"Tesla Killers"
Moderator: Redaktion
"Tesla Killers"
Det har i media snackats om Tesla killers så många gånger.
Men har Tesla några konkurrenter egentligen?
Tesla Killer Cemetery presentation at Fully Charged Live
Men har Tesla några konkurrenter egentligen?
Tesla Killer Cemetery presentation at Fully Charged Live
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: "Tesla Killers"
Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: "Tesla Killers"
Eftermarknadsmässigt slår väl alla Tesla?
Där får man kontakt med en verkstad...
Där får man kontakt med en verkstad...
Re: "Tesla Killers"
Rätt värdelös online bokning hos för Nissan, Mercedes och Huyndai skulle jag säga, de är de märken jag ägt de senaste åren. Det är klart gillar man att ringa eller stövla in till dem så går det. Men de tvingar in dig en gång per år.Erxon skrev:Eftermarknadsmässigt slår väl alla Tesla?
Där får man kontakt med en verkstad...
Re: "Tesla Killers"
Elbilsmarknaden ökar och Teslas andel av denna marknad ökar också. En "Teslakiller" ska väl på något sätt växa relativt Tesla. Vem gör det?
Tesla är helt dominerande på batterier. Man bygger fabriker med klart lägsta och ständigt sjunkande kostnad på batteriproduktion intill tillverkningslinan för bilarna. Hur effektiva sett till kostnad, kvalitet och volym är "teslakillrarna"?
Gratis eller lägst pris på snabbladdning med tillgång till snart 1800 stora anläggningar worldwide. Växer snabbare än någon annan.
Man har f.n. 3 serviceverkstäder i Sverige. Klart färre än konkurrenterna. Kanske några fler anläggningar behövs.
Vem är bättre än Tesla på självkörning och Navigation?
Vem har bättre framtidsprodukter än Teslas Semi, Cybertruck eller Roadster?
Inte konstigt att aktien på sistone har haft en "ganska" expansiv utveckling.
Sett till marknadsvärdena i branchen övergås det 11 år gamla bolaget endast av Toyota, resten ligger klart efter.
Tesla är helt dominerande på batterier. Man bygger fabriker med klart lägsta och ständigt sjunkande kostnad på batteriproduktion intill tillverkningslinan för bilarna. Hur effektiva sett till kostnad, kvalitet och volym är "teslakillrarna"?
Gratis eller lägst pris på snabbladdning med tillgång till snart 1800 stora anläggningar worldwide. Växer snabbare än någon annan.
Man har f.n. 3 serviceverkstäder i Sverige. Klart färre än konkurrenterna. Kanske några fler anläggningar behövs.
Vem är bättre än Tesla på självkörning och Navigation?
Vem har bättre framtidsprodukter än Teslas Semi, Cybertruck eller Roadster?
Inte konstigt att aktien på sistone har haft en "ganska" expansiv utveckling.
Sett till marknadsvärdena i branchen övergås det 11 år gamla bolaget endast av Toyota, resten ligger klart efter.
Re: "Tesla Killers"
Och vilka har möjlighet till energilagring "in house", för att öka kapacitet på laddstationer etc.
Re: "Tesla Killers"
Nämn några som tangerar Tesla på:Bjelke skrev:Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid
Summon
Jag ser inga konkurrenter..
edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
edit2: lade till summon
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 2 gång.
Re: "Tesla Killers"
En fråga man kan ställa sig är också: hur många andra biltillverkare går med vinst på sina elbilar?
Tesla kan ju uppenbarligen rampa upp elbils produktionen och med den sin vinst samtidigt, är det någon annan biltillverkare som är i samma sits än tro?
Tesla kan ju uppenbarligen rampa upp elbils produktionen och med den sin vinst samtidigt, är det någon annan biltillverkare som är i samma sits än tro?
Re: "Tesla Killers"
Visst gör dom vinst på sina elbilar.mickeisol skrev:En fråga man kan ställa sig är också: hur många andra biltillverkare går med vinst på sina elbilar?
