zalman3 skrev:1.790.000 är run rate om 18 månader!
Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Norrköping och Umeå är på gång.Bo G skrev:Dessa prognoser är väl också beroende på om service och supercharger hänger med i takt med ökad försäljning. Hittills ingen service i Norrköping eller Norrland. SUC utbyggnaden verkar stå still efter Storlien.
Ett kanske eller ett frågetecken använder man för att indikera att man inte är säker på att informationen stämmer. Produktion och försäljning är nog mer eller mindre detsamma i det här avseendet för Tesla lär göra som man gjort varje år tidigare och tömma hela leveransapparaten.Legato skrev:Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Om Y blir mest åtråvärd återstår att se. Det är troligt men inte visat. Som så ofta förut presenterar du mer eller mindre kvalificerade gissningar som fakta.
Nja, frågetecknet i din text är ju ett ifrågasättande av mitt påstående, inget annat. Men om du menade något annat så fine.Jordad skrev:Ett kanske eller ett frågetecken använder man för att indikera att man inte är säker på att informationen stämmer. Produktion och försäljning är nog mer eller mindre detsamma i det här avseendet för Tesla lär göra som man gjort varje år tidigare och tömma hela leveransapparaten.Legato skrev:Jag skrev som sagt försäljning, inte produktion, vilket ju också är trådens ämne.Jordad skrev:Giga Shanghai kanske når 150-200k i år. Du menar alltså att Freemont kommer ha sämre produktion i år jämfört med förra året? Detta trots Tesla nyligen har börjat sälja sin mest åtråvärda bil i MY? Det är lite överdrivet negativt men allt är ju möjligt som sagt. Vem vet hur corona utvecklar sig under hösten?Legato skrev:Tror ni är lite väl optimistiska...
Produktionen kommer såklart balanseras med försäljningen över tid. Man siktar ju på att sälja 500k bilar i år men jag har svårt att tro att man når hela vägen. Sen har man ju ambitionen att växa med 50% per år.
Jag gissar:
2020: 450k sålda.
2021: 650k sålda.
2022: 900k sålda.
Allt då förutsatt att vi inte får en krasch i ekonomin vilket i sig inte känns så osannolikt. Både med tanke på hur det utvecklas i USA och med tanke på hur det trycks/lånas pengar in absurdum.
Om Y blir mest åtråvärd återstår att se. Det är troligt men inte visat. Som så ofta förut presenterar du mer eller mindre kvalificerade gissningar som fakta.
Vilken siffran blir i slutändan spelar inte så stor roll men för att komma över 500k sålda bilar behöver Tesla slå rätt rejäla rekord under Q3 och Q4. Jag tror att det är fullt möjligt att de lyckas med det.
Skulle de bara lyckas med 450k så kan man nog förvänta sig att de ökar produktionen med mer än 50% under 2021.