Tesla kan ju uppenbarligen rampa upp elbils produktionen och med den sin vinst samtidigt, är det någon annan biltillverkare som är i samma sits än tro?
Men vem har tillgång till batterier i tillräcklig utsträckning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: "Tesla Killers"
Ja batterier, det också.Zalman3 skrev:Visst gör dom vinst på sina elbilar.mickeisol skrev:En fråga man kan ställa sig är också: hur många andra biltillverkare går med vinst på sina elbilar?
Tesla kan ju uppenbarligen rampa upp elbils produktionen och med den sin vinst samtidigt, är det någon annan biltillverkare som är i samma sits än tro?
Men vem har tillgång till batterier i tillräcklig utsträckning?
Men hon på Ark invest tycker ju att dom andra har förlorat redan.
Re: "Tesla Killers"
Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Re: "Tesla Killers"
Inte alls!Delta skrev:Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Eller, VW försöker väl. Får se hur de lyckas.
Re: "Tesla Killers"
Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Re: "Tesla Killers"
Alla andra ligger 8 år efter!Jerker skrev:Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: "Tesla Killers"
GM lägger 10% av sina utvecklingskostnader på elbilar - borde det inte vara minst 110% om de ska överleva? Vad gör BMW, Daimler, Geely, Ford, FCA, Honda, Toyota, FCA, Mazda mfl.?
Re: "Tesla Killers"
Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).Zalman3 skrev:Alla andra ligger 8 år efter!Jerker skrev:Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: "Tesla Killers"
Ok, jag kan väl bita på denna dådstr skrev:Nämn några som tangerar Tesla på:Bjelke skrev:Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid
Jag ser inga konkurrenter..
edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.
Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Re: "Tesla Killers"
Prestanda är väl mätbart rakt av? Knappast subjektivt. Samma sak med laddnätverk, både antal stolpar och klicka färdrutt tex Stockholm -> Berlin.Vulgarsonic skrev:Ok, jag kan väl bita på denna dådstr skrev:Nämn några som tangerar Tesla på:Bjelke skrev:Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid
Jag ser inga konkurrenter..
edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.
Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Laneassist... har du provat Kia, Renault eller Audis? Dom studsar fram mellan strecken, och vissa kan man inte välja om dom ska vara på eller inte. Dom hjälper till när dom känner för det. Teslan ligger spikrakt mellan linjerna (speciellt AP1). Tänk bort "Navigate on autopilot" så länge.
Kom på en puck till att slänga in. Summon.
Re: "Tesla Killers"
Nej, men i videon så visade han en undersökning som han gjort på sin Twitter vad som var viktigast när man valde elbil och över 50% ansåg att räckvidden var viktigast, och sen visade han tabellen över bilar med längst räckvidd. Så det var i den kontexten det togs upp.Ferro94 skrev:Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).Zalman3 skrev:Alla andra ligger 8 år efter!Jerker skrev:Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: "Tesla Killers"
Laddnätverk skulle jag naturligtvis haft med, no arguments there...dstr skrev:Prestanda är väl mätbart rakt av? Knappast subjektivt. Samma sak med laddnätverk, både antal stolpar och klicka färdrutt tex Stockholm -> Berlin.Vulgarsonic skrev:Ok, jag kan väl bita på denna dådstr skrev:Nämn några som tangerar Tesla på:Bjelke skrev:Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå?
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske (även dom som inte byggs längre kanske)
Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid
Jag ser inga konkurrenter..
edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.
Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Laneassist... har du provat Kia, Renault eller Audis? Dom studsar fram mellan strecken, och vissa kan man inte välja om dom ska vara på eller inte. Dom hjälper till när dom känner för det. Teslan ligger spikrakt mellan linjerna (speciellt AP1). Tänk bort "Navigate on autopilot" så länge.
Kom på en puck till att slänga in. Summon.
Prestanda, ja modellberoende, Taycan ligger inte jättelångt efter.
Jag upplever ingen av det märkena du nämner som direkt sämre, min 3:a kör allt annat än "spikrakt mellan linjerna".
Därtill har den svårt att ens hålla ett jämt avstånd utan accelererar och bromsar lite om vartannat, rycker in i grupperingsfält då den borde fortsätta rakt fram etc.
Summon och dess funktion tror jag ingen av de andra tillverkarna ligger sömnlösa över.
Re: "Tesla Killers"
Jag köper det. Inte menat som en känga till din kommentar, utan mer som komplement till dialogenJerker skrev:Nej, men i videon så visade han en undersökning som han gjort på sin Twitter vad som var viktigast när man valde elbil och över 50% ansåg att räckvidden var viktigast, och sen visade han tabellen över bilar med längst räckvidd. Så det var i den kontexten det togs upp.Ferro94 skrev:Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).Zalman3 skrev:Alla andra ligger 8 år efter!Jerker skrev:Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
Hans undersökning stämmer säkert, framför allt hos de som ännu inte tagit klivet till elbil. Tror gemene man kan ha en missriktad räckviddsångest som de enbart tror kan lösas med en bil som klarar en väldans massa mil på en laddning. Kör man redan elbil har man lärt sig att även andra parametrar spelar in...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: "Tesla Killers"
Vem har sagt det?Delta skrev:Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Det är väl fortfarande en uppskattning/killgissning att det blir så, inget konstaterat faktum.
Det är ju ingen av oss här inne som sätter priserna, även om vi skulle önska det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: "Tesla Killers"
Exakt! Men eftersom så många nyköpare har det fokuset, alltså räckvidden, så gör det Tesla ännu mer attraktiv. Så fördel Tesla, och det fattar de andra tillverkarna nte. Jag är ju den förste att poängtera en massa andra egenskaper som viktiga, men det är ju det felet som alla andra som försökte bygga elbilar före Tesla, att de byggde en liten och billig bil som passar i stadskörning och kortare dagpendling. Men ingen av dem väckte nåt habegär hos köparna. Tesla var de första som lyckades med det och en av nyckelfaktorerna har alltid varit räckvidden (och jag tycker nog att SuC-nätet får räknas in under begreppet räckvidd).Ferro94 skrev:Jag köper det. Inte menat som en känga till din kommentar, utan mer som komplement till dialogen
Hans undersökning stämmer säkert, framför allt hos de som ännu inte tagit klivet till elbil. Tror gemene man kan ha en missriktad räckviddsångest som de enbart tror kan lösas med en bil som klarar en väldans massa mil på en laddning. Kör man redan elbil har man lärt sig att även andra parametrar spelar in...
Så fortfarande underskattar andra tillverkare betydelsen av räckvidden i köparnas ögon.
Re: "Tesla Killers"
Naturligtvis så kan framtidsutsikter inte vara fakta. Men eftersom det återstår mycket att utveckla så är det ju sannolikt att det blir så. Tesla är klart störst på batterier och har största erfarenhet och kunskap på området om man jämför med konkurenterna.Walker skrev:Vem har sagt det?Delta skrev:Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Det är väl fortfarande en uppskattning/killgissning att det blir så, inget konstaterat faktum.
Det är ju ingen av oss här inne som sätter priserna, även om vi skulle önska det.
Efterhand kan Tesla dra fördel av större och större serier eftersom volymerna ökar kraftigt. Fossiltillverkarna hade sin topp 2017/18 och kommer framöver att ha ständigt mindre serier.
Re: "Tesla Killers"
Laddnätverket, batteritillgången och batteripriset är Teslas stora fördelar. Samt know-how om hur man gör den elektriska drivlinan. OM Tesla lyckas med någon sorts level 4- eller 5-självkörning så kommer det förstås bli en stor fördel också, men om man bara ser till vad de har idag så tror jag knappast autopiloten är någon killer feature.